Sunday ADucation júl ´24.
StoryEditor

SUNDAY ADUCATION: CREME DE LA CREME Z CANNES A INSPO OD JURAJA KOVÁČA

Mesiac sa s mesiacom snúbil a opäť je tu moja pravidelná rubrika. Tentokrát nabitá kopcami kvalitného obsahu z Cannes Lions a pozvanie napísať o tom, čo ho vzdeláva a inšpiruje prial aj Juraj Kováč z This is Locco. Príjemnú adukáciu, priatelia.

Chcel som zhrnúť Cannes Lions ale...

...ale čo ja môžem zhŕňať, keď som celý kánsky týždeň sedel v Bratislave.

1️⃣Oveľa lepšie to urobil Peter Kontra a aj Alexander Smik a Lucia Ležovičová, keď ich Peter v bezmála hodinovom podcaste občas pustil k slovu. Veľa sa hovorilo o Young Lions, prednáškach hviezdnych stratégov, efektivite ale aj kontexte so slovenskými reáliami. Zo všetkých troch je cítiť, že prišli plní nadšenia pre reklamu a fakt si tento podcast dajte, lebo je super.

Odkaz na podcast tu 

2️⃣Minulý rok som sem dával nabombený seriál od WARCu, v ktorom ešte počas festivalu znovu vyspovedali najlepších speakrov. Tento sem dám síce len jedno video, ale o to špeciálnejšie. Priamo z hlavného pódia, na ktoré Mark Read pozval Elona Muska agitovať za svoj projekt X. Veľká kontroverzia, na ktorú šomral nejeden festivalový exekutív, ale aj tak si ten rozhovor nakoniec pozrel.

3️⃣Určite si dajte aj trilógiu Cannes Dispatch, ktorú pripravili Adweek v rámci podcastu Yeah, That‘s Probably an Ad. Slovenskému kontextu vám pridá aj svetový. Matadori CL hodnotia, ako sa festival zmenil v priebehu rokov. Prečo je teraz viac o technológiách a veľkých značkách. Ako dokážu data na francúzskych plážach koexistovať s kreativitou a koľko litrov ružového vína sa tento rok vypilo. Najviac ma bavila posledná časť, kde novinári Adweeku hodnotia konkrétne úspešné kampane a prezrádzajú kadejaké štipľavé šuškandy, ktoré o niektorých z nich kolujú.

Odkaz na sériu podcastov tu (epizódy o Cannes sú oranžové).

Najlepšia reklama na svete

...teda aspoň za ostatný rok

...teda aspoň podľa mňa.

Ako som už bol býval spomínal v predošlom odstavci, najväčší reklamný festival opäť vybral to najviac TOP, čo sa za uplynulých 12 mesiacov v marketingu urodilo. Poďme z creme de la creme zlízať smotanu a rovno si sem dajme pár riadkov o grand prix práci v kategórii Titanum. To je kategória oceňujúca najviac gamechanging prístup k reklame. V industry, kde je najväčšou hodnotou originalita a out of the box thinking sa mi zdá byť práve víťaz Titanum aj nepísaným víťazom celého CL.

Práca, o ktorej hovorím je DoorDash All The Ads od Wieden+Kennedy Portland a myslím si, že GP Titanum vyhrala zaslúžene. Na futbale by povedali pískaj koniec. Ale teda, ešte vysvetlím, že čo sa mi na nej páči. 

Ako tu pomaly každý druhý diel píšem, som veľkým fanúšikom reklamy, ktorá je na tepe dopy. Prisámvačku, sám som uvažoval ako vtipne využiť insight často nezmyselných promokódov, s ktorými sa roztrhol Instagram. No a už nemusím. Lebo sa to geniálne podarilo americkej donáškovej spoločnosti DoorDash.

Jediným spotom si dokázali tak trocha privlastniť všetky ostatné reklamy vysielané v onen večer (Tide AD vibes) a zapojiť do naháňačky o rozprávkovú výhru XY nadšených divákov. Pravda, veľmi pomohlo, že onen spot videlo 123 miliónov ľudí, kedže bol vysielaný počas SuperBowlu. Ale teda, aj to je za mňa pridaná hodnota. Že top práca z Cannes Lions nie je špeciálka so spochybniteľným nasadením odniekiaľ z Portorika, ale naozajstná reklama, do ktorej boli investované obrovské prostriedky a kreatívci si ju museli obhájiť pred všektými možnými boardami. Viac takých.:)

Tri plus dva tipy Juraja Kováča

Je to už nejaká nedeľa od prvého dielu Sunday ADucation. Od začiatku mi bolo jasné, že nie som jediný nerd, ktorý si proaktívne vyhľadáva content o reklame. Veľmi som sa tešil, keď mi na feat. prikývli prví brutálne šikovní kolegovia z brandže a podelili sa o svoje ťažko vybrowsované hidden gems, ktoré ich posúvajú v kariére. No a ešte špeciálnejšiu radosť mám dnes, keď môžem v Sunday ADucation hostiť aj v posledných rokoch najoceňovanejšieho slovenského kreatívca a čerstvého držiteľa 2 shortlistov z Cannes Juraja Kováča z THIS IS LOCCO. 

Nasledujúce riadky teda prenechávam jeho tipom:

Času je málo, pozornosť má hodnotu zlata, takže idem rovno k veci -  ak si máte odniesť jeden tip, je to tento:

1️⃣BROKE AD SCHOOL

Super projekt nielen pre seniorov. Top ľudia z reklamy dávajú free courses

Must see je Nils Leonard a Greg Hahn.

2️⃣ DRUHÁ KAPITOLA, AI SHIT.

Lebo AI shit musí byť v každom blogu:

ADAILY - AI powered knižnica oceňovaných reklám z celého sveta  - adaily.co

Deck of brilliance samozrejme asi poznáte, no teraz je aj ako plugin do ChatGPT.

Zadáte, čo riešite za problém a vypľuje vám odporúčané kreatívne postupy.

3️⃣ No.3 CASE STUDIES

Kde ja najčastejšie hľadám inšpiráciu a hlavne sa udržujem v kondícii kontextu svetových reklám je klasicky sledovanie case studies na festivaloch. Každý je trochu iný, každý dáva nejakej oblasti reklamy väčšiu dôležitosť. Dobré je pozerať nie len grand prix alebo zlatá, tie sa naprieč festivalmi opakujú.

Golden drum

Clios

D&AD

Cannes (konkrétne lovetheworkmore.com lebo nie každý má tisíce na prístup)

Cresta

NYFA

ADCE

WARC (treba vyčíhať open door a máš na 2 dni prístup ku všetkým cases free) & EFFIES

Další zdroj inšpirácie sú nové case studies na LinkedIne - Tu ma bavia hlavne práce independent agencies ako Rethink, Uncommon, Mischief, Gut…

4️⃣ SPEŠL PRE KOPÍKOV

Stage 32 o tom ako pisat scenáre, nie len tie reklamné. Hlavne sledujte free content v blogu kde su super tips ako napr tu a keď uz sme pri tom konkrétnom tipe, celý tento kanál je super.

5️⃣ SPEŠL PRE STRATÉGOV

Čo sa týka stratégie, tak u must watch sú Mark Pollard na linkedine & fb groupe sweathead (btw bude v Prahe o par tyzdnov a Will Poskett, má super newsletter./

To je na dnes všetko.

A ak sa vám môj seriál páči a chceli by ste ešte viac tipov na inšpiratívny reklamný obsah, velice odporúčam sledovať ma na LinkedIne.

Diky a peknú nedeľu.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
17. september 2024 15:10