„Predstavte si svet bez leteckej dopravy. Zažili sme to 11. septembra 2001, keď len v Európe päť dní vôbec nič nelietalo. V čerstvej pamäti máme aj rok 2020, kedy bolo zrušených 90 percent letov. Nejde len o prepravu ľudí, ale i jedla či ďalších tovarov. Stovky miliónov cestujúcich zostali doma, desaťtisíce zamestnancov stratili prácu.“ Týmito slovami privítal Adel Al Ali, generálny riaditeľ leteckej spoločnosti Air Arabia sídliacej v emiráte Šardžá, účastníkov nedávneho Samitu arabského letectva.
Ako sa zhodli spíkri na samite, podobným úderom pre letectvo i globálny turizmus, akým boli pred dvoma desaťročiami teroristické útoky na newyorské dvojičky či nedávna pandémia koronavírusu, je aj aktuálna vojna medzi Ruskom a Ukrajinou. Oba štáty totiž patria medzi trhy, ktoré sa pred vypuknutím ozbrojeného konfliktu významnou mierou podieľali na svetovom cestovnom ruchu. Iba počty ruských turistov vo svete sa v roku 2019 šplhali k 50 miliónom. A tento rok sa po odznení pandémie očakával ich ďalší nárast.
Ťažkou ranou sú takisto obmedzenia v leteckej preprave – ponad Rusko viedli hlavné vzdušné trasy spájajúce Európu s východoázijskými štátmi. Aerolinky si museli nájsť náhradné cesty, napríklad ponad Kazachstan. Každá takáto obkľuka pritom výrazne zvyšuje náklady aj čas strávený vo vzduchu. A napokon tretím aspektom sú prudko rastúce ceny palív, ktoré do astronomických výšin vyhnala do veľkej miery práve ruská invázia na Ukrajine.