Len málokto si myslel, že je dobrý nápad, aby si Čierna Hora zobrala na stavbu diaľnice mamutiu pôžičku od Číny. Malý hornatý štát teraz spoznal skutočnú cenu miliardového úveru a žiada Európsku úniu o pomoc so splácaním dlhu. Odpoveď však doteraz znela nie. Táto 620-tisícová krajina je členom Severoatlantickej aliancie a v najbližších rokoch sa s ňou počíta ako s ďalším prírastkom do Únie. To z nej robí vzácny cieľ čínskej grandióznej iniciatívy Jedno pásmo, jedna cesta. Vďaka nej by tak Čína mohla v budúcnosti získať kontrolu nad časťou infraštruktúry priamo v EÚ.
Iniciatíva Číny sa zvykne prezývať aj Nová hodvábna cesta. Tá je jedným z najambicióznejších infraštruktúrnych projektov v histórii. Je navrhnutá, aby prepojila krajiny pozdĺž starovekej Hodvábnej cesty a ešte omnoho viac. Celkovo sú v tejto súvislosti po svete momentálne naplánované alebo rozostavané projekty v hodnote 800 miliárd eur.
Čínske investície na západnom Balkáne často nie sú v súlade s európskymi normami v oblasti dobrej správy vecí verejných, ochrany životného prostredia, právneho štátu a transparentnosti.