Moderné obchodné centrá, ľudovo nazývané „shoppingy“, sú na Slovensku realitou už 21 rokov. Ich najväčšia koncentrácia je v Bratislavskom kraji, kde je najväčšia kúpna sila obyvateľstva. Bratislavčania pritom nenavštevujú nákupné centrá iba kvôli nákupom. Čoraz viac vyhľadávajú v nákupných centrách zábavu či relax, dokonca vo väčšej miere ako Pražania.
„Zážitkovosti“ nákupných centier sa v aktuálnej analýze venovala analytička WOOD & Company Eva Sadovská. Analýza vychádza z prieskumu spoločností DATAMAR a MNFORCE, ktorý sa uskutočnil v septembri 2021.
Na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji, ktorý sa zároveň vyznačuje najväčšou kúpnou silou obyvateľstva. Podľa najaktuálnejších údajov CBRE Research zároveň disponuje Bratislavský región najväčším počtom nákupných centier a retailových parkov, ktorých plocha na úrovni 756 tisíc štvorcových metrov tvorí 32 percent z celoslovenskej plochy. Zatiaľ čo retailové parky sa častejšie nachádzajú v menších mestách, v Bratislave jednoznačne dominujú moderné nákupné centrá.
Do nákupných centier chodia Bratislavčania čoraz viac kvôli zážitkom
Nákupné centrá sa stali za posledné desaťročia pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zábavy, kultúry, oddychu, stretávania sa či kulinárskych zážitkov, a to všetko pod jednou strechou. Aj nákupné centrá sa však od seba líšia a na ich atraktivitu či návštevnosť vplývajú okrem lokality, dopravnej dostupnosti či prítomnosti kancelárskych priestorov v ich okolí aj samotné zloženie obchodov a služieb. Pestrý mix s dostatočným dôrazom na voľnočasové funkcie sa pritom stáva omnoho dôležitejším než kedykoľvek predtým.
„Zážitkovosť“ ako kľúčovú rolu nákupných centier potvrdzujú aj najaktuálnejšie výsledky prieskumu spoločností DATAMAR a MNFORCE „Spotrebiteľská nálada: Vplyv Covid-19“, ktorý sa uskutočnil v septembri 2021.
- Podľa jeho zistení navštevuje obchodné centrá kvôli nákupom potravín alebo iných tovarov 78 percent obyvateľov Bratislavského kraja.
- Pre väčšinu Bratislavčanov sa návšteva nákupného centra nakupovaním nekončí a chcú si v ňom vybaviť všetko potrebné, stretnúť sa s priateľmi, zrelaxovať alebo sa zabávať.
- Až 43 percent opýtaných chodí do obchodných centier za účelom návštevy reštaurácií či rýchleho občerstvenia.
- Zabaviť sa v kine či na kultúrnom, spoločenskom alebo športovom podujatí je samozrejmosťou pre 39 percent respondentov.
- Nákupné centrum vníma ako miesto pre stretávanie sa s priateľmi a rodinou 27 percent Bratislavčanov.
- Za službami ako kaderníctvo, manikúra či čistiareň chodí do nákupných centier pravidelne 18 percent opýtaných z Bratislavského kraja.
Bratislavčania navštevujú nákupné centrá kvôli jedlu, zábave či stretávaniu sa s priateľmi častejšie ako Pražania
V Bratislave v porovnaní s Prahou chodí oveľa viac spotrebiteľov do nákupných centier kvôli zážitkom. Kým v Prahe je väčší podiel nakupovania-chtivých obyvateľov, u Bratislavčanov je zase častejšie navštevovanie nákupných centier kvôli zážitkom.
- V Prahe totiž navštevuje obchodné centrá kvôli nákupom potravín a tovarov až 90 percent opýtaných.
- Návštevu stravovacích zariadení uviedlo 40 percent opýtaných Pražanov.
- Kino alebo iné podujatia navštevuje 37 percent respondentov.
- S priateľmi alebo rodinou sa v nákupnom centre stretáva 17 percent opýtaných.
- Služby v obchodných centrách využíva 15 percent obyvateľov Prahy.
Čo čaká nákupné centrá v budúcnosti?
Vo viac saturovaných („zahustených“) oblastiach, ako je napríklad Bratislava a Praha, budú mať v budúcnosti výhodu prémiové nákupné centrá, ktoré majú dobre rozvinuté vyššie spomenuté funkcie a silnú pozíciu na trhu. Kľúčovou bude schopnosť prilákať hlavne „destination footfall“ – teda prilákať nielen okoloidúcich, ale hlavne takých návštevníkov, pre ktorých je samotné centrum destináciou.
Práve funkcia nákupného centra ako miesta pre trávenie voľného času (gastro, kino či wellness) sa bude v budúcnosti ešte viac vyvíjať a posilňovať. Toto všetko spolu s ochotou inovovať robí takéto nákupné centrá zároveň „krízeodolnejšími“.
Ako budú vyzerať nákupné centrá budúcnosti?
- VIACÚČELOVOSŤ – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúkať široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať prácu, relax a socializáciu.
- INOVÁCIE – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.
- ZÁŽITOK – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.
- BRAND EXPERIENCE (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. Dnes nakupovanie nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online aj offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.
- NOVÉ ZNAČKY – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.
- DÔVERYHODNOSŤ – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.
- E – COMMERCE a KAMENNÝ OBCHOD – v digitálnom svete, vrátane e -commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach a to minimálne formou showroomu alebo výdajného miesta. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.