Dreamstime
StoryEditor

Prieskum: Viac ako tretina Slovákov minie na vianočné darčeky vyše 200 eur

14.12.2021, 08:38
Autor:
(red)(red)
Takmer všetci budú darčeky financovať z vlastných zdrojov.

Nakupovať vianočné darčeky plánuje tento rok až 94% Slovákov vo veku 18-60 rokov. Podľa výsledkov prieskumu agentúry Focus, ktorý zrealizovala pre mBank (reprezentatívny kvantitatívny online prieskum medzi online populáciou SR vo veku od 18 do 60 rokov, N = 962 respondentov, november 2021).

„Prieskum ukázal, že Slováci pristupujú k svojim financiám zodpovedne aj počas vianočných sviatkov. Až 93% opýtaných uviedlo, že darčeky pre svojich najbližších zaplatia z vlastného vrecka. Oproti minulému roku tak mierne klesol počet tých, ktorí si chcú na darčeky požičať z 9% v roku 2020 na aktuálnych 7%,“ hovorí Robert Chrištof, generálny riaditeľ mBank Slovensko. Na pôžičku Slováci najčastejšie využijú pomoc od člena rodiny, priateľa či známeho (3%), niektorí si požičajú od finančnej inštitúcie (3%).

Z výsledkov prieskumu:

  • Medziročne opäť pribudlo tých, ktorí do vianočných darčekov plánujú investovať viac - sumu nad 200 EUR plánuje tento rok minúť 37 % opýtaných. V roku 2020 to bolo 35% a v roku 2019 32% opýtaných.
  • Vianočné nákupy do 50 EUR plánuje 12%, z toho 4% sumu do 30 EUR a 8% sumu od 31 do 50 EUR.
  • Najpočetnejšia skupina opýtaných sa vo svojich finančných plánoch pohybuje v rozpätí od 51 do 100 EUR (18%) a ostáva tak v porovnaní s predchádzajúcim rokom nezmenená.
  • Peniaze na vianočné darčeky si sporí a priebežne počas celého roka odkladá len pätina (19%) respondentov. O niečo viac je tých, ktorí si peniaze na tento účel odkladajú pár mesiacov pred Vianocami (23%).
  • Opačne sa však správa viac ako polovica Slovákov (58%). Tí uviedli, že si na kúpu vianočných darčekov pre svojich blízkych počas roka nesporia. V porovnaní s výsledkami z minuloročného prieskumu ich počet dokonca mierne vzrástol. V roku 2020 takto odpovedalo 55% Slovákov a v roku 2019 ich bolo rovnako 58%.

„Aj keď výsledky ukazujú, že Slováci sa kvôli vianočným darčekom nechcú zadlžovať, treba si všimnúť, že mierne vyššiu tendenciu k zadlžovaniu sa pri kúpe vianočných darčekov deklarujú opýtaní z domácností s nižšími mesačnými príjmami, čo môže potenciálne vyvolať ďalšie zadlžovanie týchto domácností,“ konštatuje Martin Slosiarik, sociológ a riaditeľ agentúry Focus.

  • Takmer polovica (48%) opýtaných, ktorí plánujú potešiť svojich blízkych vianočnými darčekmi, ich plánuje kúpiť na webových stránkach predajcov, v tzv. e-shopoch. V tesnom závese nasledujú tí, ktorí nakúpia v kamenných predajniach (46%). Len malé percento opýtaných na nákup využije mobilnú aplikáciu predajcu (4%) alebo trhovisko, vianočné trhy či jarmoky (2%).
  • Slováci vo veku do 40 rokov preferujú pri nákupe vianočných darčekov internetové obchody (18-29 rokov 54%, 30-39 rokov 55%), zatiaľ čo vo veku nad 40 rokov postupne narastá uprednostňovanie nákupu vianočných darčekov v kamenných obchodoch. Medzi Slovákmi vo veku nad 60 rokov 36% preferuje internetové obchody a  56% kamenné obchody.
01 - Modified: 2023-10-18 09:56:27 - Feat.: - Title: mBank spustila kampaň Netradičné Vianoce: Odmení klientov za platenie mobilom či šikovnými hodinkami 02 - Modified: 2022-08-17 11:55:24 - Feat.: - Title: mBank ako prvá banka na Slovensku zvirtualizovala celé portfólio platobných kariet 03 - Modified: 2021-04-21 12:01:27 - Feat.: - Title: mBank prichádza s vylepšeným internet bankingom 04 - Modified: 2020-06-03 08:49:20 - Feat.: - Title: Prieskum: Zatvorenie obchodov v nedeľu? Väčšina Slovákov je za kompromis 05 - Modified: 2018-01-23 16:14:28 - Feat.: - Title: mBank má novú kampaň. Jej hlavným hrdinom je trapnokúzelník Richard Nedvěd
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 23:50