Rozmýšľam, prečo je to tak a dovolím si uviesť jeden príklad. Tak, ako pri akomkoľvek obchode so štátom, aj pri nakupovaní filmových práv od SFÚ platí, že najvýhodnejšie podmienky môže zabezpečiť len súťaž - lepšia ponuka vyhráva. Ja však z vlastnej skúsenosti viem, že sa tak nestáva.
V roku 2015 odklepol SFÚ trojročnú licenciu na vysielanie 13 slovenských filmov zo zlatého fondu jednému vysielateľovi (rozprávky Perinbaba, Soľ nad zlato, Nebojsa, Plavčík a Vratko, Kráľ Drozdia brada, Popolvár najväčší na svete, filmy Bielikov Jánošík, Pacho, hybský zbojník, Sebechlebskí hudci, Nevera po slovensky, Fontána pre Zuzanu, Rabaka, Pásla kone na betóne).
V prípade Perinbaby udelil SFÚ práva dokonca na päť rokov a zároveň vysielateľovi na všetky diela poskytol opciu, vďaka ktorej bude disponovať prednostným právom na ich získanie v ďalšom období. To všetko bez vyhlásenia tendra, ktorý určite nebolo ťažké zrealizovať, keďže na Slovensku sú len traja televízni vysielatelia.
K tomuto „obchodu“ došlo teda potichu. Po prevalení informácií sme vypracovali trhovú cenovú ponuku, hodnú kvalitných audiovizuálnych diel, pričom sme deklarovali záujem aj o ďalšie tituly. Filmový ústav sme opakovane niekoľko mesiacov žiadali o odpoveď a o vysvetlenie, no reakcia neprišla. Tak sa stalo, že SFÚ pripravil o peniaze seba, no najmä umelcov a autorov, ktorých má podľa Zákona o audiovízii povinnosť zastupovať.
Obrátili sme sa na zriaďovateľa SFÚ - Ministerstvo kultúry, ktoré sme požiadali o prešetrenie neštandardného postupu, opäť bezvýsledne. Na žiadosť nereagoval ani Výbor Národnej rady SR pre médiá a kultúru, ktorý má pôsobiť ako kontrolný orgán.
Nikto doteraz nielen nám, ale ani umelcom či autorom v nezávideniahodnej finančnej situácii nevysvetlil postup SFÚ, ktorý poskytol ich diela za nižšiu sumu, než aká bola najvyššia možná ponuka. Ak by televízie za diela zaplatili viac, viac by sa vrátilo späť do umeleckej obce a spokojné by mohli byť všetky strany.
Momentálne však vznikla dohoda, ktorá môže cenu atraktívnych slovenských filmov zatlačiť nadlho. Dlhšie, ako aktuálna zmluva trvá.
Je mi ľúto všetkých filmových tvorcov a profesionálov, ktorí majú kvôli financiám zviazané ruky. Počúvam sťažnosti, ale riešenie, zdá sa, nie je na dohľad.
Marcel Grega, generálny riaditeľ JOJ Group