V sobotu 15. júna sa ujala funkcie nová prezidentka Zuzana Čaputová. Je fajn, že hlavou štátu je žena. Je tiež fajn, že je to šarmantná žena. A hoci to zvádza, aby boli hodnotené jej outfity a vizáž, zvolená bola kvôli niečomu inému. Kvôli témam, ktorými oslovila svojich voličov v predvolebnej kampani.
Denník N sa opýtal politikov, čo očakávajú od prezidentky. Podpredseda SNS Paška uviedol, že „ženy v politike sú príjemným spestrením“. Aj keď možno (nevhodne) narážal na nízke zastúpenie žien v politike, Zuzana Čaputová ponúka oveľa viac ako šarmantný zjav, ktorý príjemne spestrí politiku.
„Ani v kampani som svoje ženstvo ako špeciálny prínos neprezentovala, hoci ho nepopieram,“ uviedla v rozhovore pre Vogue. Ako povedala vo svojom inauguračnom prejave, ponúka odbornosť, cit a zdravý aktivistický záujem: „Ponúkam rozum, srdce a ruky.“
Genderovou rovnosťou sa zaoberali vo Veľkej Británii. V piatok 14. vstúpilo do platnosti nové pravidlo, podľa ktorého z britských médií zmiznú všetky reklamy, v ktorých žena nevie šoférovať a muž nezvláda starostlivosť o rodinu. Zákaz sexistických reklám sa týka všetkých typov médií, aj onlinu a sociálnych sietí.
Hoci by už reklamy nemali zobrazovať rodové stereotypy o práci v domácnosti alebo vzhľade, neznamená to, že vo všetkých reklamách musia byť zastúpené obe pohlavia alebo sa v nich nemôžu objavovať príťažliví a úspešní ľudia.
Ktoré médium je najdôveryhodnejšie?
Oxfordský Reuters Institute for the Study of Journalism vydal tohtoročnú štúdiu o digitálnom spravodajstve a správaní ľudí na internete. Jej dvoma hlavnými závermi sú pokles dôvery v spravodajstvo a obava ľudí, či dokážu na internete rozoznať pravdivé informácie od dezinformácií.
Štúdia prináša aj rebríček dôveryhodnosti médií. Na Slovensku sa porovnávalo len 15 relevantných médií, ktoré respondenti známkovali. Výsledky si však často médiá interpretujú po svojom.
Minulročné výsledky využili Hlavnespravy.sk na vlastné promo. Banner o tom, že sú najdôveryhodnejší web, majú na stránke doteraz, hoci v tohtoročnom rebríčku dôveryhodnosti už ani nefigurujú.
Rebríček dôveryhodnosti médií v roku 2018:
Rebríček dôveryhodnosti médií v roku 2019:
Rozsiahly prieskum hodnotí údaje z 38 krajín, medzi ktorými je 24 európskych a tretí rok aj Slovensko. Na otázky odpovedá 75-tisíc respondentov. Veľká časť publika sa však spravodajstvu cielene vyhýba, má pocit, že je ho priveľa a správy sú príliš negatívne.
Mileniáli sú mainstreamoví
Podľa slovenského prieskumu spoločnosti Median dôverujú mladí Slováci a Slovenky z tzv. generácie Y (narodení medzi rokmi 1980 a 2000) najviac televízii RTVS a webu Aktuality.sk. Najčastejšie sledujú médiá, ktoré sa dajú označiť ako mainstreamové.
A hoci nepovažujú konšpiračné teórie vo všeobecnosti za pravdivé, sedem percent respondentov deklaruje, že sleduje portál Hlavnespravy.sk a dve percentá spomínajú periodikum Zem&vek a Sputnik news.
Ďalšie udalosti v skratke:
- Nové vedenie trhového lídra: Ringier Axel Springer na Slovensku preberie v septembri nový manažment. Doterajší šéf spoločnosti Milan Dubec sa rozhodol odstúpiť, zostane však akcionárom. Vydavateľstvo budú spoločne riadiť Michal Maruška (COO) a Peter Hollý (CFO). Ringier si v rebríčku vydavateľov si drží pozíciu jednotky s 3 miliónmi používateľov mesačne.
- Koniec televízie zadarmo: Milióny dôchodcov v Británii by mali začať budúci rok platiť za sledovanie televíznych kanálov verejnoprávneho vysielateľa BBC. Spoločnosť oznámila, že politika bezplatnej televízie pre osoby nad 75 rokov sa stane minulosťou. Avizovaná zmena by sa mohla dotknúť až 3,7 milióna dôchodcov. Ročný koncesionársky poplatok v Británii je v súčasnosti 154,50 libry ročne (v prepočte 173 eura) za jednu televíziu.
- Apple už nie je najhodnotnejšou značkou sveta: Americký internetový obchod Amazon prvýkrát preskočil Apple a Google, ktoré sa striedali na prvých dvoch priečkach svetového rebríčka 12 rokov. Amazon najbohatšieho človeka sveta Jeffa Bezosa za posledných päť rokov zvýšil svoju hodnotu päťnásobne. Len za posledný rok stúpla o 52 percent na 315,5 miliardy dolárov (v prepočte 279,5 miliardy eur). Skokanom roka sa stal Instagram, darilo sa aj Netflixu.
- Facebook s vlastnou kryptomenou: Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg investoval miliardu dolárov do projektu vlastnej kryptomeny. Spoločnosť pracuje na projekte viac než rok a zaoberá sa aj vypracovaním vlastného platobného systému. Nová kryptomena by sa mala dostať na trh už v júni a na rozdiel od bitcoinu sa časom začne predávať v zmenárenských automatoch, porovnateľných s peňažnými automatmi.