Organizácia Tourism Economis Oxford Company vydala v novembri tohto roka štúdiu s prognózou na ďalší vývoj v cestovnom ruchu. Ten počas pretrvávajúcej Covid pandémie celosvetovo trpí už druhý rok.
Získané dáta sú ďalším vstupom, ktorý ovplyvní nastavovanie stratégie Bratislava Tourist Board (BTB) v budúcom roku.
Tak ako na celom Slovensku, tak i v Bratislave bol počas tohtoročnej letnej sezóny počet domácich turistov vyšší ako vlani. V Bratislave ich bolo za obdobie jún, júl a august viac o 20 percent, uvádza BTB v tlačovej správe.
„Tento výsledok nás veľmi teší, pretože komunikácii na domácich turistov sme sa venovali v rámci viacerých marketingových kampaní, realizovaných PR aktivít a podporili sme aj množstvo lokálnych projektov,“ konštatuje Vladimír Grežo, predseda predstavenstva BTB.
Výsledný počet turistov, ktorý v Bratislave v tomto roku prespali, však výrazne ovplyvní aj lockdown na začiatku roka, ako i súčasný vývoj pandemickej situácie.
Bratislava je závislá na turistoch
„Vývoj, ktorý naznačuje celosvetová prognóza Tourism Economis Oxford Company sa bude týkať aj Bratislavy. Počet turistov a najmä tých zahraničných, bude aj našom hlavnom meste v tomto roku zrejme ešte nižší ako v prvom covidom roku 2020. Bratislava je pri tom na nich závislá,“ dopĺňa Grežo.
Domáci cestovný ruch bude podľa zverejnenej štúdie rásť aj v budúcom roku rýchlejšie ako ten zahraničný. Počty turistov z roku 2019 by však mali byť dosiahnuté až neskôr. V domácom turizme je na to predpoklad už v roku 2022. Zahraničný turizmus by sa mal oživiť na predkrízovú úroveň až po roku 2025.
Vývoj domáceho a zahraničného cestovného ruchu vo svete s prognózou na ďalšie roky:
Zaočkovanosť vplýva na cestovný ruch
Pre oživenie cestovného ruchu je podľa štúdie dôležitá aj zaočkovanosť domácich obyvateľov. V Bratislave je zaočkovaných druhou dávkou vakcínou vyše 61 percent obyvateľov, na Slovensku je to však len necelých 46 percent. To môže pri rozhodovaní o voľbe destinácie tiež ovplyvniť záujem zahraničných turistov.
Štúdia Tourism Economis Oxford Company totiž naznačuje, že vo svete sa môžu v súvislosti s nízkou zaočkovanosťou vytvárať tzv. šedé zóny, ktorým sa budú turisti vyhýbať.
„V BTB tvoríme stratégiu na základe dát. Tie ukazujú, že komunikácia na domáceho turistu bude mať dlhodobý zmysel. Pre oživenie záujmu zahraničných turistov budeme okrem atraktívnej ponuky programu ešte viac prízvukovať percento zaočkovanosti obyvateľov v našom hlavnom meste, “ uzatvára Grežo.