Porovnávanie poplatkov za bankové produkty a služby je v súčasnosti neprehľadné a ťažko porovnateľné. Navyše medzi jednotlivými bankami existujú veľké rozdiely medzi poplatkami. Viac svetla do tejto oblasti by mal vniesť pripravovaný prehľad bankových poplatkov, ktorý od júla tohto roku chystá Národná banka Slovenska. Má byť na jej internetovej stránke a bude porovnávať najpoužívanejšie produkty a služby na slovenskom trhu.
Toto opatrenie centrálnej banky vyplýva z poslednej novely zákona o bankách, ktorá začne platiť od 1. mája. Novela z dielne ministerstva financií má posilniť postavenie klientov bánk, a predovšetkým zvýšiť transparentnosť pri ich informovaní o cenovej politike bánk. Na stránke budú napríklad informácie o poplatkoch za zriadenie, vedenie či zrušenie bežného účtu, vkladnej knižky, výpisy z účtu, výber z bankomatu, poplatok za platbu platobnou kartou, údaje pri poskytovaní spotrebných či hypotekárnych úverov. Prehľadu na dokonalosti uberá fakt, že v ňom nebudú zohľadnené balíčky služieb. Tie totiž výrazne ovplyvňujú samotnú výšku poplatkov. Banky tiež poskytujú klientom určité výhody v rámci akcií alebo ako odmenu za vernosť.
Banky tvrdia, že klientov dlhodobo informujú
Samotné banky sa zhodujú na tom, že tento krok môže pomôcť transparentnosti. Tvrdia však, že výšku poplatkov dlhodobo zverejňujú na svojich internetových stránkach. Argumentujú tiež tým, že v navrhovanom formáte sa porovnávajú iba vybrané produkty, takže klient aj tak nedostane kompletný prehľad. "Prehľad nemá ambíciu byť vyčerpávajúcou informáciou o všetkých produktoch a službách všetkých finančných inštitúcií. Je to zoznam najčastejšie využívaných produktov a služieb, veríme, že svoj účel splní," tvrdí hovorca Národnej banky Slovenska Igor Barát. Nie všetky poplatky budú porovnateľné. Určité skreslenie môže nastať napríklad pri bezhotovostnom cezhraničnom platobnom styku. Niektoré banky, väčšinou patriace do medzinárodných finančných skupín, majú poplatky do vybraných krajín zvýhodnené. Posielanie peňazí do štátov, v ktorých ich skupina pôsobí, preto býva lacnejšie.
Zodpovednosť bude na bankách
Komerčné banky budú povinné na začiatku každého polroka oznámiť centrálnej banke svoj sadzobník poplatkov. Ak medzičasom nejaké poplatky zmenia, budú musieť NBS bezodkladne informovať. "Za správnosť údajov budú zodpovedať jednotlivé banky, Národná banka Slovenska nemá možnosti overovať správnosť údajov. My budeme kontrolovať, či si banky splnili povinnosť a poslali prehľad poplatkov. Prípadné sťažnosti klientov, že informácie na internetovej stránke nesúhlasia s realitou na konkrétnych pobočkách, budú riešiť banky, a nie centrálna banka," dodáva Barát. Pri príprave prehľadu sa diskutovalo aj o tom, či má tento prehľad robiť NBS. "Podľa nás to neprislúcha robiť centrálnej banke, je to skôr úlohou médií a analytikov," myslí si Ladislav Unčovský, výkonný riaditeľ Asociácie bánk.
Prehľad zmierni rozdiely
Analytici tento krok oceňujú. "Je to určite krok správnym smerom. Je škoda, že do toho musel zasiahnuť až štát. Medzi poplatkami jednotlivých bánk sú veľké rozdiely a sú veľmi neprehľadné. Neočakávam však, že by sa to v krátkom čase zmenilo. Bude to skôr otázka mnohých mesiacov," uvádza Vladimír Dohnal, analytik Smysite Research. Návrh jednotlivých položiek prehľadu poplatkov je od včera dostupný na stránke Národnej banky Slovenska, kde sa k nemu môže ktokoľvek vyjadriť. Pripomienkové konanie potrvá do 9. mája, Banková rada NBS by mala definitívnu verziu prehľadu schváliť do konca mája. Na jej internetovej stránke by sa mal objaviť 1. júla.
Čo bude obsahovať prehľad poplatkov
Vkladné knižky (zriadenie, zrušenie, zmena, predčasný výber)
Bežné účty a im podobné účty (zriadenie, vedenie, zrušenie, výpis)
Platobné karty (vydanie, zrušenie, nevyzdvihnutie, blokácia)
Vkladové a úverové účty (zriadenie, vedenie, zrušenie, výpis, predčasný výber)
Tuzemský platobný styk (výber hotovosti v banke, z bankomatu, nákup tovarov a služieb, príkaz na úhradu, trvalý príkaz)
Cezhraničný platobný styk (štandardný a zrýchlený cezhraničný prevod)
Poskytovanie úverov (podanie žiadosti, poskytnutie, spracovateľský poplatok, predčasné splatenie, navýšenie)
Elektronické bankovníctvo (zriadenie a poskytovanie služby)
Zdroj: Národná banka Slovenska, v zátvorke sú vybrané niektoré položky