Jaroslav Vígh je dnes kreatívnym riaditeľom v agentúre MUW Saatchi&Saatchi a navrhuje okrem iného aj reklamu pre Slovak Telekom. V minulosti, ešte ako mladý kreatívec, sa nie raz zapojil do súťaže Young Lions. A podarilo sa mu uspieť. V národnom kole prestížnej súťaže sa dokonca stal päťnásobným víťazom a z Cannes si ako jeden z mála na Slovensku, doniesol bronz. A to bol dôvod, prečo sme Jaroslava Vígha oslovili, aby mladým nádejným levom priniesol pár tipov, ktoré by v tohtoročnej súťaži mohli oceniť.
Jaroslav Vígh kreatívny riaditeľ MUW Saatchi&Saatchi |
Cannes Lions - najväčší festival kreativity na svete, sa po ročnej prestávke opäť vracia na scénu. Síce v online podobe, ale stále so všetkými svojimi prednáškami, workshopmi a predovšetkým s oceneniami pre najkreatívnejšie kampane na svete. No a čo je pre mladých tvorcov túžiacich po úspechu a uznaní to najdôležitejšie, je späť aj Young Lions - súťaž pre mladých profesionálov z reklamy, marketingu, PR či dizajnu. Prečo je dôležité sa jej zúčastniť? Lebo ak v nej uspejete, s najväčšou pravdepodobnosťou vám to zmení kariéru.
A to hneď z dvoch dôvodov.
Ten prvý je každému jasný – ak vyhráte, väčšina agentúr si vás všimne a skôr či neskôr vás k sebe začnú lanáriť. Nikdy nebolo jednoduchšie sa súčasným a budúcim zamestnávateľom ukázať, lebo reklamná brandža nikdy necítila tak akútny nedostatok talentov.
Ten druhý dôvod je ešte dôležitejší: ak uspejete, budete chcieť zvíťaziť znova. A znova, a znova. Nepoznám žiadneho víťaza Young Lions, ktorý by svoj úspech nechcel zopakovať a potvrdiť. A to sa skôr či neskôr premietne aj do všetkých ďalších zápolení, súťaží a tendrov, ktoré vás v reklame postretnú. Úspech je neskutočne nákazlivý a vám to bude počas celého pracovného života veľmi pomáhať.
Stratégie a KRAS ma oslovili, aby som sa s vami – mladými kreatívcami – podelil o tipy, ako na tejto súťaži uspieť. Tu je mojich päť rád, ktorými som sa počas súťaženia v Young Lions podvedome riadil a ktoré by mohli pomôcť aj vám:
1. Uleťte si
Nedržte sa za každú cenu striktne briefu. Desiatky tímov budú v ten istý čas riešiť to isté zadanie ako vy. A s veľkou pravdepodobnosťou viacerí z vás prídu na to isté riešenie. Ak chcete vyniknúť, musíte sa v prvom rade nebáť uletieť si. Porota nebude do detailov študovať každé zákutie briefu. Ak nesplníte jednu drobnosť zo zadania, ale vaša idea vynikne v záplave priemeru, porota dá ocenenie oveľa radšej vám. S parťákom Lukášom Kristom sme napríklad v roku 2019 mali natočiť video pre mileniálov o potrebe dobrých susedských vzťahov. Dostali sme nápad, ktorý bol však pre staršiu cieľovú skupinu. Vykašľali sme sa na túto podmienku v briefe, lebo sme vedeli, že naša idea medzi ostatnými vynikne, a uspeli sme.
2. Prihláste sa do viacerých kategórii
Riziko neúspechu eliminujete najjednoduchšie tým, že nevsadíte všetko na jednu kartu. Nikdy neviete, či vám náhodou nesadne lepšie brief z kategórie, ktorá na prvý pohľad pre vás nevyzerá lákavo. S Jakubom Svetlíkom sme napríklad v roku 2018 vyhrali kategóriu Media, hoci nikto z nás nie je z mediálnej agentúry. Naša idea nám napadla pár minút po prečítaní briefu. Povedali sme si, že nemáme čo stratiť, a dobre sme spravili.
3. Vezmite si dovolenku
Ja viem, šetríte si ju na predĺžený víkend s partiou na chate. Ale toto je investícia, ktorá sa vám mnohonásobne vráti. Navyše, tradičných 48 hodín na vypracovanie zadania sa tento rok zredukovalo len na 24. Nespoliehajte sa na to, že po piatej večer prídete s ideou, s ktorou zvíťazíte a ešte ju stihnete aj vyrobiť. V agentúre sa nám už viackrát osvedčilo, že najlepšie nápady prichádzajú doobeda. Začnite hneď ráno, aby ste poobede mohli plynule prejsť k exekúcii.
4. Idea je viac ako exekúcia
Príliš veľa tímov investuje príliš veľa času do exekúcie, pritom je to súťaž originálnych nápadov a ideí. Nehovorím, aby ste robili škaredé veci, to určite nie, ale radšej svoju energiu venujte hľadaniu insightov, a až keď si budete skutočne istí, že ste prišli na niečo výnimočné, pustite sa do výroby. Jeden príklad za všetko: strieborní víťazi z Cannes v kategórii film z roku 2014. Nakrútiť by to dokázal hocikto z nás, ale tá idea je par excellence. A iba také uspejú:
5. Neuspokojte sa s víťazstvom
Každý jeden rok, čo som bol v Cannes, som stretol minimálne jeden slovenský tím, ktorému bohato stačilo, že uspeli v slovenskom kole a kvalifikovali sa do medzinárodnej súťaže. Akoby ani nepočítali s tým, že by vo svetovej konkurencii mohli uspieť. A presne tak to aj vždy dopadlo. Uverte predstave, že vaše nápady môžu nadchnúť porotu aj vo Francúzsku a že vaša práca môže byť ocenená. S režisérom Robom Ludrovským (na hlavnom obrázku vpravo) sme tomu uverili a dodnes je pre nás víťazstvo nášho filmu v Cannes jedna z najkrajších spomienok. Držím vám palce, nech je po rokoch medaila opäť na Slovensku. :)
Informácie pre záujemcov:
Národné aj medzinárodné kolo súťaže Young Lions s jeho sprievodnými aktivitami budú prebiehať v roku 2021 online. Registrovať sa a súťažiť môžu 2-členné tímy zložené z profesionálov do 31 rokov (narodení 25. júna 1989 a neskôr) v 7 súťažných kategóriách: DESIGN, DIGITAL, FILM, MARKETERS, MEDIA, PR, PRINT. Súťaž sa začína už 29. apríla, a to vyhlásením brífu pre kategóriu Design.
Registračný poplatok za prihlásenie do súťaže je organizátorom znížený na sumu 20 eur za súťažný tím, to znamená 10 eur na účastníka. Organizátor spolu s partnermi súťaže sponzoruje výhry vo všetkých súťažných kategóriách: náklady na účasť v medzinárodnom kole súťaže (registračný poplatok) vrátane digital pasu na online konferenciu Cannes Lions Live, ktorá sa uskutoční 21.-25. júna 2021 a ročného Lions Membership.
Partnermi súťaže sú:
Organizátori otvorili v tomto roku pre záujemcov všetky kategórie, partnerom jednotlivých kategórií sú:
Design - Slovenské centrum dizajnu
Digitál - Slovenská sporiteľňa
Media - AMA
Film - Slovak Telekom
Marketers - O2 Slovakia
PR - Klub reklamných agentúr Slovenska
Print - Heineken Slovensko
Mediálny partner: Shutterstock