|
Daniel Zaiček Business development director Performics |
Špecialista na digitálny marketing nebude figurovať medzi marketingovými jobmi. Jednou z pozícií budúcnosti bude Data Analyst. V nasledujúcich rokoch bude práve táto pozícia rozhodujúca. Čítanie a interpretácia marketingových dát bude nevyhnutnou súčasťou marketingových oddelení. V horizonte dvadsiatich rokov budú všetci vedieť, čo je digitálny marketing, čiže to, čo je teraz relatívne špecializovaná pozícia, sa stane niečím, s čím sa bude automaticky rátať. Takže špecialista na digitálny marketing alebo digitálny manažér už nebudú figurovať medzi marketingovými jobmi.
|
Marek Šulik Strategy Director Visibility |
Kreatívne pozície lákajú viac.Najžiadanejší budú vo všeobecnosti seniori, konkrétnejšie tí s technickým presahom. Ľudí, ktorí majú mnohoročné skúsenosti v oblastiach ako performance marketing, webová analytika, web development a podobne, je málo už teraz. Kreatívne pozície sú asi lákavejšie, a to sa odzrkadľuje aj na počte uchádzačov o prácu. Na pozície copywritera nám chodia desiatky cévečiek, na performance špecialitu ich príde päť.
|
Vladimír Cintula Head of online marketing RIESENIA.com |
Väčšina marketérskych pozícií bude prežitkom. Už dnes vidíme raketový nástup neurónových sietí a umelej inteligencie všeobecne. A tá postupne prevezme prácu väčšiny (online) marketérov. A nielen špecialistov, ktorí pracujú s reklamnými systémami a optimalizujú kampane, ale aj väčšiny kreatívcov (neurónky už dnes komponujú hudbu, maľujú obrazy, tvoria poéziu...). Takže z krátkodobého pohľadu budú veľmi žiadaní inžinieri z matematických a technologických vysokých škôl. A z dlhodobého pohľadu bude väčšina dnešných marketérskych pozícií prežitkom.
|
Maru Mitlíková Executive Director TRIAD |
Už nedelíme ľudí na digitálnych a nedigitálnych. Už dnes vidíme raketový nástup neurónoUž je to nejaký ten mesiac, keď stratili uplatnenie pozície flash animátorov a flash developerov a do budúcnosti by som podobný osud vyveštila priveľmi vyhraneným pozíciám, teda špecialistom v niektorých oblastiach, ktorí nemajú presah. Ak si totiž komunikácia značiek vyžaduje integrovaný prístup, aby dnes fungovala a mala výsledky, tak aj ľudia, čo za tým stoja, musia premýšľať komplexne. Analytik musí rozumieť nielen číslam, ale aj stratégii za tým, kreatívec musí poznať špecifiká digitálu aj nedigitálu, aby z nich vedel vyťažiť, social media brand manager je doslova zosobnenie značky v sociálnych médiách a má pod palcom všetko od contentu cez community management po platené promo. Tohto trendu sa však vôbec nebojím, je to spôsob, akým v TRIADe fungujeme už dvanásť rokov – každý z nás má presah aj do iných oblastí, nedelíme sa na kreatívnych a nekreatívnych, ani na digitálnych a nedigitálnych.
|
Peter Šurín |
Najžiadanejší budú multifunkční ľudia. Počas posledných rokov sme pociťovali nedostatok ľudí na rôzne pozície. Asi sa nedá povedať, že bude najžiadanejšia jedna pozícia. Najžiadanejší budú najschopnejší ľudia – multifunkční, schopní rýchlo sa zorientovať a so skúsenosťami z viacerých odvetví. Ak grafik vie čo-to o HTML alebo strihaní videa, komunikácia aj flow práce sa úmerne zlepší v celom tíme. To, samozrejme, platí aj pri ostatných pozíciách.
|
Tomáš Sokol Client Service Director ecake |
Online media planner sa bude transformovať. Vzhľadom na neustály nárast množstva dát, ktorými sme obklopení, očakávam, že to bude Data Scientist. Človek, ktorí vidí v dátach širší význam, vie pracovať s jasnou vizualizáciou dát, vytvárať prediktívne modely, segmenty, interpretovať dáta novým spôsobom, spájať rôzne zdroje dát, vedieť ich vyhodnocovať a prichádzať na nové cenné poznatky pre skvalitňovanie digitálnej komunikácie. Pôjde o kombináciu data hackera, analytika a poradcu v jednom. Čo sa týka pozícií, ktoré stratia uplatnenie, ťažko povedať, myslím, že náplň práce sa skôr transformuje. Z hľadiska nástupu programmaticu to môže byť online media planner pre nákup tradičných online médií.
|
Ján Laurencík Senior konzultant Pizza SEO |
Dôležitý bude ten, kto privedie a udrží talenty vo firme. Vždy budú žiadané technické a analytické talenty, ako programátori či dátoví analytici. Ja si však myslím, že nemenej dôležitý bude ten, kto tieto talenty do firmy dostane a aj ich tam udrží. V dynamicky rastúcich firmách, ktoré pôsobia v digitálnom prostredí naberajú HR a HR-isti na dôležitosti. V dobe, keď sa znižuje množstvo papierov a kávu klientom pripraví aj account, strácajú na význame asistentské pozície.
|
Natália Vargová Account Director Core4 |
Najžiadanejší už dnes je akýkoľvek programátor či IT špecialista. Ale inak veľkú perspektívu bude mať Omnichannel Manager. Je to multifunkčný človek, ktorý zhora zastreší celý projekt v tíme, bude rozumieť trendom, technológiám, stratégii, kreatíve, webom, médiám, analytike... A ešte dátový – digitálny analytik. A ktorá profesia stratí uplatnenie? Dúfam, že to budú práve dnes takí populárni wannabe experti a odborníci na digitál.
Materiál je pripravený v spolupráci so združením ADMA.