Možno za tento môj pocit môže fakt, že samotné dvojkolové hodnotenie bolo rozdelené do dvoch týždňov a aj event sa presunul o ďalšie dva týždne, takže to celé pôsobilo jemne sa vlečúcim dojmom.
No určite za to môže aj každoročný nárast počtu prihlášok. Vďaka tomuto trendu sa porotca často stretne aj s prácami, pri ktorých si kladie otázku, či si naozaj v danej práci niečo nevšimol, alebo čo je dôvodom, že je daná práca prihlásená medzi najlepšími reklamnými projektmi za uplynulý rok.
Osobne si myslím, že každá jedna práca by mala byť podrobená väčšej kritike a dôsledne skonzultovaná najskôr v agentúre a až keď jej tvorcovia naozaj veria, že môže zabodovať, by mala putovať do prihlášky. Pretože často som mal pocit, že aj niektoré „kejsky“ a ich spracovanie boli také, že tomu ani samotní tvorcovia až tak neveria.
Kvalita ide hore
Na druhej strane treba povedať, že pri tých hodnotných prácach, ktorých bolo tento rok naozaj veľa, kvalita rapídne rastie. Každá takáto práca mala prehľadne spracovaný board, na aký sme boli donedávna zvyknutí len pri medzinárodných súťažiach. A aj kvalita case study videí je v porovnaní s mojím predchádzajúcim pôsobením v porote o niekoľko levelov vyššie. O to viac si potom porotca všimne ten markantný rozdiel medzi prihlásenými prácami a už na prvý pohľad často vidieť, ktorá práca si zaslúži bodovať.
Bolo pekné sledovať, aké silné témy dokážeme dnes v reklamách otvárať, a tlieskam odvahe klientov, ktorí sa o to každý rok starajú. No veľmi ma potešili aj práce, ktoré nám ukázali, že to nie je jediný spôsob, ako bodovať na kreatívnych súťažiach. Že viac ako silná téma rezonovala silná kreativita. Niektoré víťazné práce boli také jednoduché, chytré a trefné, že porotu ohúrili starým známym spôsobom, pri ktorom si človek povie: „Prečo toto nenapadlo mne.“ A to je to, čo si ako porotca vysoko cením.
Bolo to náročné a inšpiratívne
Prihlásené práce sme dôkladne skonzultovali a otáčali z rôznych strán. A keď k tomuto času prirátame sledovanie samotných case study videí, nečudo, že notebooky sme zaklápali až po polnoci. Bolo veľmi osviežujúce a aj obohacujúce sledovať, ako vidí prácu iný reklamný tvorca. Často sa aj stávalo, že sme dokázali úprimne meniť naše pôvodné nastavenie k danej práci, pretože vďaka novým pohľadom sme dokázali oceniť aj to, čo by nám samotným možno uniklo.
No a niekedy ani ten opačný pohľad názor nezmenil, a to je tiež v poriadku. Pretože na konci dňa je bodovanie prác na samotnom porotcovi a výsledok je tak spravodlivým priemerom všetkých pohľadov. V kategórii kampaň sa tak tento priemer vyskladal až z deviatich ľudí.
Záver je teda taký, že áno, bolo to náročné, vyčerpávajúce a niekedy zbytočne dlhé, ale rovnako tak výživné a inšpiratívne. Vďaka tomu si z tohtoročného hodnotenia odnášam mnoho cenných skúseností, za čo svojim spoluporotcom úprimne ďakujem.
Ako fungovala porota, na čom si dala záležať a čo boli jej najväčšie úskalia, hovoria v podcaste Stratégií OK360°jej predsedovia Martin Woska a Juraj Kováč.
Partnermi 30. ročníka súťaže Zlatý klinec v roku 2024 sú:
Shutterstock - partner kategórie VISUAL
Tatra banka - partner kategórie CRAFT
ŠKODA AUTO Slovensko - partner kategórie DESIGN
Eallin Nomad - partner kategórie FILM
Allfred.io - partner kategórie DIGITAL
TV JOJ - partner kategórie MEDIA
Ticketportal - partner kategórie PROMO & ACTIVATION
Slovnaft - partner kategórie CAMPAIGN
Súťaž Zlatý klinec je najvýznamnejšou súťažou o najkreatívnejšiu reklamu na Slovensku a súčasťou slovenského reklamného priemyslu každoročne, už od roku 1994. Je organizovaná spoločnosťou Ad Awards Association, s. r. o. a pod záštitou Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS), Art Director‘s Club Slovensko (ADC) a mesačníka Stratégie.