StoryEditor

Benz s prvým automobilom takmer neuspel, zachránil ho manželkin nápad

04.04.2019, 00:01
Keď pred 90 rokmi zomieral, bol už automobil fenoménom, ktorý zaplavil celý svet a pod rôznymi značkami ho vyrábali desiatky firiem. Jeho vynálezca Carl Friedrich Benz pritom s prvým vozidlom takmer neuspel.

Willi Ockel z bádenského mestečka Wiesloch si nedôverčivo premeriava elegantnú dámu, ktorá pred chvíľou vošla do jeho lekárne. Nepozná ju, nie je miestna, ale to by nebolo nič zvláštne. Z miery ho vyviedla jej požiadavka. „Naozaj si chcete u mňa kúpiť desať litrov ligroínu?“ pýta sa ešte raz. „Áno, nutne ho potrebujem,“ odpovedá žena.

Lekárnik mlčí a mysľou mu víria pochybnosti. Desať litrov? Načo jej toho toľko bude? Ligroín si predsa ľudia kupujú na čistenie škvŕn na odevoch a čapuje im ho tak deci, maximálne dve. Tu nebude niečo v poriadku... Zákazníčka však akoby čítala jeho myšlienky. „Potrebujem ho ako palivo, poďte sa presvedčiť,“ hovorí a vychádza na ulicu. Tam na Ockela čaká ďalšie prekvapenie. Pred lekárňou stojí trojkolesový voz, ktorý nemá žiadny záprah. „To je patent môjho manžela, inžiniera Carla Benza z Mannheimu. Nazval to motorové vozidlo,“ reaguje žena na jeho nechápavý pohľad a s úsmevom dodáva: „Vidíte dobre, naozaj to jazdí bez koní.“

Táto príhoda sa odohrala 5. augusta 1888 a mala historický význam. Vďaka ligroínu, ktorý si v lekárni kúpila, mohla Bertha Benzová pokračovať a napokon aj úspešne zavŕšiť svoju priekopnícku cestu. „Bola odvážnejšia než ja a pre rozvoj automobilizmu urobila obrovský kus práce,“ napísal neskôr vo svojich memoároch Carl Benz, podľa ktorého práve jeho manželka položila základ úspechu firmy. Tej firmy, ktorá sa zakrátko stala najväčšou a dodnes je jednou z najslávnejších automobiliek na svete.

Nie je motor ako motor

K tomu však viedla dlhá a tŕnistá cesta. V druhej polovici 19. storočia, pre ktorú bola charakteristická vrcholiaca industrializácia, sa totiž práve cestnej doprave pokrok akoby vyhýbal. Ľudia sa stále prepravovali prevažne vozmi a kočiarmi, ktoré ťahali konské záprahy, a ich dominanciu narúšali iba nadšenci na bicykloch. Prvé lastovičky v podobe vozidiel poháňaných parným strojom sa síce objavili už dávnejšie (napríklad trojkolka Francúza Nicolasa Josepha Cugnota z roku 1769 považovaná za prvé samostatne sa pohybujúce mechanické vozidlo), no neujali sa. Možno aj preto sa v hlavách niektorých mužov rodili vízie motorov, ktoré by nemusela hnať práve para.

Francúzsky vynálezca belgického pôvodu Étienne Lenoir skonštruoval dvojtaktný motor, v ktorom ako palivo použil plyn, a v roku 1863 aj vozidlo, ktoré ním poháňa...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-09-17 10:00:00 - Feat.: - Title: Desiatky tisíc mladých ľudí stavalo železnicu do Banskej Štiavnice. Na trati mládeže vznikla Lúčnica, väčšina robila zadarmo 02 - Modified: 2024-09-17 09:16:51 - Feat.: - Title: Bol to skok do novej dimenzie: Škoda Fabia oslavuje štvrťstoročie, jej pôsobenie predĺžia 03 - Modified: 2024-09-17 09:05:00 - Feat.: - Title: Čudák, ktorým pohŕdali. Paul Cézanne získal uznanie až ku koncu života, dnes jeho obrazy patria k najdrahším 04 - Modified: 2024-09-15 10:25:00 - Feat.: - Title: Grófka s filmovým osudom. Žofia Chotková sa vysnívaného sobáša dočkala, musela však prijať tvrdé podmienky 05 - Modified: 2024-09-13 10:05:00 - Feat.: - Title: Spisovateľ, ktorý sa stal nepriateľom štátu. Louisa-Ferdinanda Célina pamflety zmenili z hviezdy na vyvrheľa
menuLevel = 2, menuRoute = history/nove-dejiny, menuAlias = nove-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
19. september 2024 03:32