StoryEditor

Dobrý storytelling je to, čo dáva život a zmysel novým technológiám

Od virtuálnej reality festivalu NewImages 2019   k realite virtuálu dnešných dní.

Zažiť proces s bojovníkmi proti apartheidu zo 60-tych rokov, halucinogénny trip do Amazónie, príbeh lásky medzi zombíkom a človečím dievčaťom, taiwanskú svadbu organizovanú androidmi a ešte ďalšie pohlcujúce zážitky. To sa mi podarilo za pár dní zažiť minulý rok v Paríži na festivale virtuálnej reality NewImages.

Vtedy som nepomyslela na to, že raz budeme tak pripútaní k virtuálnemu kontinentu, ako sme dnes. Keďže nemôžeme celkom slobodne cestovať, ísť do divadla, na hudobné vystúpenia, tak aspoň virtuálne splývame s miliónmi priateľov na streamovaných koncertoch, divadelných predstaveniach, vo virtuálnych knižniciach a v diskusných chatoch.

Karanténa a rôzne obmedzenia nás zaskočili, ale zároveň je prekvapujúce, ako sa mnohí vďaka modernej technológii vynašli a využili jej potenciál. Herci svetových divadiel účinkujú na virtuálnom javisku, hudobníci streamujú koncerty, sprievodcovia sprevádzajú ľudí po VR galériách. Ak chcú tvorcovia doručiť svojmu publiku nejakú “ideu” či umelecký akt, prezentáciu diela, umelca alebo skupiny, tak vďaka najnovším technológiám môžu zdolať mnohé prekážky.

Vtedy na festivale v Paríži som si vďaka VR vyskúšala neuveriteľné veci a videla som diela fakt špičkovej kvality, ktoré naznačili, že VR má potenciál napĺňať túžby človeka.

Od storytellingu k storylivingu

Prečo hovoríme o VR filmoch, že sú pohlcujúce a že sa divák môže ponoriť do príbehu? VR filmy sú vytvorené tak, že náš mozog vníma virtuálne prostredie ako realitu. Nejde o to oklamať naše zmysly, ale zámerom je vytvoriť u diváka pocit, že je súčasťou deja. Je to proste celkom iný druh zážitku.

Už pri tvorbe scenára autori počítajú s prítomnosťou diváka v priestore. Všetci a všetko, čo v príbehu účinkuje – herci, postavičky, priestor a tiež neživé predmety, potvrdzujú divákovi jeho vlastnú prítomnosť vo vnútri príbehu. Či už svojím správaním, gestom, mimikou alebo pozíciou predmetu voči divákovi. Nejakým spôsobom mu prejavia, že si jeho prítomnosť uvedomujú, a takto evokujú pocit vnorenia.

Pri filmoch s prepracovaným vynikajúcim storytellingom som mala pocit, že sa nachádzam na scéne a herci hrajú priamo predo mnou alebo aj so mnou. Takéto príbehy dostanú diváka “do vnútra” a umožnia mu, aby si z nich vzal to, čo chce. Rozprávanie príbehov vo VR filme, pri ktorom sa divák cíti byť prítomný v príbehu a prežíva ho, bolo a bude vždy veľkou výzvou pre tvorcov VR technológií a VR filmov.

“Na príbehu záleží. Príbehy sú pre nás rovnako dôležité ako samotný život. Príbeh je to, čo poháňa akciu, spúšťa emócie, dáva nám pocit naplnenia. Dnes sa dokážeme v tvorbe filmov posunúť od rozprávania príbehu k prežívaniu príbehu,“ povedala vo svojom festivalovom príspevku Vicki Dobbs Beck, šéfka štúdia ILMxLAB (Lucasfilm's Immersive Entertainment studio) a zdôraznila, že pri tvorbe VR diel veľmi záleží na inováciách a na forme storytellingu.

Vybrala som niekoľko výnimočných VR filmov, ktoré ma na NewImages 2019 najviac zaujali práve kvôli inovatívnym formám storytellingu. Tie najpútavejšie odvážne kombinovali rôzne druhy technológií a umenia, kino s divadlom, s tancom, so zakomponovaním hudby či živej hry do filmu.

Keď je navôkol veľká tma, je ľahšie nájsť svetlo

Z pestrého výberu rôznych žánrov ma zaujal animovaný film Gloomy eyes, ktorý vytvorila dvojica francúzskych autorov -  Jorge Teresa a Fernando Maldonado. Ide o príbeh lásky medzi polovičným zombie chlapcom Gloomym a ľudským dievčaťom Nenou.

Príbeh sa odohráva v temnej tme, ktorá zahalila celý svet po tom, ako slnko, unavené z ľudí, viac nevyšlo na oblohu. Milý zombík Gloomy sa medzi “svojimi” necíti úplne komfortne, a tak vyhľadáva samotu. Utieka sa do tmavého lesa, kde si buduje akýsi “vlastný vesmír” a rieši problém duality svojej existencie. Ako si nájsť svoje miesto, keď nie si úplne mŕtvy ani úplne živý, a keď aj napriek svojim lepším inštinktom nedokážeš kontrolovať túžbu po ľudskom mäse?

„Čokoľvek, čo vyvoláva pocit mágie a úplného ponorenia, má cenu zlata. Bolo úžasné byť súčasťou vízie, ktorú Fernando a Jorge vložili do Gloomy Eyes,“  povedal herec Collin Farrell, ktorý prepožičal svoj hlas rozprávačovi príbehu.

V tomto filme je krásne vidieť, že vo virtuálnej realite je už samotný priestor príbehom. Atmosféra vytvorená vďaka dokonalej animácii ma okamžite vtiahla do deja. Tma aj svetlo boli dynamické a komunikovali so mnou. Svetlo viedlo moju pozornosť hlbokou tmou, ktorá bola plná prekvapení. Autori vsadili na emócie a ich psychologický prístup rozprávania diváka očarí. Ukážka Gloomy eyes (VR si môžete pozrieť tu) získala najvyššie ocenenie festivalu -  Golden mask. Film som si neskôr vyhľadala a pozrela som si ho celý, a je skutočne jedným z najlepších filmov, aké boli v 360 VR vytvorené, má krásnu myšlienku a dojemný príbeh…

Kreatívne VR projekty môžu vyvolať záujem o históriu aj o ťažšie témy 

Čierno-biely animovaný film Obžalovaný č.2: Walter Sisulu je originálnou rekonštrukciou kľúčových momentov zo súdneho procesu, v ktorom Nelson Mandela, spolu s ďalšími členmi ANK, čelili obvineniu z plánovaného ozbrojeného prevratu a pokusu o zvrhutie vlády.

Film sa zameriava na obvineného č. 2, menej známeho Waltera Sisulu. Obom, Mandelovi aj Walterovi Sisulu, hrozil trest smrti. Zo súdnej drámy, ktorá sa udiala v roku 1964, neexistuje obrazový materiál, ale zachovalo sa 256 hodín zvukového záznamu, na základe ktorého tvorcovia vytvorili 14-minútový film, ktorý kombinuje virtuálnu realitu s originálnymi zvukovými nahrávkami.

Film pôsobí ako kriedou kreslený a vďaka VR spracovaniu sa môže divák, umiestnený do prvej rady v súdnej sieni, nerušene sústrediť na charakter Sisulu, ktorý pokorne odoláva krížovému výsluchu nepríjemného belošského prokurátora, rozhodnutého poslať ho na smrť.

Na otázku, prečo sa producent Jérémy Pouilloux rozhodol urobiť tento príbeh vo virtuálnej realite, odpovedal: “Myslím si, že VR vás skutočne môže vložiť do príbehu. V našom prípade sme zvolili VR najmä kvôli zvuku, pretože kvôli zlej kvalite pôvodnej zvukovej nahrávky by bolo ťažké plne sa sústrediť a ponoriť do deja. Ďalšou výhodou je, že mladí diváci sú fascinovaní technológiou VR, takže je to spôsob, ako u nich vzbudiť záujem o tieto témy. V Južnej Afrike veľa mladých ľudí odmieta dedičstvo Nelsona Mandelu. Film môže u mladej generácie zmeniť názory. Nepoznajú dosť históriu, ale keď ukážete takýto projekt mladým ľuďom, uvedomia si, za čo títo muži bojovali.”

Pozrite si VR 360 video:

Oslava liečivej sily prírody cez pozitívnu VR halucináciu :-)

Ayahuasca je droga pôvodom z povodia Amazonky, ktorá sa tradične používa ako terapeutický stimulant. Skúsenosť s “očistou mysle” po požití nápoja z rastliny Ayahuasca je jednou z najzáhadnejších duchovných praktík na našej planéte.

Kosmik Journey je 13-minútový halucinogénny výlet do ríše liečivých rastlín, ktorý vytvoril Jan Kounen. Precestoval Mexico a Peru, kde sa si osobne vyskúšal praktiky šamanskej kultúry a týmto VR dielom chcel vzdať poctu prírode a vyzdvihnúť zázračnú silu rastlín.

Prijala som teda pozvanie do dažďového pralesa, na stretnutie s amazonským sprievodcom. Celý vizuálny priestor v mojom zornom poli bol zaoblený a nemal žiadne hrany, čiže som hľadela akoby do tunela. Po chvíli sa muž aj dažďový prales vytratili a obraz zaplnili zvíjajúce sa chrobáky, škorpióny a hady. Obrazy boli synchrónne s meditačnou hudbou. Výjavy pôsobili veľmi živo a boli graficky fascinúce. Dvanásť minút nápaditých ilúzií v kombinácii s ezoterickou hudbou pôsobili veľmi relaxačne. Výsledný pocit z tejto virtuálnej skúsenosti s Ayahuasca bol pozitívny.

VR si môžete pozrieť tu.

Divadelný zážitok spojený s VR filmom a aktívnym zapojením diváka

Taiwanský projekt Mechanical Souls so živými hercami ma fakt dostal. Išlo o cca 40-minútový pohlcujúci divadelný zážitok spojený s premietaním VR filmu, kde hlavným motívom bola svadba dvoch mladých ľudí.

Film sa prezentoval v skupinách po siedmich divákoch, ktorí počas prezentácie sedeli za okrúhlym stolom. Na úvod nás uvítali herci a pristupovali k nám ako k zamestnancom spoločnosti Mechlife, ktorá vyrába androidy. Diváci boli aktívne zapojení do predstavenia.

Najskôr sme sledovali film, a potom nás herci zapojili do dynamickej diskusie, v ktorej sme rekonštruovali príbeh a analyzovali správanie jedného z robotov. Autori zaujímavo poukázali na to, čo sa môže stať, ak roboty začnú myslieť mimo svojho programu. Každý z divákov mal vo svojich okuliaroch iný 360° záber, ale to sme nevedeli. Bolo zaujímavé sledovať, ako sme spolu skladali film a snažili sa zistiť, čo sa v príbehu vlastne stalo. Hlavná otázka, ktorú príbeh nastolil, bola,  či sú roboty dosť bezpečné, aby mohli byť zaradené do bežného ľudského života.

Spôsob, akým autori začlenenili živých hercov a divákov do prezentácie filmu a vytvorili sociálnu interakciu medzi nami - divákmi, naznačil, že budúcnosť filmov virtuálnej reality sa neuspokojí s pasívnou skúsenosťou, ale bude chcieť viac a viac prekvapovať divákov a vtiahnuť ich do predstavenia ešte interaktívnejšie a zábavnejšie.

Festival prekvapil verejnosť aj špeciálnou VR verziou hry Vader Immortal (Ep. 1), ktorá je súčasťou série Star Wars VR od spoločnosti ILMxLAB /divízia LucasFilm/.

VR hru je možné vidieť tu.

Festival NewImages 2020 sa mal konať v Paríži teraz v júni a dobrá správa je, že nebol kvôli koronavírusovej hrozbe zrušený, ale organizátori ho presunuli na september 2020.

Festival je určený všetkým, ktorých oslovuje svet virtuálnej reality, či už z profesionálneho záujmu alebo z diváckej zvedavosti. Organizátori na web stránke festivalu napísali, že “pulzujúca a pohlcujúca VR tvorba dnešných dní už dosahuje dospelosť a je dosť emancipovaná a pripravená, aby zrodila vzácnu novú alchýmiu medzi človekom a technológiou”.

Festival NewImages 2020 sa uskutoční v štýle “veľkej párty”. Určite to bude pestré, živé a hlavne pohlcujúce. :-)

01 - Modified: 2021-03-31 11:08:55 - Feat.: - Title: Viete, ako funguje bezrastová ekonomika? A ako sa zachovať, keď nájdete v prírode opustené mláďa? 02 - Modified: 2021-03-02 14:59:23 - Feat.: - Title: Febiofest sa pre pandémiu ani tento rok neuskutoční vo svojej tradičnej podobe 03 - Modified: 2020-10-05 11:11:07 - Feat.: - Title: Voľbou festivalu Jeden svet je tento rok online. Z Bratislavy sa presúva do celého Slovenska 04 - Modified: 2020-10-01 09:33:20 - Feat.: - Title: Otvárací aj záverečný film uviedol festival FEBIOFEST v jediný deň 05 - Modified: 2020-09-22 13:55:34 - Feat.: - Title: Febiofest 2020 bude. Prinesie výnimočné tituly a dlho odkladané premiéry
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 21:21