Celkové reklamné výdavky v strednej a vo východnej Európe dosiahli v roku 2020 takmer 14 miliárd eur, čo predstavuje medziročný pokles o 8,5 percenta. Po rekordnom roku 2019, keď zaznamenali rekordných 15,3 miliardy eur, sa tak vrátili na úroveň roku 2018. Pod pokles sa podpísala najmä celosvetová covidová pandémia.
Koronakríza najmenej zasiahla ukrajinský a český trh, ktoré vlani medziročne rástli o 4 a 3 percentá. Všetky ostatné trhy klesli, najviac estónsky, a to o 17 percent. Vyplýva to z analýzy Cannual Report, ktorá posledných sedem rokov sleduje vývoj reklamných výdavkov v 15 krajinách strednej a východnej Európy.
Väčšina výdavkov smerovala do onlinu
Pandémia sa podpísala pod urýchlenie dlhodobých trendov digitalizácie. Najviac výdavkov smerovalo do online reklamy (51 %) a televízie (36 %). Do minoritných mediatypov smerovalo zvyšných 13 percent, ktoré si podelili vonkajšia reklama (6 %), printy (4 %), rádio (3 %).
„Okrem poklesu rozpočtov pandémia urýchlila digitalizáciu naprieč regiónom, čím sa online stal jediným segmentom, ktorý by mohol počas tejto krízy rásť. Medzitým transformácia spotrebiteľského správania zásadne zmenila spôsob, akým sa značky obracali na svojich zákazníkov,“ sumarizujú výročný report odborníci zo siete WeCan, zoskupenia nezávislých agentúr v regióne strednej a východnej Európy.
Zároveň predpokladajú, že v tomto roku bude tempo rastu na úrovni 10 až 15 percent, čím prekoná aj úroveň výdavkov na reklamu z obdobia pred pandémiou.