Britský premiér Boris Johnson (v popredí) svojou politikou v otázke brexitu prispel k prudkému prepadu libry. Hráčmi, ktorí výrazne hýbu menovými trhmi, sú aj (v pozadí zľava) americký prezident Donald Trump, francúzsky prezident Emmanuel Macron a nemecká kancelárka Angela Merkelová.Reuters
StoryEditor

Ako by tvrdý brexit ovplyvnil vývoj mien?

27.09.2019, 00:00
Na kurz globálnych mien však zásadným spôsobom nevplýva len obchodná vojna rozpútaná Trumpom, ale aj ďalšie faktory.

Jedným z tých najvýraznejších, ktoré určujú predovšetkým vývoj eura a britskej libry, je v súčasnosti zamotaná situácia okolo brexitu. Britskému premiérovi Borisovi Johnsonovi opakovane zlyháva plán dostať Britániu preč z Európskej únie v stanovenom dátume 31. októbra, a to aj za cenu tvrdého brexitu. Čoraz pravdepodobnejšie sa javí, že brexit sa posunie na neskorší termín, keďže britský parlament odmietol odchod z Únie bez dohody. Tento vývoj viedol k nedávnemu silnému prepadu libry.
Európski politici radi svojich voličov presviedčajú, že na tvrdý brexit doplatí predovšetkým Británia. To však podľa odborníkov nie je úplne pravda. „Vezmeme si len kľúčové nemecké automobilky BMW, Mercedes a Volkswagen. Z Európskej únie ročne vyvezú na britské ostrovy okolo 800-tisíc áut za približne 27 miliárd eur. V prípade tvrdého brexitu by zo dňa na deň bolo na tieto autá uvalené 10-percentné clo v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie. K tomu by sa ďalej citeľne prepadla libra,“ vysvetľuje Kovanda.

Britský spotrebiteľ by tak podľa neho mal so svojou výrazne oslabenou menou náhle kupovať až o desatinu drahšie vozidlá. Je zrejmé, že by jeho zájem o tieto autá razantne poklesol. Pritom práve Británia je jedným z najdôležitejších trhov pre nemecké automobilky, a to vďaka pomerne vysokým maržiam a donedávna ešte silnej libre.
Tento vývoj by ešte viac prehĺbil problémy nemeckej ekonomiky, ktorá v druhom štvrťroku zaznamenala mierny pokles. Ak sa tento trend zopakuje aj v treťom štvrťroku, Nemci sa dostanú do technickej recesie. A to už bude problém pre celú Európu, keďže práve Nemecko je jej hlavným ekonomickým motorom. Euro sa tak dostane pod ešte silnejší tlak, než bolo dosiaľ, a reálny bude jeho ďalší pokles.

01 - Modified: 2024-11-14 15:21:51 - Feat.: - Title: Klimatický samit sa rozpadá. Argentína odchádza, Francúzsko nepríde kvôli Alijevovi 02 - Modified: 2024-11-14 14:46:14 - Feat.: - Title: Nové závody čínskej a nemeckej automobilky v Maďarsku začnú výrobu v druhej polovici budúceho roka 03 - Modified: 2024-11-14 12:56:46 - Feat.: - Title: Europarlament žiada cielenejšie sankcie proti tieňovej flotile Ruska 04 - Modified: 2024-11-14 11:34:03 - Feat.: - Title: Priemyselná výroba v EÚ a eurozóne sa v septembri znížila o dve percentá 05 - Modified: 2024-11-14 11:13:44 - Feat.: - Title: Ekonomika eurozóny v treťom štvrťroku zrýchlila. Tempo rastu HDP v EÚ zostalo stabilné
menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
14. november 2024 17:11