StoryEditor

Prvé autá u nás ľudia prijímali s odporom, na dedinách do nich často hádzali kamene

23.10.2021, 08:05
Slovensko je automobilová veľmoc, vyrába najviac áut v prepočte na obyvateľov na svete. Lenže vývoj automobilizmu nebol u nás jednoduchý. Keď sa kedysi objavili na našom území prvé autá, reakcia ľudí bola aj hádzanie blata a kamenia a autá ako snobstvo boli aj predmetom politiky. Historik Michal Ďurčo v rozhovore, okrem iného, prezrádza, že dlho boli aj problémy, ako zladiť cesty tak, aby boli vhodné aj pre konské povozy, aj pre autá.

Existujú záznamy, kedy sa na Slovensku objavilo prvé auto?

Slovensko bolo vtedy súčasťou Rakúsko-Uhorska, takže sú záznamy o prvom aute v Uhorsku – bol to pravdepodobne Benz dovezený v roku 1895. V Uhorsku vtedy strojárska výroba neurčovala trendy, takže aj ďalšie autá sa dovážali. Ešte niekoľko rokov však motorizmus u nás nebola úplne individuálna záležitosť, skôr klubová, motoristi sa združovali v kluboch. V roku 1900 vznikol Uhorský kráľovský automobilový klub.

Načo vznikali tie kluby?

Administratívne záležitosti a prevádzka áut si vyžadovali aj trochu lobizmu a klub mal väčšiu silu ako jednotlivec. Klubová činnosť bola aj prestížna záležitosť, spolky organizovali jazdy, preteky, po nich plesy v smokingoch. V počiatočnom období rozvoja automobilizmu však stále nebolo isté, či sa ten vynález presadí, a ak aj áno, ľudia si určite nevedeli predstaviť, že by automobilizmus mohol dosiahnuť také rozmery, aké má dnes. Za zlomový bod vo vývoji motorizmu môžeme považovať prvú svetovú vojnu, po ktorej už bolo jasné, že tu autá zostanú a ich počet bude narastať.

Teraz svet stojí pred zásadnou zmenu pohonu áut, rieši sa, či budú autá elektrické na batérie, alebo vodíkové. Odporcovia elektromobilov hovoria, že na to nie je vybudovaná sieť nabíjacích staníc. Kedysi boli podobné problémy, že neexistovali vôbec žiadne benzínové čerpadlá?

Ak má dnes niekto pochybnosti o mobilite v budúcnosti kvôli nových alternatívnym pohonom a poukazuje, že bude treba vybudovať nejakú sieť staníc, tak treba povedať, že pri zásadných zmenách sú vždy zozačiatku problémy s infraštruktúrou. Keď Bertha Benz absolvovala v roku 1888 prvú diaľkovú jazdu automobilom (prešla 106 kilometrov), tak zháňala palivo v lekárni. Na území Slovenska to tiež spočiatku nebolo inak, ale už v medzivojnovom období sa vyvinula sieť čerpacích staníc viacerých značiek. Boli to však skôr benzínové stojany s ručne poháňaným čerpadlom, nie také pumpy, aké poznáme dnes. Samozrejme, motory vtedy neboli také náchylné na kvalitu paliva, aj počas druhej svetovej vojny sa niektoré armádne vozidlá vyrábali tak, že dokázali spáliť v podstate všetko od benzínu, a keby som to prehnal, tak pomaly až po vodu na holenie.

Téma

Akí ľudia boli zo začiatku majiteľmi áut?

Šľachtici, aristokracia, niektorí sa aj zadlžili, keď si chceli kúpiť auto. Kolega historik Horejš archívne doložil, že niektorým šľachticom tie pôžičky výrazne znížili ich životnú úroveň, ale auto mať chceli, aby zapadli do vyššej vrstvy.

Spočiatku zrejme neboli do detailov vypracované pravidlá, takže vodič ani nemusel mať vodičský preukaz?

Prvé predpisy o jazde motorovými vozidlami boli v Uhorsku v roku 1910, takže 15 rokov po dovezení prvého auta. Zavedenie pravidiel súviselo tiež s výrazným nárastom počtu bicyklov na cestách, aj cyklisti boli novým prvkom dopravy. V západnej Európe sa pravidlá zavádzali skôr, lebo tam mali problém s vysokou rýchlosťou áut pri jazde zastavaným územím, autá vírili prach, zrážali hospodárske zvieratá, boli hlučné. Statok sa často pásol pri cestách, keď auto zrazilo sliepku, hus, majiteľovi to urobilo škodu a konflikty boli na svete. Z územia Slovenska sú z dvadsiatych rokov minulého storočia zaznamenané prípady, keď ľudia hádzali blato a kamene na autá prechádzajúce ich dedinou. Je to opísaný fenomén začiatku automobilizmu, že ľudia mali k autám odpor, cítili sa ohrození. Keďže prvé autá boli chápané aj ako športový nástroj, išlo o vzrušenie z jazdy, z rýchlosti, tak nemali tlmiče výfukov a boli mimoriadne hlučné.

Potom prišli problémy s benzínom?

Medzi rokmi 1918 a 1921 boli jazdy súkromnými autami zakázané, lebo nebolo dosť paliva a pneumatík. Po vzniku Československa sme totiž stratili dovtedajšie rakúsko-uhorské ropné ložiská a benzín sa musel dovážať komplikovane naprí...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2019-04-04 09:53:29 - Feat.: 0 - Title: Benz s prvým automobilom takmer neuspel, zachránil ho manželkin nápad 02 - Modified: 2019-11-19 07:55:24 - Feat.: 0 - Title: Nemotorný kolos: Prvý automobil v dejinách sa neujal, jedna jeho schopnosť ale nadchla vojakov 03 - Modified: 2021-03-15 09:15:52 - Feat.: 0 - Title: Keď na cesty vyšiel parný autobus: O nový typ dopravy bol veľký záujem, zastavil ju však zákon 04 - Modified: 2021-10-18 20:13:11 - Feat.: 0 - Title: Prvý toaletný papier ekonomický úspech nepriniesol, ľudia nechápali, prečo by si ho mali kupovať
01 - Modified: 2024-11-06 23:00:00 - Feat.: - Title: Majú všetko. Okrem obyčajného šťastia. Poznáte to? Psychologička hovorí, prečo byť dosť dobrý úplne stačí 02 - Modified: 2024-11-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Zubár: Za čo (ne)môže genetika, ako veľmi je dôležitá zubná pasta a prečo by kola mala byť len na predpis? 03 - Modified: 2024-11-05 14:00:00 - Feat.: - Title: Šetrite na palive, nie na mobilite. Spôsobov, ako rozumne nastaviť palivovú politiku, je viac 04 - Modified: 2024-11-06 12:21:09 - Feat.: - Title: Formovali Spojené štáty i svetovú politiku: Americkí prezidenti, ktorí sa významne zapísali do dejín 05 - Modified: 2024-11-02 09:05:00 - Feat.: - Title: Prvým románom vyvolal škandál a komunisti spozorneli. Josef Škvorecký literatúrou naprával aj povesť manželky
menuLevel = 2, menuRoute = history/starsie-dejiny, menuAlias = starsie-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
07. november 2024 10:14