Slovensko nebolo nikdy veľkým fanúšikom dotácií elektromobilov. Prvý pokus sa skončil nezáujmom o štátne peniaze z roku 2016, keď sa za dlhé mesiace z viac ako päť miliónov eur vyčerpalo len 3,5 milióna.
O tri roky neskôr sme pod taktovkou šéfa rezortu hospodárstva Petra Žigu zas mohli vidieť opačný extrém zakončený fiaskom. O päťmiliónový balík z rozpočtu kapitoly bol taký záujem, že padol registračný systém.
Reparát sa konal následne aj za prítomnosti médií na Slovenskej inovačnej a energetickej agentúre. Na obrazovkách bola suma šesť miliónov eur. Celý balík sa pre extrémny záujem minul za tri minúty a štyridsaťjeden sekúnd.
Bol to dôkaz, že Slováci elektromobily chcú. Je to však tak naozaj? O päť rokov neskôr, keď mali predaje týchto vozidiel masívne rásť, sme totiž beznádejne poslední v Európskej únii. Dôvodom má byť cena.
A ako sa zdá, aj bonitnejší motoristi z trhu, ktorý je nám často dávaný za príklad, majú rovnaký problém. Najnovšie dáta totiž ukazujú, že v Nemecku sú bez dotácií k e-pohonom odmeraní a uprednostňujú klasiku. Len v poslednom mesiaci klesli medziročne predaje batériových vozidiel až o 36,8 percenta.
Dôvod? Odstrihnutie nákupov od štátnych peňazí. „Je ťažké povedať, či pokles na trhu, ktorý nasledoval po zrušení dotácií, sme už prekonali,“ uviedol riaditeľ sekcie batérií nemeckej Asociácie elektrotechnických výrobcov ZVEI Günther Kellermann.
Nemecké dotácie ukazujú, kde je zádrh
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 74% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-07 07:16:11 - Feat.: 0 - Title: Taiwanská expertka pre HN: Slovensku pomôžeme dostať sa na špicu vývoja v oblasti polovodičových technológií
02 - Modified: 2024-08-02 14:26:03 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN z Kórey sa potvrdilo. Príde nová investícia v automotive, prácu získajú stovky ľudí na severe
03 - Modified: 2024-08-07 09:23:36 - Feat.: 1 - Title: Štyri Fabie z 10 predáme s automatickou prevodovkou, hovorí šéf Škody pre HN
04 - Modified: 2024-07-31 06:54:48 - Feat.: 1 - Title: Volvo chcelo byť lídrom v elektromobilite, realita ho tlačí k otočke. Ako to ovplyvní košický závod?
05 - Modified: 2024-07-29 16:21:37 - Feat.: 1 - Title: Veľký čínsky automobilový hráč expanduje na východ. Otvorí tu svoj prvý závod v Európe, vyrábať má pre Muska
06 - Modified: 2024-07-24 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Biznis počúva o novej dani, obáva sa odlevu talentov. Zamerajte sa už konečne na vlastné výdavky, odkazuje
07 - Modified: 2024-07-23 07:38:18 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Slovensko je v hre o šiestu automobilku
01 - Modified: 2024-11-05 16:36:16 - Feat.: - Title: Fľaše v slovenských obchodoch prídu o farby. Je za tým zvýšenie dôležitého poplatku až o vyše 500 percent
02 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Top model z Bruselu mieri namiesto Bratislavy do Mexika. Výhodou sú nižšie výrobné náklady aj blízkosť USA
03 - Modified: 2024-11-04 15:47:43 - Feat.: - Title: Kandidát na eurokomisára Šefčovič čelil v Bruseli sérii otázok o obchode, ekonomike a transparentnosti
04 - Modified: 2024-11-01 16:35:44 - Feat.: - Title: Čínsky prezident podporil investície čínskych firiem na Slovensku
05 - Modified: 2024-11-01 03:29:17 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola?