Bývalému kolegovi napísal klient: „Mám vyhradený rozpočet 200 €/mesiac a chcel by som spustiť PPC kampane, optimalizovať web, pravidelne písať články a tvoriť príspevky na moju funpage. Tam by mohli byť tiež nejaké reklamy. Stíhame do konca týždňa? Ja som to chcel spustiť už dávno, ale nemal som čas.“
Poznámka: Nie, s tým funpage som sa nepomýlil, tak to naozaj napísal.
Korona bola akcelerátorom mnohých zmien. Jednou z nich boli aj digitalizácia či rozmach e-shopov. V Čechách, ktoré sú už takou svetovou veľmocou v tomto segmente, mali rekordný prírastok.
Z toho vyplýva, že výrazne stúpol dopyt po „digitálnych ľuďoch“, teda takých, ktorí sa špecializujú na čokoľvek, čo na internete predáva. Tvorba obsahu, nastavovanie reklám, správa sociálnych sietí, optimalizácia pre vyhľadávače, expanzia do zahraničia… Tisíc vecí.
Zvýšený dopyt tiež znamená, že stúpli, stúpajú a budú stúpať ceny takejto práce.
Z toho pre nás všetkých vyplývajú dve dôležité správy, dobrá a zlá.
Tá dobrá je, že vám blahoželám, žijete v perfektnom období, máte perfektné možnosti!
Makajte na sebe, vzdelávajte sa, robte si extra kurzy, skúšajte nové veci, tvorte nejakú formu obsahu. Newslettre, články, videá, pokojne „len“ raďte ľuďom v diskusiách. S tým všetkým porastú aj vaše skúsenosti, aj povedomie o vašich schopnostiach a zamestnávatelia či klienti sa pobijú o to, aby ste s nimi spolupracovali. Sám som toho príkladom, neprejde týždeň, aby som nedostal nejakú ponuku.
Keď chcete, ale neviete kde začať, tak vám odporúčam pozrieť si video o najdôležitejšej kariérnej rade a zapojiť sa do niektorého z parádnych (a bezplatných) kurzov.
Tá zlá správa je, že sa zrazu na trhu objavilo veľa klientov či zamestnávateľov, ktorí chcú za málo peňazí veľa muziky. Takí, ktorá vás tlačia do zliav alebo do nesplniteľných termínov. Prípadne oboje, teda, že majú rozpočet na výlet do Tatier, ale chceli by za tie peniaze cestu okolo sveta.
Alebo tiež good things cost good money.
Držte si svoju úroveň a pokúste sa vyhnúť situáciám, do ktorých vás neskúsení klienti budú chcieť dotlačiť. Najskôr nevedia, čo chcú, a teda to ani nemôžu oceniť.
Držte si svoju úroveň a ozvite sa v situáciách, keď šéfovia od vás budú chcieť všetko od vymýšľania reklám po organizáciu golfových eventov pre klientov. Vy nie ste švajčiarsky nožík, a keď budete robiť všetko, nič nebude spravené poriadne.
Samozrejme, ak sa náhodou nebude dariť a predávať, tak to nie je chyba nekvalitného produktu, ktorého je na trhu viac ako banánov v supermarketoch.
Ani to nie je chyba unikátnej značky na štýl „najlepsiecbd.sk“ (názov som zámerne upravil, ale nie je ďaleko od reality). Nie, je to určite vaša chyba a zle nastavená reklama.
V skutočnosti vaša chyba bola jediná (a asi tá najdôležitejšia) – že ste sa do takého vôbec nechali dotlačiť.
Držte si svoju cenu, nerobte zo seba výpredajový tovar. Je to cesta do pekiel pekelných.
Mimochodom, kolega tú zákazku nevzal. O týždeň neskôr ho na internete trafila reklama od spomínaného klienta, s chybami v texte a rozmazaným obrázkom.