kvalita cestnej premávky, cesty, dopravaPavol Funtál
StoryEditor

Aký je stav cestnej siete podľa Cestnej databanky?

01.12.2017, 23:00
Stav sa hodnotí podľa pozdĺžnej a priečnej nerovnosti vozovky a vyjazdených koľají.

Hrozí opotrebovanie podvozku

Na Slovensku je celková dĺžka ciest a diaľnic vyše 18-tisíc kilometrov. V prevádzke je 463 diaľnic, jeden diaľničný privádzač, 274 rýchlostných ciest a 13 privádzačov na rýchlostné cesty.

Stav vozoviek hodnotí Cestná databanka v Celkovom prehľade stavu vozoviek cestných komunikácií Slovenskej republiky, posledný aktuálny je stav k 1. januáru 2017.

Klasifikácia hodnotí výborným a dobrým stavom vozovku vtedy, keď spĺňa podmienky pre bezpečnú, plynulú, rýchlu a hospodárnu jazdu motorových vozidiel a vozovka si vyžaduje iba bežnú údržbu, uvádza Cestná databanka. Pri havarijnom stave vozovky stav vyžaduje jej označenie dopravnými značkami a následnú opravu.

Pri priečnej nerovnosti má vodič pocit, akoby išiel cez retardér, čo spôsobuje výškový rozdiel medzi jednotlivými asfaltami. Dochádza k buchotaniu podvozku a hrozí aj predčasné opotrebovanie tejto časti automobilu.

Čo sa týka vyjazdených koľají, z vyše 688 kilometrov diaľnic bolo vo veľmi dobrom stave vyše 567 kilometrov, v havarijnom pol kilometra. V meraní pozdĺžnej nerovnosti bol veľmi dobrý stav u vyše 443 kilometrov a havarijný u menej než kilometra.

Slovenská správa ciest

Slovenská správa ciest

Hodnotenie z viacerých aspektov

Zamerajúc sa na kraje, najväčší počet kilometrov diaľnic vo veľmi dobrom stave mal Žilinský kraj a najviac kilometrov v havarijnom stave Bratislavský kraj z hľadiska pozdĺžnej nerovnosti.

Z hľadiska vyjazdených koľají bol na tom najlepšie rovnako Žilinský kraj spolu s Prešovským a najviac ciest v havarijnom stave mal Bratislavský a Trnavský stav.

V prípade rýchlostných ciest a privádzačov bolo z hľadiska vyjazdených koľají na tom veľmi dobre vyše 444 kilometrov ciest a v havarijnom stave niečo vyše kilometra.

V prípade pozdĺžnej nerovnosti, vo veľmi dobrom stave bolo cez 353 kilometrov ciest a v havarijnom stave menej než kilometer.

Na základe tejto nerovnosti bol na tom najlepšie Nitriansky kraj, z tohto aspektu mal najviac havarijných ciest Banskobystrický kraj.

V prípade vyjazdených koľají mal najväčší počet percent vo veľmi dobrom stave Trenčiansky kraj, najviac havarijných ciest kraj mal Košický.

Ďalšia téma, priečna rovinatosť, ukazuje vo veľmi dobrom stave vyše 82 percent diaľnic a ich privádzačov, v prípade rýchlostných ciest a ich privádzačov vyše 84 percent, v havarijnom stave sú v oboch prípadoch iba desatiny percenta.

01 - Modified: 2024-09-22 19:38:13 - Feat.: - Title: Rýchlostná cesta R1 je v Banskej Bystrici plne prejazdná v oboch smeroch 02 - Modified: 2024-09-21 12:47:43 - Feat.: - Title: Svetová banka poskytla rekordnú sumu na ekologické projekty, spomína aj verejnú dopravu 03 - Modified: 2024-09-21 10:21:03 - Feat.: - Title: Lufthansa uvažuje o zrušení spojenia medzi Frankfurtom a Pekingom 04 - Modified: 2024-09-19 15:28:24 - Feat.: - Title: Pre poškodený most v Kremničke uzatvárajú rýchlostnú cestu R1 05 - Modified: 2024-09-19 13:05:28 - Feat.: - Title: Tieto značky by mal ovládať každý vodič. Preverte svoje znalosti zo základov autoškoly
menuLevel = 2, menuRoute = focus/politika-s-spolocnost, menuAlias = politika-s-spolocnost, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
06. október 2024 09:03