Predaj elektromobilov tento rok napriek nepriaznivým podmienkam na niektorých trhoch globálne výrazne narastie, vyplýva z dnes zverejnenej správy Medzinárodnej agentúry pre energiu (IEA).
Kľúčom k budúcemu rastu bude podľa nej cenová dostupnosť a nabíjacia infraštruktúra. Tento rok sa podľa IEA predá 17 miliónov elektromobilov, zatiaľ čo vlani to bolo 14 miliónov áut. Každý piaty predaný automobil bude mať elektrický pohon. Očakáva sa, že desať miliónov z týchto vozidiel sa predá v Číne. Všeobecne tento trend znižuje dopyt po rope v cestnej doprave.
"Nízke marže, kolísavé ceny kovov používaných na výrobu batérií, vysoká inflácia a postupné rušenie stimulov na nákup v niektorých krajinách vyvolali obavy o tempo rastu odvetvia. Údaje o celosvetovom predaji však zostávajú silné," uviedla agentúra IEA vo svojej správe Global Electric Vehicle Outlook.
Predaje v prvom štvrťroku tohto roka vzrástli oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 25 percent. V prvom kvartáli minulého roka predaje rástli rovnakým tempom, ale základňa vozidiel bola menej početná. Predaje v tohtoročnom prvom štvrťroku zodpovedali predajom za celý rok 2020, pripomenula IEA.
Agentúra v správe ďalej upozorňuje, že sa podiel elektromobilov na celkových predajoch bude v jednotlivých regiónoch značne líšiť: v Spojených štátoch pripadne elektromobil na deväť predaných áut, v Európe na štyri a v Číne bude mať elektrický pohon polovica predaných vozidiel. V Európe brzdí rozšírenie elektromobilov "všeobecne slabý výhľad predaja osobných automobilov a postupné ukončovanie dotácií v niektorých krajinách", uviedla agentúra.
Kľúčom k rastu odvetvia zostáva podľa IEA cenová dostupnosť v porovnaní s tradičnými vozidlami. Ceny sa výrazne líšia podľa regiónov. V Európe a Spojených štátoch zostávajú spaľovacie automobily cenovo dostupnejšie ako ich elektrické ekvivalenty. V Číne boli takmer dve tretiny vlani predaných elektromobilov lacnejšie ako autá so spaľovacím motorom.
"Elektromobily všeobecne zlacňujú s tým, ako klesajú ceny batérií, silnejú konkurencie a výrobcovia automobilov dosahujú úspory z rozsahu," uviedla IEA. V niektorých prípadoch ceny medzi rokmi 2018 a 2022 po očistení o infláciu stagnovali, alebo dokonca mierne vzrástli.
Zásadnou výzvou bude tiež pokryť rastúci dopyt nabíjacou infraštruktúrou. Do roku 2035 bude potrebné zvýšiť počet nabíjacích staníc šesťnásobne.