Aj keď sa niektoré rodinné zvyky každou generáciou čiastočne menia, vianočným tradíciám zostávame verní. Ako vyplýva z vianočného prieskumu Heureky, v ktorom analytici porovnávali vianočné zvyky Slovákov a Čechov, ryba a zemiakový šalát nechýbajú na stole až v 80 % slovenských domácností. Hoci mnohí pred kaprom uprednostňujú iné druhy, ryba je stále základom štedrovečerného menu Slovákov i Čechov. „Vianočné stoly Slovákov a Čechov sa napriek tomu mierne líšia. Oba národy však spája zemiakový šalát, ktorý nechýba v takmer žiadnej slovenskej ani českej domácnosti. Z rozdielov spomeniem napríklad vínnu klobásu, ktorá má Česku, na rozdiel od Slovenska, veľkú tradíciu,” hovorí Jan Mayer, riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk.
Rezňom nič nepokazíme, tohto pravidla sa stále drží približne tretina Slovákov. Čo sa týka polievky, ktorá je takisto súčasťou štedrovečerného menu, Slováci ju prispôsobujú miestnym zvyklostiam, teda regiónu, z ktorého pochádzajú. Rovnako to platí aj v prípade opekancov, ktoré patria k tradičným vianočným jedlám vo viacerých kútoch Slovenska.
Slováci majú radi vianočné zvyky
Čo sa týka vianočných zvykov, až 44 % slovenských domácností sa snaží dodržiavať na Štedrý deň pôst. „V Česku je ich približne o 12 % percent menej. Naopak, šupina pod tanierom či obrusom, ktorá je symbolom bohatstva v ďalšom roku, má vyššie zastúpenie v českých domácnostiach a to až 50 %. Na Slovensku dodržiava tento zvyk len 22 % domácností,” tvrdí Jan Mayer. Na polnočnú omšu chodí viac ako 22 % Slovákov.
Prekrajovanie jabĺčka je častejším vianočným zvykom na Slovensku (41 %) ako v Česku (35 %). Rovnako častejšie majú Slováci vo zvyku prestierať pri štedrovečernom stole aj pre pocestného. Prekvapilo však až 17 % Slovákov a 20 % Čechov nedodržiava vôbec žiadne vianočné zvyky.
Kedy nakupujú darčeky Slováci a kedy Česi?
Výrazný rozdiel je aj v čase, kedy začíname s nákupmi vianočných darčekov. Pred rokmi bol jednoznačným víťazom december, no v posledných rokoch vďaka nárastu popularity online nakupovania, sa toto obdobie posunulo smerom k začiatku jesene. Najsilnejší mesiac pre vianočné nákupy v Česku je september (24 %) a na Slovensku je to november a december (po 22 %). Aktuálne dokonca nakupuje darčeky priebežne počas celého roka už takmer 13 % Slovákov a 16 % Čechov.