Vývoju a novej situácii sa museli prispôsobiť aj takzvaní headhunteri, teda lovci špičkových profesionálov na pracovnom trhu. „Keď si vezmete obdobie od roku 2002 do vypuknutia krízy, v tom čase prišlo k transformácii finančného sektora. Prepukol vtedy obrovský boom hľadania ľudí do tohto odvetvia, konkrétne pre banky a poisťovne. Firmy potrebovali zamestnať mladých, asertívnych a jazykovo zdatných ľudí,“ uviedla pre HN Mariana Turanová, headhunterka a managing partner spoločnosti Target Executive Search na Slovensku.
Situácia sa začala otáčať s väčším rozvojom automobilového sektora. K bratislavskému Volkswagenu, ktorý vyrábal vozidlá už od 90. rokov minulého storočia, sa postupne pridal trnavský PSA Peugeot Citroën, žilinská Kia a napokon aj nitriansky Jaguar Land Rover.
Navyše, automobilky na seba nadviazali celú sieť výrobcov komponentov. „S príchodom automobiliek a dodávateľov sa Slovensko zaradilo do klastra automotive priemyslu. Tým sa prirodzene začal zvyšovať dopyt po ľuďoch z výrobného sektora, ktorých je dnes stále obrovský nedostatok,“ pripomína Turanová.
Výrobné spoločnosti problém riešia predovšetkým čoraz väčšou automatizáciou. Výsledkom je fakt, že od nášho vstupu do Európskej únie pred 15 rokmi vzrástol počet robotov na Slovensku takmer o dvetisíc percent. Tento trend má pritom pokračovať. Odhaduje sa, že automatizácia môže v nasledujúcich 10 rokoch ohroziť státisíce pracovníkov hlavne na klasických manuálnych pozíciách.