Nemecká automobilka Volkswagen uvažuje o zrušení až 30 000 pracovných miest, aby znížila náklady a zlepšila konkurencieschopnosť v čase, keď ju ohrozujú noví hráči, ako je americký výrobca elektromobilov Tesla. Uviedol to dnes nemecký denník Handelsblatt, ktorý sa odvoláva na prezentáciu generálneho riaditeľa Herberta Diessa pre dozornú radu. Podľa zamestnaneckej rady je však také prepúšťanie nepravdepodobné.
Volkswagen vlani po celom svete zamestnával približne 665 000 ľudí. Navrhovaný počet by tak predstavoval viac ako štyri percentá z celku.
Musia riešiť konkurencieschopnosť
"Niet pochýb o tom, že musíme riešiť konkurencieschopnosť nášho závodu vo Wolfsburgu s ohľadom na nových účastníkov," povedal hovorca Volkswagenu Michael Manske. "Teraz rokujeme a objavilo sa množstvo dobrých nápadov. Žiadne konkrétne scenáre zatiaľ neexistujú," dodal Manske v žiadosti o komentár.
Hovorca zamestnaneckej rady uviedol, že nebude komentovať špekulácie o tom, či Diess tento komentár urobil. Zrušenie 30 000 pracovných miest je však podľa neho absurdné a nepodložené.
Volkswagen okrem primárnej ponuky akcií svojej divízie batérií zvažuje aj ponuku akcií divízie nabíjania áut a energie, povedal v dnešnom rozhovore s časopisom Manager Magazin technický riaditeľ Thomas Schmall. Dodal však, že nič nebolo ešte rozhodnuté a že môže trvať dva roky, než sa nové spoločnosti zavedú a budú skutočne pripravené na vstup na burzu.
"Musíme tiež premýšľať o celkových systémom," dodal Schmall s odkazom na komplex Tesly nazvaný one-stop-shop. Jeho súčasťou je vlastná sieť dobíjajúcich staníc, solárne systémy pre zelenú elektrinu a poistenie áut. Tesla podľa neho tiež nastavuje nové merítka produktivity a rozsahu výroby. Tesla teraz stavia závod neďaleko Berlína. Pri maximálnej kapacite by mal vyrábať 5 000 až 10 000 vozov týždenne, čo je viac ako dvojnásobok celej výroby batériových elektrických vozidiel v Nemecku za minulý rok.
Oveľa menej dielov
Nemeckým automobilkám sa zatiaľ nedarí dohnať efektívnejšie výrobné platformy výrobcov len elektrických vozidiel. Tesla vyrobí svoje vozidlo Model 3 za desať hodín, zatiaľ čo Volkswagenu trvá výroba vozidla ID.3 spolu 30 hodín, upozornila agentúra Reuters.
Elektromobily majú oveľa menej dielov ako automobily so spaľovacím motorom. Pri ich výrobe tak je potreba menej zamestnancov. Podľa jedného z odhadov by v dôsledku elektrifikácie mohlo do roku 2025 zaniknúť v automobilovom priemysle 100 000 pracovných miest.
Na konci minulého roka mal Volkswagen po celom svete viac ako 665 000 zamestnancov. Nemecko sa na celkovom počte podieľalo viac ako 44 percentami. Celý koncern má 124 tovární, z toho 72 v Európe vrátane Slovenska, a jeho súčasťou je aj česká Škoda Auto.
Škoda Auto zatiaľ prepúšťanie neplánuje. "Spoločne s naším sociálnym partnerom, Odbormi KOVO, pracujeme s maximálnym nasadením na tom, aby sme súčasné ťažkosti zvládli čo najlepšie. Jedno je jasné: našou najvyššou prioritou je a zostane dlhodobé zabezpečenie pracovných miest aj zodpovedajúcej výšky náhrady mzdy našich zamestnancov," povedal ČTK vedúci komunikácie podniku Tomáš Kotera.
Najväčší závod Volkswagenu je vo Wolfsburgu. Má viac ako 50 000 zamestnancov, v súčasnosti ale nevyrába elektromobily. Od roku 2026 sa tam však má začať vyrábať elektrický sedan.