Kto je na voľby najlepšie pripravený a kto mal najsilnejší záver? Popularita Smeru na sociálnych sieťach rástla posledné týždne pred voľbami viac ako Progresívneho Slovenska. O OĽaNO sa začalo rozprávať až po potýčke Igora Matoviča s Robertom Kaliňákom. SNS sa zas darilo v prvej polovici kampane a od polovice augusta klesá.
Najmedializovanejšie strany
Strana Smer - SD sa objavila v 25 444 článkoch z celkového počtu 171 353, ktoré od začiatku júla vznikli. Ich mediálna hodnota bola 68,5 milióna eur. Nad 20-tisíc mediálnych výstupov sa dostal ešte Hlas (21 273 článkov), inak ostatní už mali menej. Tretie OĽaNO sa dostalo do 18 786 článkov, štvrtá SaS do 16 267 a piate PS do 14 837. Siedme Sme rodina (12 664 článkov) dokonca predbehla aj SNS (12 669 článkov) a tesne za nimi zaostala Republika (12 483 článkov).
Za pozornosť stojí KDH, ktoré sa síce dostalo len do 10 976 článkov, no nebyť kauzy šéfa strany Milana Majerského, ktorý v televízii Markíza označil LGBTI za pliagu a prirovnal ju ku korupcii, hranicu 10-tisíc článkov by určite neprekročili. Takmer by sa dalo povedať, že médiá aj sociálne siete si ich začali všímať až 3. septembra, kedy sa tento incident udial.
Ktoré médiá kritizujú najviac a ktoré najmenej?
Médiá vydali od začiatku júla 171 353 výstupov na politické témy a mohli v nich byť pozitívne, negatívne, neutrálne, ambivalentné alebo ich sentiment mohol byť neznámy. Články o najmedializovanejšej strane Smer - SR mali najčastejšie negatívny sentiment (28,8 percent), potom pozitívny (28,2 percent), ambivalentný (16,5 percent), neznámy (15,9 percent) a neutrálny (10,6 percent).
Druhý Hlas spomínali médiá viac v pozitívnom duchu (31,5 percent) ako negatívnom (21,7 percent), nasledoval zhodne ambivalentný a neutrálny (15,6 percent) a len tesne neznámy (15,4 percent). Tretie najmedializovanejšie OĽaNO dosiahlo o niečo horšie výsledky, keď ho médiá najčastejšie spomínali pozitívne (28,6 percent), nasledoval negatívne sentiment (25,9 percent), neznámy (17,3 percent), ambivalentný (14,9 percent) a neutrálny (13,3 percent).
Štvrtá SaS si vyslúžila v médiách presný opak, keď až 34,8 percent článkov o nej malo pozitívny sentiment, nasledoval neznámy (18,6 percent), negatívny (17,9 percent), ambivalentný (17,2 percent) a neutrálny (11,5 percent). Možno tak dosiahla najlepšie výsledky zo všetkých. Progresívne Slovensko na tom bolo o niečo málo horšie, ale stále prevážil pozitívny sentiment (30,7 percent), nasledoval negatívny (24,1 percent), ambivalentný (17 percent), neutrálny (16,5 percent) a nakoniec neznámy (11,7 percent).
Za pozornosť stojí aj hnutie Republika, o ktorom — spomedzi všetkých strán z volebných prieskumov nad hranicou zvoliteľnosti — písali médiá najpozitívnejšie. Až 34,9 percent článkov malo pozitívny sentiment, 21,8 percenta neutrálny, 18,5 percenta negatívny a zhodne 12,4 percent neutrálny a neznámy.
Ktoré strany sú najúspešnejšie na sociálnych sieťach?
Kým v júli Smer dosahoval menej ako milión interakcií na sociálnych sieťach týždenne, v auguste sa stabilne držal nad jedným miliónom a v závere kampane dosiahol rekord. Posledné dva týždne sa priblížil k takmer 1,5 miliónu interakcií týždenne, čo z neho spravilo jasného víťaza celej kampane.
Z 15 sledovaných strán a hnutí získal Smer takmer tretinový podiel všetkých interakcií (29,2 percent), čo bolo o minimálne trikrát viac ako ktorákoľvek iná strana. Druhé OĽaNO vyvolalo 13,8 percent všetkých interakcií, tretí Hlas 11 percent a štvrtá Republika 10,3 percent. Nad pomyselnú hranicu 10 percent sa nedostala žiadna iná strana či hnutie. Sme rodina dosiahla 8,8 percent a Progresívne Slovensko 7,6 percent.
Pamätný deň na sociálnych sieťach zažili Smer a OĽaNO 13. septembra, kedy médiá aj online priestor zaplavilo Matovičovo vtrhnutie na tlačovú besedu Smeru. Odvtedy sa o oboch stranách hovorilo výrazne viac. Incident vyvrcholil vzájomným trestným oznámením Matoviča s Kaliňákom. Jeden ho podal na druhého a druhý na prvého.
Aký to malo vplyv na vnímanie strany je náročné hodnotiť, ale bezprostredne po bitke stúplo OĽaNO na sociálnych sieťach o 1800 percent oproti dovtedajšiemu priemeru a ďalej sa udržalo na viac ako štvornásobku. Vyťažil z toho aj Smer, ktorý sa z dlhodobého milióna interakcií priblížil k takmer 1,5 miliónu. Igor Matovič tak pravdepodobne pomohol viac Smeru ako sebe.