Šéf americkej automobilky Tesla Elon Musk nesúhlasí s rozhodnutím prezidenta Joea Bidena výrazne zvýšiť clá na dovoz elektromobilov z Číny. Účastníkom parížskej konferencie venovanej vyspelým technológiám vo štvrtok prostredníctvom telemostu povedal, že ho oznámenie prekvapilo.
Konkurencia z Číny
Ešte v januári multimiliardár Musk hovoril, že čínski výrobcovia áut zničia konkurentov z iných krajín, pokiaľ nebudú existovať žiadne obchodné prekážky. Informuje o tom dnes BBC.
Biden minulý týždeň oznámil, že Spojené štáty výrazne zvýšia clá na dovoz mnohých produktov z Číny. V prípade elektromobilov sa clo od augusta zvýši na štvornásobok, zo súčasných 25 na sto percent. Pri lítium-iónových batériách pre elektromobily sa clo zvýši zo 7,5 na 25 percent. "Ani Tesla, ani ja sme o tieto clá nežiadali," povedal Musk.
Biely dom uviedol, že vyššie clá sú reakciou na nespravodlivú politiku a že ich cieľom je chrániť pracovné miesta v USA. "V skutočnosti ma prekvapilo, keď tie clá boli oznámené. Veci, ktoré bránia slobodnému obchodu alebo ktoré deformujú trh, nie sú dobré," povedal Musk. Tesla podľa neho na čínskom trhu konkuruje celkom dobre aj bez ciel a bez podpory.
Biden zachováva clá, ktoré zaviedol jeho republikánsky predchodca Donald Trump, a zároveň zvyšuje clá iné. Nové opatrenia ovplyvnia dovoz čínskeho tovaru v objeme zhruba 18 miliárd dolárov ročne.
Spojené štáty vlani podľa amerických štatistikov doviezli z Číny tovar celkom za 427 miliárd dolárov, ich vývoz do Číny dosiahol 148 miliárd dolárov.
Odvetné opatrenia
Minulý týždeň Biden vyhlásil, že nedovolí, aby Čína "nespravodlivo ovládla trh" s elektromobilmi a ďalším kľúčovým tovarom, vrátane batérií, počítačových čipov a základných zdravotníckych potrieb.
Čína uviedla, že s Bidenovým krokom nesúhlasí a že prijme odvetné opatrenia. Tento týždeň začala antidumpingové vyšetrovanie dovozu široko používaného plastu zo Spojených štátov, Európskej únie, Taiwanu a Japonska.
Oznámenie čínskeho ministerstva obchodu, že prešetrí dovoz kopolyméru polyoxymetylénu, ktorý sa používa v elektronike a v automobiloch, je považované za signál, že Čína vo svojich obchodných sporoch s USA a Európou vráti úder.
Čína tiež tento týždeň naznačila, že pri väčších autách s benzínovým motorom, ktoré sa dovážajú z krajín EÚ a z USA, by mohla zvýšiť clo až na 25 percent. Európska komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku EÚ, si dala lehotu do 4. júla, aby rozhodla, či zavedie opatrenia proti dovozu elektrických áut vyrobených v Číne.