Mojich top 5 z Golden Drum 2024
1️⃣Can you KFC it?
Bolo to tam celý čas, ale až keď vás na to niekto upozornil, začali ste si to všímať. Toto je fakt super insight, ktorý pozná každý. Rumunský McCann ho teda využil a urobil z každej jednej mapky metra reklamu na KFC.
2️⃣Fitbowl
Toto je presne tá práca, pri ktorej si poviete "a přitom taková blbosť". Extrémne jednoduchá produktová fičura nechá človeka v nemom úžase, že s ňou niekto neprišiel už skôr. Top. Držím labky aj na ďalších súťažiach.
3️⃣150 Years of Whateverken
Keď už sme pri tom, kto na čo kedy prišiel. Na túto skvelú prácu mám tak trocha ťažké srdce. Jej podobnosť s mojou kampaňou Nevýslovne dobrá ponuka spôsobila, že na Zlatom Klinci bola spochybnená originalita druhej menovanej. Čo na tom, že obe práce boli publikované v presne rovnakom týždni a inšpirácia jedna druhou by ani nebola technicky možná. Kým veľký LePub Milano získal zlato v Cannes a Grand Prix v Portróži, na Slovensku sa nik neobťažoval pozrieť si čas vydania. Nasypali sme si zbytočne popol na hlavu a Hyundai zostal pri jednom shortliste. Sad.
4️⃣Unwearable ring
Pekná česká kampaň od kolegov z Leo Burnett Prague, ktorú som doteraz neopstrehol. A že si to zaslúži. Jednoduchej originálnej metafore by možno ešte svečalo prekvapivejšie rozohratie v samotnej kampani. Aj takto je to ale super funkčné a viem si predstaviť, že mnohí politici sa toho radi chytili.
5️⃣Nocturnal creatures
Často komunikovaná téma late night fastfood má ďalšie podarené kreatívne uchopenie. Dokumentárnosť kejsky ma baví skoro tak veľmi ako tento legendary slovenský spot.
Jediná otázka je, či si to v skutočnom živote kampane ľudia nespoja skôr s Paranormal Activity a nebude to pôsobiť trocha creepy. Ktovie.
Šesť tipov Martina Polakovička
Mesiac sa s mesiacom snúbil a pozvanie predstaviť nám svoje tipy na poučný obsah o reklame a veciach s ňou súvisiacich prijal Martin Polakovič ejkejej Afonka z THIS IS LOCCO. Za ostatných pár rokov jeden z najúspešnejších kreatívcov na Slovensku. Popravde, vždy mi odletí dekel, keď sa rozprávam s človekom z brandže, ktorý ho nepozná. A že takých ešte zopár je. Tak len pre predstavu, Martin je mastermind za kampaňami ako Nespokojní zamestnanci Kauflandu, Nastenka, Slovník odcudzených slov alebo MDŽ bez predsudkov. Dosť bolo ovácií, poďme na tipy:
1️⃣ Duše Národa
Marek Prchal je človek, ktorý sa 10 rokov staral o komunikáciu Andreja Babiša (alebo napríklad SAS v posledných parlamentných voľbách, kde “menil hru”). Nedávno som čítal jeho knihu, od ktorej by sa dalo očakávať, že sa niečo dozvieme o politickom marketingu. Veľký omyl. Vlastne jeho kniha je o všetkom možnom, len nie o politickom marketingu.A nie som si vlastne ani úplne istý, či ju odporučiť – predsa len, čítal som ju na pláži, neviem úplne posúdiť, akoby obstála počas dlhých zimných večerov. Ale určite ma prekvapila – a to je emócia, ktorá v našej brandži nie je úplne na zahodenie.
2️⃣ týždeň
Tu sa na úvod pochválim. Na poslednom Zlatom klinci sa podarila nevídaná vec – náš klient Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku sa stal strieborným klientom večera. Spomínam to preto, lebo zadania to nie sú jednoduché (jedno z posledných napríklad znelo “výhody právneho štátu”), a určite pomôže, ak človeku nie je politika (či táto krajina) úplne ľahostajná. Osobne sledujem viacero čisto politických podcastov, no na dennej báze to dnes v rámci zachovania duševnej pohody nikomu neodporúčam. Týždeň vychádza raz týždenne a každú stredu majú aj super podcast, ktorý vám redakcia do hodinky rozoberie všetky dôležité udalosti:
3️⃣advert.ge
Keďže robím v agentúre, ktorá aktuálne točí najviac spotov na Slovensku, treba si udržiavať prehľad v tých najlepších. Osobne mám rád web advert.ge, kde si môžete pozrieť tie najlepšie úplne prehľadne v top kvalite, bez reklám a bez poplatkov. Alebo si ich stačí follownúť na Facebooku.
4️⃣ KVIFF
Naše spoty pre Kaufland raz niekto nazval “malé filmy”, a to je pre mňa to najlepšie ocenenie. Osobne filmy považujem za vrchol kultúry, a keby som mohol, chodím do kina každý deň. Keďže mám 2 deti, tak si aspoň platím úplne všetky releventné streamovacie platformy. Z tých menej známych odporúčam hlavne KVIFF, streamovaciu platformu karloveského festivalu. Nájdete tu filmy, ktoré len neopakujú videné klišé, ale dokáže aj prekvapiť, čo by mal robiť aj kvalitný spot. Teda aspoň ten, ktorý ašpiruje na kreatívne ocenenia.
5️⃣ Obrázky
Nadviažem slovami súčasného riaditeľa SNG, ktorý zdôvodňoval svoju kvalifikáciu slovami “som milovník filmov a pekných obrázkov”. Ak mám niečo odporučiť zaneprázdneným kopíkom, tak toto – radšej ako kejsky si pozerajte campaign boardy, t. j. tie “pekné obrázky”, ktoré sa vždy robia ku kampaniam, aby vám ju čo najlepšie predali. Je to rýchlejšie, a ak je board naozaj dobre urobený, dokáže vám message odovzdať behom pár sekúnd. Napríklad nedávno som videl board s názvom “Child Wedding Cards” – no treba viac čítať, aby sme si domysleli, že pôjde o deti z rozvojových krajín, ktoré sú obeťami nútených manželstiev? Tri slová, predané. Alebo “Human Guides to Train Blind Dogs” – geniálny nápad, nech už je kampaň akákoľvek. Veľmi to pomôže aj pri tvorbe vlastných boardov či rovno samotných ideí. A keď chcete aktuálne úspešné campaign boardy na peknom jednom prehľadnom mieste, odporúčam stránku Cresta Awards, ktorá tento content nespoplatňuje ako Cannes: https://www.cresta-awards.com/
6️⃣ MHD
Na záver len taká drobnosť, ktorú odporúčam každému – choďte autobusom. Nie nutne do práce, ale určite z práce. Ten myšlienkový bordel z celého dňa sa zvykne utriasť a v autobuse pri troche šťastie a úsilia pretransformovať do ideí. Verte mi, mám to odskúšané.