Tej veci kotúľajúcej sa po štyroch kolesách, sa nik nevyhne ani keby bol jej najzarytejší odporca. Jej služby musí využiť minimálne dvakrát za život. Prvý raz pri odvoze z pôrodnice. Druhý presun s asistenciou auta čiernej farby (pomôcka pre menej bystrých – nejde o limuzínu) je stopercentne posledný.
Témou dnešného Focusu však nie je budúcnosť jednotlivca, ktorá je istá zaručene. Slovenský automobilový priemysel, podobne ako každý segment ekonomiky, ju má zaručene neistú. Naznačuje to ostatne analýza HN s trefným pomenovaním Prosperita vezie na nárazníku aj kritiku.
V našej garáži máme zaparkované tri automobilky, miesto sa chystá pre štvrtú a šepká sa o piatej. Kritici vyčítajú, že žiadna ekonomika nemôže poskakovať na jednej nohe. Oprávnene alebo nie?
Oslovili sme hneď viacerých odborníkov, ktorí si s automotive tykajú. „Nie je to jediná noha, ale táto je najsilnejšia,“ povedal nám generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula.
Druhým dychom však poznamenal, že „vzhľadom na hospodársky rast sme sa dostali do akútneho nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily a naše priority sa zmenili“. Slovo dostal aj muž, ktorý otváral dvere automobilkám prichádzajúcim do našej krajiny. „Existuje riziko spojené s tým, že ak nebudeme robiť reformy, tak nebude dochádzať k reštruktualizácii ekonomiky,“ domnieva sa niekdajší minister financií Ivan Mikloš.
Redaktori HN sa vybrali aj do terénu. Tentoraz sme navštívili trnavský závod Groupe PSA Slovakia. Ak sa chcete dozvedieť, prečo by tu legendárny komik Charlie Chaplin so svojím hrdinom vo filme Moderná doba nepochodil, začítajte sa do našej reportáže.
Okrem toho, že sme „vypátrali“, že tu jednej z operácií nežne hovoria svadba, zistili sme oveľa závažnejšiu skutočnosť: Francúzi na Slovensku zapustili korene a nehodlajú zdvihnúť kotvy. Teda tak to aspoň prízvukuje riaditeľ komunikácie Peter Švec.
Klebety o zamestnávaní cudzincov kvôli nižším nákladom rozhodne odmieta: „Podobné fámy sa možno zakladajú na pravde v niektorých firmách, ale náš prípad to rozhodne nie je.“ PSA začal zamestnávať aj stovky Srbov. Tí si síce do Trnavy so sebou priniesli horúcu južanskú krv, „ale nemáme s nimi vážnejšie problémy,“ tvrdí zase hovorca mesta Pavol Tomašovič.
Prítomnosť aj budúcnosť slovenského automotive sme rozobrali do poslednej súčiastky s priemyselným analytikom Martinom Jesným. V rozhovore pod názvom Klamlivý pocit, že sme za vodou predostiera víziu, ktorej by sa mala báť nielen staršia generácia, ktorá má problémy s obsluhou mobilu. Ani tá mladšia nebude mať ustlané na ružiach. „Staneme sa svedkami toho, že jedno vzdelanie nebude stačiť na celú kariéru. Je jedno, či ide o strednú alebo o vysokú školu,“ hovorí Jesný a nemá na mysli žiadne sci-fi.
Priemysel 4.0 už nielenže klope na dvere, ale sa cez ne už aj prestrkuje. Jedným z jeho odkazov znie: kým v súčastnosti zíde z montážnej linky jedno auto za jednu minúty, už onedlho sa interval skráti o polovicu. „Taký čas človek nezvládne. Bolo by to pre neho náročné fyzicky a z hľadiska monotónnej činnosti aj psychicky,“ konštatuje Jesný.
Takže sláva inováciám a novým trendom. Priemysel 4.0 nemusí byť len strašiak, ale vďaka automatizácii nás môže odbremeniť od činností, ktorým rozum dáva dovidenia. Alebo nie?
Pretože aj napĺnanie snov sa môže skončiť fiaskom, nielen tých amerických. Príkladom môže byť smutná story mesta Detroit, ktoré sa stalo synonymom pojmu bankrot. Na počiatku jeho konca stáli tri mamutie automobilky. Na jeho konci pusté ulice lemovalo takmer 80 tisíc opustených domov a tretina obyvateľov mesta sa dostala na hranicu chudoby.
Prajeme vám príjemne a predovšetkým užitočné čítanie.