Aký je na Slovensku záujem o franšízy?
V rámci asociácie sme minulý rok získali nových členov. Z čoho máme radosť, sú hlavne slovenské firmy, ktoré začínajú objavovať franšízing a zamýšľať sa nad tým, ako by zo svojich firiem spravili takéto koncepty. Dosť výrazne stúpol počet firiem, ktoré o franšíze uvažujú. Poskytujeme im nejakú podporu, aby vedeli, ako koncept uchopiť. Doteraz to bolo tak, že za rok to boli dve až tri firmy. Minulý rok sme už riešili 10 až 15 firiem, ktoré reálne prejavili záujem o franšízu. Je to trend, ktorý nás veľmi teší.
Čo je jeho dôvodom?
Treba za tým hľadať problém s pracovnou silou. Pre firmy je čoraz náročnejšie zohnať pracovníkov. Týmto spôsobom sa to vyvažuje a vedia si tak lepšie a efektívnejšie zabezpečiť pracovnú silu.
A v prípade zahraničných firiem?
Aj tu registrujeme niektoré, ktoré vstúpili na náš trh. No nie všetky franšízové firmy u nás sú aj v našej asociácii. Veľa z nich je zastrešených v rámci európskych asociácií. Preto nemajú dôvod, aby vstupovali aj do slovenskej, keď majú podporu nadnárodných spoločností.
Ako im franšízing môže pomôcť?
Ľudia zistili, že veľa firiem robí to isté. Začínať s podnikaním je dnes čoraz náročnejšie. Hlavne finančne, keď hovoríme o niečom, čo už beží konkurenčne. Aj v prípade marketingu je to čoraz drahšie. Keď si to niekto spočíta, je výhodnejšie prijať inú značku ako všetko budovať odznovu. Pri slovenských firmách je to hlavne preto, že motivácia ľudí v pobočke je oveľa nižšia než majiteľa, ktorý ich chce prijať. Pri franšíze je však zamestnanec viac zainteresovaný do podnikania, čo tú motiváciu zvyšuje.
Minulý rok sa k nám vrátil Burger King, ktorý chce zmenšiť vplyv McDonald´s. Má na to predpoklady?
Burger King nezastrešujeme. McDonald´s bol pod nami, ale minulý rok odišiel s tým, že preň to nemá žiaden zmysel. Sú taká veľká firma, že my im nemáme ako pomôcť. Pri franšízach je najdôležitejší majiteľ firmy, ktorý ju bude zastupovať na Slovensku. Burger King spravil zlé rozhodnutie, že predal licenciu niekomu, kto na to v podstate nemal a značku úplne pochoval. Plány môžu byť akokoľvek veľké a ekonomický rast umožňuje, aby takáto sieť u nás mohla fungovať. Má veľmi dobré čísla, aby mohla vytvoriť konkurenciu.
Môže predaj burgerov spomaliť rozmach street foodu na Slovensku?
Každý z týchto segmentov má svoju cieľovú skupinu. V súčasnosti franšízové firmy odchádzajú z pevných sídiel a vytvárajú si mobilné ako autá. Týka sa to aj mobilných telefónov. Všetko sa zrýchľuje, čo je prirodzená súčasť biznisu. V dnešnej rýchlej dobe bude rýchle občerstvenie fungovať. McDonald´s má prevádzky stále plné, hlavne mladých ľudí, ktorí ich radi využívajú. Nemyslím si preto, že by tu nastal nejaký veľký pokles.
Odlišujeme sa v tomto od zahraničia?
Je pravda, že v Amerike sa Burger King a podobné typy dostávajú na istú nižšiu úroveň. Rozdiel je však v cenách. V McDonald´s sa tam najete aj za päť dolárov, keď však prídete do reštaurácie, jedlo vás vyjde aj na 20. Reálne je to trojnásobný rozdiel. U nás to tak ešte nie je a reálne sa viete najesť za sumu ako v McDonald´s. Z dlhodobého hľadiska to však bude o tom, že reštaurácie s obsluhou budú musieť ceny zvýšiť.
Teraz najviac rezonuje príchod Costa Coffee. Bude ťažké získať si klientelu a napríklad odlíšiť sa od konkurencie Starbucks?
Nemyslím si, že bude problém. Vždy treba brať do úvahy to, že zahraniční klienti si môžu spájať, že sieť poznajú z domu, a preto sa rozhodnú, že pôjdu práve do tejto značky. Nemali by však na tom stavať celý marketing. No tieto firmy majú na trhu lepšiu pozíciu, lebo synergie, ktoré vznikajú medzi prevádzkami, nastavia kvalitu aj rýchlosť obsluhy. Ako napríklad v Prahe, kde tento koncept kaviarní veľmi dobre funguje.
Na čom teda stavia?
Keď sa niekto ocitne v neznámej časti mesta a nájde túto kaviareň, ktorú pozná, vie, čo tam je, tak nemusí hľadať nejaké lokálne kaviarne. Môžu byť možno lepšie, ale nevytvárajú trend, pretože nemajú taký synergický efekt. Keď príde prvá prevádzka, ľudia sa s ňou musia nejako zoznámiť. Vždy je o tom, že sa vytvorí pilotná, aby prilákali napríklad ďalších franšízových partnerov. Tí sa často, keď vidia, ako to funguje, tiež rozhodnú, že otvoria ďalšie prevádzky.
A čo si myslíte o príchode Primarku, ktorý to avizoval už v roku 2013?
Prioritný problém franšízy je veľkosť trhu. Slovensko je veľmi malý trh. Pre veľké spoločnosti je vždy nejaká biznis jednotka, vzor, ktorý zastrešuje servis pre nejaký počet prevádzok. Na to, aby prevádzka mohla fungovať, potrebuje isté minimálne množstvo prevádzok, aby to dávalo ekonomický zmysel. Ak ho v určitom čase nevedia dosiahnuť, tak sa tieto vstupy odkladajú. Keď hovoríme o nadnárodných firmách, robia biznis jednotky Česko – Slovensko alebo Rakúsko – Česko. Slovensko je totiž také malé, že sa im neoplatí tvoriť celú štruktúru na to, aby vedeli zabezpečiť servis. Je to čisto o peniazoch a o ekonomike, aby to dávalo zmysel.