Nedávno ste viedli delegáciu taiwanského Inštitútu priemyselného technologického výskumu (ITRI) v Bratislave, kde ste sa v rámci týždňového programu zúčastňovali na rokovaniach a spoločnom workshope zo zástupcami SAV a STU. Čo bolo hlavným cieľom tejto návštevy?
Pred rokom sme odštartovali spoluprácu so Slovenskou akadémiou vied a Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave v oblasti vývoja polovodičov. Cieľom našej nedávnej návštevy bolo zhodnotiť prvý rok tejto spolupráce. Prišli sme sem, aby sme sa s našimi slovenskými partnermi osobne stretli, keďže doteraz sme hovorili zväčša cez videokonferencie. Aj takýmto spôsobom by sme radi posunuli náš projekt dopredu. Pomáhame im tiež s vybudovaním laboratória zameraného na vývoj, montovanie a testovanie napájacích modulov. Okrem toho chceme v súčasnej fáze projektu rozbehnúť tréningový program pre mladé talenty. Preto bolo pre nás nevyhnutné, aby sme sem prišli a priamo na mieste videli a preverili prostredie, v ktorom tieto práce prebiehajú.
Prečo ste si na túto spoluprácu vybrali práve Slovensko?
Slovensko leží priamo v strede Európy, čo je veľmi dôležitý región pre taiwanské spoločnosti, ktoré majú záujem o vstup na európske trhy. Navyše vaša produkcia v oblasti automotive patrí medzi globálnu špičku, ste predsa najväčším producentom automobilov na svete v prepočte na osobu. Takže sme zhodnotili, že práve Slovensko bude pre nás hlavným kanálom v segmente polovodičov pre elektromobilový priemysel. A to nielen pre najbližší región, ale skutočne pre celú Európu. Je to veľmi významný krok, ak chceme vstúpiť do európskeho automobilového biznisu.
Ako vôbec vznikla spolupráca s STU a SAV?
Zistili sme, že obe organizácie majú vo všeobecnosti veľmi dobrý základný výskum. Nadviazali sme preto s nimi kontakt s tým, že by sme im radi pomohli, aby tieto svoje schopnosti a kapacity využili v komerčnej oblasti. Pretože v ITRI zvyčajne vyvíjame technológie pre aplikované využitie. Konkrétne táto technológia by sa mohla dostať na trh zhruba v priebehu piatich rokov.
O Taiwane je známe, že je absolútnym svetovým lídrom v produkcii polovodičov. Ste popredným hráčom aj v ich vývoji, vďaka čomu tieto technológie rýchlo posúvate vpred. Znamená to výhodu aj pre slovenských odborníkov?
Áno, v polovodičoch sme skutočne svetovou špičkou. Rada by som však upozornila na to, že samotná definícia polovodiča je veľmi široká. Ak chcete byť presnejší, musíte tento segment rozdeliť do viacerých špecifických skupín. Keď sa bavíme o taiwanských polovodičoch, zväčša hovoríme o súčiastkach využívaných napríklad v mobilných telefónoch, osobných počítačoch alebo laptopoch. Menej sa už spomínajú výkonové polovodiče, ktoré sa používajú pri nabíjaní prístrojov či pri zvyšovaní výkonov elektromobilov. A práve do tohto posledného spomínaného segmentu spadá naša spolupráca so slovenskými partnermi.
Prečo práve tento segment?
Ako som už spomínala, ste lídrom v oblasti automotive. Navyše najnovší trend smeruje práve k výkonovým polovodičom. Je to dôležité, keďže každý dnes seriózne premýšľa nad trvalo udržateľným prostredím. Najmä kľúčoví hráči na európskych trhoch hrajú vedúcu rolu v snahách o elektrifikáciu automobilového priemyslu vrátane nabíjacích systémov. Preto sme presvedčení o tom, že práve výkonové polovodiče sú technológiou, na ktorú by sme sa mali zameriavať. Nesmieme zostať iba pri tradičných polovodičoch s nízkym výkonom. Namiesto toho musíme vyvíjať technológie s vysokým výkonom, ak si chceme udržať svoju konkurencieschopnosť.
Zostáva vám 62% na dočítanie.