„Lietadlá musia ísť na údržbu po každých 200 nalietaných hodinách. V súčasnosti k nám do centrály Saabu v Linköpingu chodia na údržbu aj opravu stroje využívané švédskymi, maďarskými i českými vzdušnými silami. Ak by sa Slovensko rozhodlo pre Gripeny, v hre bola možnosť výstavby údržbového centra aj vo vašej krajine,“ uviedol pre HN Jakob Högberg, testovací pilot Gripenov a bývalý pilot švédskych vzdušných síl.
Podľa neho piloti Gripenov trénujú paľbu raketami na odľahlých územiach na severe Švédska, kde má Saab vlastnú strelnicu. Tú prenajíma vzdušným silám Švédska aj ďalších krajín.
Na tréning by ich tak mohli využívať aj ostatné štáty, ktoré uprednostnia Gripeny.
Nákup stíhačiek a prípadné vybudovanie údržbového centra by podporilo aj zamestnanosť v danej krajine.
„Základné číslo je nepochybne 500 ľudí. Ďalšie pracovné miesta by vznikli nepriamo. Subdodávateľov či pracovníkov v rôznych profesiách, ako sú napríklad elektrikári, by sme si rozhodne nevozili zo zahraničia,“ podčiarkol pre HN Niclas Kolmodin, šéf obchodnej jednotky Gripen Support.