Pravdepodobne najväčší záujem spomedzi lídrov strán, vzbudil na Google Andrej Danko koncom januára, keď sa dostala na verejnosť nahrávka so Zsuzsovou. Hnutie OĽaNO si získalo veľmi vysokú pozornosť s anketou Rozhodni.to. A napokon, od polovice februára, sa hľadajúci na Google najviac zaujímali o video nahrávky Andreja Kisku.
Naznačujú to Google trendy podľa najvyhľadávanejších politických strán:
A trendy podľa najvyhľadávanejších lídrov strán:
Okrem aktuálnych politických tém, konšpiračných teórií a káuz politikov, ľudí zaujíma aj ich súkromie a duely s inými politikmi. Pre šesť najvyhľadávanejších politikov som analyzoval dáta z Google detailnejšie. Pozrite, na čo všetko ľudia hľadajú odpovede.
Andrej Kiska
V prípade Andreja Kisku sú veľmi populárne hoaxy či iné diskreditačné články a videá. Dávnejšie bol veľmi populárny hoax o pašovaní zbraní a pokusu o prevrat v Afrike. Ľudia sa tiež zaujímajú o jeho spor s Robertom Ficom.
Prehľad tém hľadaných v súvislosti s A. Kiskom:
Marian Kotleba
Sporná minulosť, sympatie k fašizmu či rozvod. Spoločne patria k hlavným témam, o ktoré sa hľadajúci zaujímajú v súvislosti s Kotlebom:
Tiež si môžete všimnúť záujem o populárne konfrontácie s Alojzom Hlinom či Igorom Matovičom.
Peter Pellegrini
Súčasný premiér je vyhľadávaný predovšetkým v spojení s aktuálnym dianím. Najnovšie ľudí zaujíma jeho hospitalizácia, predtým to bola situácia s autobusmi v BBSK.
Viacerých tiež zaujíma jeho sexuálna orientácia, vzťah k ženám, k rodine:
Igor Matovič
Igorovi Matovičovi sa ako jednému z mála (možno jedinému) darí vyvolávať záujem o témy, ktoré mu pomáhajú. Napríklad sa jedná o hlasovanie v ankete Rozhodni.to, získal si pozornosť aj poukázaním na vilu Jána Počiatka.
Pozornosť láka aj konfrontáciami s inými politikmi. Napríklad ľudia vyhľadávali jeho vtrhnutie na tlačovku SMERu, zaujíma ich vyhraňovanie sa Matoviča voči Kotlebovi, či konfrontácie s A. Dankom:
Štefan Harabin
O lídra strany Vlasť nie je v poslednom čase taký záujem ako v minulosti. Okrem Harabinovych videí na Youtube, ľudia vyhľadávali aj jeho memečka. Tiež sa zaujímali o možnú spoluprácu s Kotlebom, spojitosť s Bakim Sadikim či rozhovor so Zuzanou Kovačič Hanzelovou.
Andrej Danko
Andrejovi Dankovi sa príliš nedarí vyvolať záujem o témy, ktoré nastoľuje. Minimálne v súvislosti s jeho menom ľudia takmer nevyhľadávajú “ESET”, “Istanbulský dohovor” a podobne.
No veľmi populárne sú vtipy, narážky na jeho hodnosť, ľudia sa zaujímali o jeho výroky voči Prezidentke. V poslednej dobe zaujal predovšetkým komunikáciou so Zsuzsovou.
Vyhľadávanie Google nepatrí k marketingovým kanálom, ktoré by značne zviditeľňovali politikov a pomáhali šíriť ich myšlienky.
Avšak nazdávam sa, že to môže byť dôležitý kanál, vplýva na konečné rozhodnutie voliča. Volič sa môže s pomocou Googlu lepšie rozhodnúť, či bude alebo nebude dôverovať politikovi, ktorému zvažuje dať svoj hlas.
Odkiaľ pochádzajú dáta?
Celkovo závery vychádzajú z viac než 3 000 kľúčových slov hľadaných na Google.
Tie sú získané z databáz Googlu (z nástrojov Google Trends a Keyword Planner) alebo sú získané z ich našepkávača Googlu a tzv. clickstream dát. Viď proces, ako v Spotibo tieto dáta získavame a spracovávame.