Nie všetko, čo v roku 2020 zaznamenalo prudký nárast šírenia medzi ľuďmi, bolo zlé. Čoraz populárnejším mediálnym kanálom sa stali podcasty. Nielen preto, že na ne mali ľudia zrazu viac času.
Podcasty sú pritom ešte stále vo svojej ranej fáze a na poriadny boom ešte len čakajú. Tým máme skvelú príležitosť pripraviť sa na skutočnú podcastovú dobu a byť medzi tými, ktorí začnú využívať ich potenciál od začiatku naplno.
Médium pre mestských liberálov
V súčasnosti ide ešte stále o žáner pre tzv. Early Adopters. Podcasty počúvajú najmä mestskí ľudia, ktorí majú bližšie k inováciám a technologickým novinkám. Vidieť to na tom, aké témy majú najpopulárnejšie slovenské podcasty, ale aj na číslach ich počúvanosti, ktoré dnes evokujú skôr publikum blogov alebo sociálnych sietí pred 12 rokmi. Dá sa očakávať, že toto sa bude postupne meniť. Veľký vplyv na to bude mať napríklad sprístupňovanie a zlacňovanie čoraz väčších dátových balíkov mobilných operátorov a internetový audiostream bude čoraz jednoduchšie pustiť si kdekoľvek.
Rádiá nezomrú, ešte stále bude pre väčšinu ľudí pohodlnejšie prijímať zábavu a informácie pasívne, no podcasty zmení už aj tento rozdiel. Ak pre takúto predpoveď potrebujete poriadny argument, podcasty nedávno začal robiť aj Andy Kraus.
Rodia sa budúce hviezdy
Medzi najpopulárnejšími podcastmi nájdeme množstvo DIY pokusov: technické zázemie buď nemajú dotiahnuté vôbec, alebo ho tvorí low budget vybavenie pozapájané v provizórnych priestoroch. Veľa tvorcov podcastov týmto veciam ešte nepripisuje veľkú dôležitosť. Aj jeden z najpopulárnejších slovenských podcastov Boris & Brambor ešte stále nemá problém urobiť rozhovor s hosťom vo forme nepríjemne skresleného Skype callu.
Pre budúcnosť podcastov je dôležité, že publikum takéto nedokonalosti zatiaľ toleruje. Ak môže v súčasnosti vyrobiť podcast každý, kto chce, znamená to širšiu scénu a nakoniec aj vyššiu kvalitu podcastov a tvorcov, ktorých táto scéna postupne dostane hore.
Pred niekoľkými rokmi na rovnakom princípe a s rovnakým postupom takto vyrástli YouTuberi. Ostrieľaní marketéri krútili hlavami a uťahovali si z detí, ktoré si v 10. rokoch 21. storočia nakrúcali hlúpe amatérske videá s trápnym detinským humorom, aby ich o päť rokov neskôr hostili malinovkami v zasadačkách agentúr a presviedčali ich, aby stali reklamnými tvárami ich klientov. Ak vás vtedy mrzelo, že ste ten nástup nezachytili, máte skvelú možnosť nezopakovať túto chybu.
Marketingové využitie podcastov
Zatiaľ stále prevláda model, v ktorom je reklama v podcastoch zastúpená najmä formou čítaného odkazu na začiatku, na konci a čoraz viac aj v strede podcastu. Reklamy je v podcastoch stále príjemne málo, pretože väčšina značiek toto médium zatiaľ buď neobjavila, alebo mu ešte nepripisuje veľký význam a čaká na jeho väčší nástup.
Nižšiu cenu reklamného priestoru v podcastoch tak využíva najmä množstvo menších značiek, ktoré si to môžu dovoliť. Pomaly sa aktivizujú veľké značky, ktoré si môžu dovoliť diverzifikovať médiá aj na nastupujúce inovatívne kanály.
Poslucháči podcastov sú zatiaľ voči reklame tolerantnejší. Chápu, že je dôležitá, aby im ich obľúbení tvorcovia mohli prinášať obsah zadarmo. To znamená, že najmä z imidžového hľadiska je investícia do reklamy v podcaste dnes efektívnejšia než bude po nejakom čase.
Ak podcasty naplnia svoj rastúci potenciál, množstvo a úroveň reklamy v nich budú už iba otravnejšie. Čoraz častejšie sa obchodovaným reklamným priestorom stane napríklad „hosť podcastu“, čo atraktívnosti nového média veľmi neprospeje.
Značky s dlhodobou a konzistentnou komunikačnou stratégiou majú ešte stále dobrú príležitosť nájsť si svoje podcasty, stať sa ich patrónmi a profitovať z toho. Najmä ak zdieľajú rovnakú cieľovku.
Ako využiť podcasty
Podcasty sú kontent, kvôli ktorému ich ľudia počúvajú. Prehľadne oddelený „reklamný blok“, ako ho poznáme dnes, nie je úplne nevyhnutné zachovávať. No treba si dávať pozor na to, kedy je reklamný obsah ešte tolerovaný príživník a kedy sa z neho stáva parazit.
Slovenský marketing v tomto smere nie je povestný svojou citlivosťou. Jeho prístupom je skôr vyžmýkať z niečoho potenciál a potom to zahodiť a poobzerať sa po niečom inom. Asi sa tomu nedá vyhnúť, pretože napokon chce aj tak každý klient svoje čísla, a ak dačo nevyužijete do poslednej kvapky vy, urobí to konkurencia.
No dá sa to hacknúť citlivosťou, kreativitou a najmä rešpektom k obsahu – najdôležitejšej komodite, za ktorú poslucháč vymieňa svoju pozornosť – a podcasty nemusia byť len jednorazová vlna, ktorú o pár rokov nahradí niečo nové a nepoškvrnené.
Reklama značky nemusí byť niečo, čo sa prekrikuje so zvyškom obsahu podcastu, ale niečo, čo tomu zvyšku obsahu umožní byť zaujímavejším, sprostredkuje ho v novej forme, z nového miesta alebo v novej kvalite. Reklama môže priniesť podcast novému publiku, a tak pomôcť aj sama sebe.
Naša brandža dostáva v podstastoch opäť po čase nové médium s novými možnosťami, s ktorým sa dá urobiť kopa vecí prvýkrát a prelomovo. Treba to využiť.
Návod na dobrý podcast:
1. Kvalitný zvuk
Zohnať si dobrý mikrofón je tá ľahšia časť, ešte dôležitejšie je mať zabezpečený zvukovo izolovaný priestor. Nemusíte si predstavovať štúdio obložené zvukotesnou penou. Vybaviť takto profesionálne stačí aj roh miestnosti v bezprostrednej vzdialenosti od mikrofónu.
2. Plán
Aj keď tak mnoho podcastov vyzerá, nestačí iba zapnúť nahrávanie a dačo rozprávať. Vždy by ste mali vedieť nielen to, čo si poslucháč odnesie z celého podcastu, ale aj či bude mať dôvod nevypnúť ho po niekoľkých minútach. A prečo mu bude chcieť dať subscibe a tešiť sa na ďalšiu časť.
3. Dramaturgia
Má byť podcast rozhlasová šou iba na internete? Alebo využiť, že to tak nemusí byť? Mať scenár, veľa strihať a používať hudbu a zvukové efekty? Alebo staviť na autentickosť a spontánnosť? Stále sme v punkových začiatkoch podcastov, žiadna jasná odpoveď neexistuje a formu môžete pokojne prispôsobiť obsahu a cieľovke.
4. Prehľad
Chcete prísť s novým podcastom? Otvorte si na Spotify rebríček 20 najúspešnejších podcastov na Slovensku. Stačí intenzívne napočúvanie vybraných častí a mali by ste mať dobrý prehľad o tom, čo funguje. A možno aj nápad, ako použiť fungujúcu formu na nový obsah a využiť tak dieru na trhu.