Sunday ADucation 3/2024
StoryEditor

Sunday ADucation: O tendroch, vedúcich a Super Bowle

Mesiac sa s mesiacom snúbil a máme tu dalšie vydanie blogu Lukáša Lukoniča. Tentokrát dáva tipy na podcast, 80-ročnú knihu, aj najvydarenejšie reklamy zo Super Bowlu.

Ako zlepšiť tendrové prezentácie?

 

Podcast The Art of Communication som objavil pomerne nedávno. Napriek tomu som stihol vypočuť už zhruba polovicu epizód.

Asi to vlastne ani nie je príliš prekvapivé, že odborníci na komunikáciu rozprávajú pútavo, že? Kým v minulosti bola rétorika umením, ktorého výučbe sa prikladala obrovská pozornosť, dnes ide väčšina ľudí, ktorí majú v popise práce aj nejaký druh verejného prejavu, jaksapoví, pocitovo.

Nehovorím, že vyjadrovať sa nedá naučiť čisto empiricky. Nie je ale podľa mňa na zahodenie pomôcť si teóriou od profíkov.

Pri tendroch som sa neraz stretol s dlhými úvahami nad obsahom prezentácie. Ak sa hovorilo o forme, takmer vždy to bolo len v zmysle vizuálneho zalomenia prezentácie.

Zamysleli ste sa ale niekedy nad tým, či je pri prezentovaní lepšie sedieť alebo stáť? Ako si opäť získať pozornosť, keď cítite, že publikum začína odchádzať? Viete, prečo je dobré na záver prezentácie odkázať na skúsenosť iných s vašou službou?

Vypočujte si krátku ale o to údernejšiu epizódu s názvom Pitch Perfect, v ktorej vám Robin Kermode a Sian Hansen vysvetlia, čo a jak.

Vedúci, a toto si čítal?

"Prečo by sme mali hovoriť o tom, čo chceme sami. To je predsa detinské a absurdné. Samozrejme, vy sa zaujímate o to, čo chcete. Dokonca je to naveky vaším dominantným záujmom. Ale nikoho iného to nezaujíma. Zvyšok sveta sa totiž správe presne ako vy - každý sa stará len o to svoje."

Je neuveriteľné, že tento citát rovnako ako desiatky ďalších geniálnych myšlienok napísal Dale Carnegie do knihy How to Win Friends and Influence People už v roku 1936. Takmer všetky dokonale platia aj po vyše 80-tich rokoch a takmer všetky sú napriek tomu rovnakých 80 rokov trestuhodne prehliadané.

Keď mi raz pred rokmi môj bývalý nadriadený povedal, že sa na svoju pozíciu nedostal preto, že v agentúre geniálnym nápadom vyhral veľký tender alebo vymyslel headline, ktorý získal 10 klincov, nerozumel som celkom, čo tým myslí.

Veď čo iné by malo vedúceho pracovníka predurčovať k líderskej pozícii ako to, že robí najlepšie svoje remeslo? Nie je predsa vždy zo špičkového futbalistu aj špičkový tréner? Aha. Nie je.

Je celkom možné, dokonca veľmi pravdepodobné, že prv, než sa stane hlavným trénerom čo i len provinčného tímu, bude musieť absolvovať zahraničnú stáž, prečítať si desiatky kníh o športovom mentoringu, výžive, psychológii, taktike a ktovie, čo ešte.

A teraz sa poobzerajme okolo seba. Funguje to takto v každom odvetví? Vzdelávajú sa všetci riadiaci pracovníci o tom ako motivovať podriadených? Kedy ich treba vypočuť? Ako ich pochváliť? Ako efektívne podať kritiku? Ako z nich urobiť lepších a hodnotnejších zamestnancov?

Kniha s poněkud nešťastným názvom Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí je bibliou medziľudskej komunikácie. Veľa častí je aplikovateľných aj do civilného života. Pre mňa je to ale hlavne skvelá učebnica každého osvieteného riaditeľa, manažéra, majiteľa... proste každého dobrého vedúcka:) Tuto si ju môžete zadovážiť

 

Not so Super Bowl

Nalejme si čistého, sledovať reklamy nepatrí medzi najobľúbenejšie voľnočasové aktivity priemerného obyvateľa modrej planéty. Snáď jediná udalosť, kedy tento fakt až tak neplatí je finále NFL. Aké teda boli reklamy na tohtoročnom Super Bowle?

Well, také, ako aj minule a aj rok predtým. Poväčšine celkom priemerné, hrané na istotu. Spoločnosť pre marketingový výskum System1 dokonca uvádza, že z hľadiska efektivity reklám sme videli vôbec najhorší Super Bowl za posledné roky.

No a keďže efektivita ide často ruka v ruke s kreativitou, asi nikoho neprekvapia ani množiace sa sklamané reakcie pokiaľ ide o toto. Dá sa chápať, že ak značka minie na svojich 30 sekúnd slávy vyše 10 miliónov dolárov, bojí sa extrémnejších riešení. Nechcem si ani predstaviť, koľko ľudí musí takéto rozhodnutia požehnať. No a čím viac ľudí, tým viac kompromisov. Čím viac kompromisov, tým viac priemerných riešení.

Inak, keď sme pri istotách, jednou takou je aj použitie celebrity. Tento rok ich bolo skoro najviac v histórii. Viac ako jednu známu osobnosť použila tretina značiek. Oproti rokom 2010 či 2011 je to šesťnásobný nárast. Spot pre Paramount Plus ich mal rovno 11. Použitie celebrity má zvyšovať brand awarness až o 30 % a asi na tom niečo bude. Futbalista, hrajúci futbal počas čakania na pivo? Klišé as fuck. Ale keď je ten futbalista Messi má Michelob Ultra najzapamätateľnejší spot tohto ročníka. Každý rok si nejaká značka zaručene ukradne aj horúci herecký objav. Minule to bola Zendaya pre Squarespace, teraz Jenna Ortega pre Doritos.

Nejak som sa rozpísal. Okej, tu je super článok od Robert Klara

 

A tu 5 spotov, ktoré tento rok považujem za najlepšie:

 

1. Kawasaki Mullets

 

Odvážne napojenie na niche trend. Cool exekúcia. Vtipný mostík k produktu.

 

2. Paramount Plus

Vtipné.

 

3. Doritos Dinamita

Super casting. Názov produktu je po tomto spote fakt nezabudnuteľný.

 

4. Hellmann‘s

https://www.youtube.com/watch?v=8SWKVSmx7-U

Pekná exekúcia dlhodobého komunikačného konceptu o dojedaní jedla vďaka Hellmann‘s.

 

5. Uber Eats

https://www.youtube.com/watch?v=Y7mLeyIETu0

Toto je taká klasická reklamná hyperbola. Funguje dobre a body navyše jej dávam za teaser s Backhamovcami, ktorý síce nebol vysielaný priamo počas Super Bowlu, ale aj tak bol jeho najlepším spotom.

Teaser si pozrite tu:

https://www.youtube.com/watch?v=s4uxGe7gU5I

 

A ak sa vám môj seriál páči a chceli by ste ešte viac tipov na inšpiratívny reklamný obsah, velice odporúčam sledovať ma na LinkedIne.

 

Diky a peknú nedeľu.

01 - Modified: 2024-10-06 07:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Je Zlatý Klinec druhý najlepší reklamný event v Európe? 02 - Modified: 2024-06-02 06:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Česká kreativita, slovenská EFFIE a 93 spotov od Apple 03 - Modified: 2024-05-05 08:01:11 - Feat.: - Title: SUNDAY ADUCATION: Čo umelá inteligencia nedomyslela a ako sa mi páči Žltá kniha budovania značky 04 - Modified: 2024-01-07 14:24:44 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Vianočné mory, ale aj top kreativita 05 - Modified: 2023-12-03 08:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation #12: Dva knižné tipy na sviatky a legenda na pohľadanie
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 13:47