StoryEditor

Autom na dovolenku do zahraničia

03.06.2005, 00:00
Aj keď veľa Slovákov už v súčasnosti pri cestovaní na zahraničnú dovolenku uprednostňuje lietadlo, stále sa nájdu ľudia, ktorí si cestu do letoviska radšej odšoférujú. Väčšina ľudí sa rozhodne pre cestu autom z finančných dôvodov. Je to však skutočne lacnejšie? S akými výdavkami a rizikami treba na cestách v Európe počítať?

Jazda autom v zahraničí
Ak sa človek vyberie na dovolenku do zahraničia autom, väčšinu vzdialeností prekoná po diaľniciach. Európa má dobrú sieť diaľnic. Treba sa však pripraviť na väčšiu hustotu premávky ako je u nás. Stáva sa, že je na diaľnici súvislý prúd vozidiel 24 hodín denne. "Kedysi sa pri otvorení diaľnice Bratislava - Praha diskutovalo o monotónnosti jazdy po diaľnici. V súčasnosti sa v zahraničí jazdí rýchlo, ale v zásade ohľaduplnejšie, ako u nás - dokonca aj v tých temperamentnejších krajinách," hovorí Zoltán Bojar, generálny sekretár Slovenského autoturist klubu. Pri jazde na diaľnici si však musí vodič dať pozor na to, že môže ísť veľmi dlho v kolóne.
Dlhodobé sledovanie brzdových svetiel je únavné. Obmedziť alebo dokonca ohroziť môžu šoféra aj iní vodiči. Podľa Rakúskeho automoto klubu (ÖAMTC) až štvrtina vodičov jazdí po diaľnici bezdôvodne vľavo. Kolóna áut tak býva často väčšia v ľavom pruhu ako v pravom. Napriek tomu, že bezohľadnosti na cestách ubúda, nebezpečenstvo je aj z tohto dôvodu stále vyššie. Navyše, používanie diaľnic nie je zadarmo. Vo väčšine krajín je používanie diaľnic spoplatnené, či už diaľničnou známkou alebo formou mýta. Spoplatnený býva spravidla aj prejazd niektorých tunelov, mostov a horských ciest.

Nespoliehajme sa na plány
Plánovať čas jazdy je často ilúzia. Vodič môže aj viac hodín zostať v dopravnej zápche. Napriek tomu, že je jazda po diaľniciach v zahraničí pohodlná, človek väčšinou absolvuje veľké vzdialenosti a šoféruje auto monotónne neznámou krajinou dlhý čas. Slováci sú neraz odvážni na nepravom mieste, keď chcú absolvovať dlhé trasy nonstop. Ale únava a veľká náročnosť na pozornosť pri jazde v kolóne nie je tá najšťastnejšia kombinácia. Netreba preto zabúdať na dostatočný odpočinok a časté prestávky. Najťažšie dopravné nehody väčšinou zapríčiňuje práve únava. Prvé náznaky únavy by mali byť signálom na zastavenie, prípadne výmenu vodiča.

Jazda v mestách
Klasickou morou vodiča je jazdenie autom po cudzom meste. Neznalosť mesta a časté dopravné zápchy, ktoré sú v zahraničí ešte horšie ako u nás, môžu človeka odradiť používať auto v meste. Väčšinou je rozumnejšie, ak použije mestskú verejnú dopravu, najlepšie metro. Je rýchle, prehľadné a človek sa jednoducho dostane na cieľové miesto.

Parkovanie
Európa je plná áut. Tomu, bohužiaľ, zodpovedá aj možnosť zaparkovania v mestách. Už aj v tých menších sú prevažne platené parkoviská a neoplatí sa nezaplatiť. Človek by sa mohol stretnúť s komplikáciami, ktoré stoja peniaze, nervy a hlavne čas. Vo veľkých mestách bývajú parkovacie garáže. Aj keď nie sú lacné, ale vodič v nich bez problémov nájde voľné miesto. Pri prestávkach počas cesty autom je bezpečnejšie, ak má človek auto stále v dohľade. Prenocovanie v aute na ceste je väčšinou zakázané. Na parkovisku pri motoreste si však možno oddýchnuť.

Doklady
Ak cestuje človek na dovolenku do zahraničia, nesmie, samozrejme, zabudnúť na doklady. Ako cestovný doklad väčšinou stačí občiansky preukaz. Oficiálne ho akceptujú krajiny Európskej únie, Švajčiarsko, Chorvátsko a Nórsko. Napriek tomu sa odporúča vziať si so sebou pre istotu aj cestovný pas. Samozrejme, ak človek vycestuje na dovolenku autom, musí mať aj doklady k autu. Potrebný je vodičský preukaz, osvedčenie o evidencii vozidla a zelená karta. Ak človek necestuje vlastným vozidlom, je dobré mať so sebou aj súhlas majiteľa auta s tým, že môže používať vozidlo na ceste do zahraničia.

Stav auta
Aj novšie auto by mal dať vodič pred dlhšou cestou skontrolovať. Spoľahlivosť vozidla na ceste závisí od stavu oleja, chladiacej a brzdovej kvapaliny, stavu batérie, brzdového obloženia, stavu pneumatík, gumených hadíc, káblov, konektorov a klinového remeňa. Dôležité je skontrolovať aj stav nahustenia pneumatík pre plne zaťažené auto. Nemalo by sa pritom zabudnúť na rezervu. Od bezpečnosti jazdy závisí aj dobré osvetlenie vozidla.

Čo robiť v núdzi
Ak sa človek dostane na cestách v zahraničí so svojím autom do nepríjemností, môže mu pomôcť spolupráca európskych automotoklubov. Zmyslom ich existencie je vzájomne pomáhať vodičom, keď sú v núdzi. Služby automotoklubu môžu využiť aj nečlenovia. Vodič by mal v prípade poruchy, havárie alebo iných problémov, zavolať na slovenský dispečing Slovenského autoturist klubu (zo zahraničia: 00421 2 44 45 68 60 a zo Slovenska 18 124). Ten potom sprostredkuje cestovateľovi pomoc. Alternatívou je asistenčná služba poisťovne, v ktorej je auto poistené. Tá zabezpečí následne odtiahnutie vozidla a poradí čo ďalej.

Koľko môžeme prevážať bez cla (na osobu nad 16 rokov)
Neobchodný tovar

V rámci EÚ

Alkoholické nápoje nad 22 %

10 l

Biele víno

20 l

Červené víno

90 l

Šumivé vína

60 l

Cigarety(1)

800 ks

Cigarilly(1)

400 ks

Cigary(1)

200 ks

Tabak(1)

1000 g 

(1) Z nových EÚ krajín možno vyviezť
Neobchodný tovar

Pri vstupe do EÚ

Alkohol nad 22 %, alebo

1 l

Biele a šumivé víno

2 l

Červené víno

2 l

Cigarety, alebo

200 ks

Cigarilly (max. 3 g/ks), alebo

50 ks

Tabak

250 g

Káva alebo

500 g

Kávový extrakt

200 g

Čaj

100 g

Čajový extrakt

40 g

Parfum

50 g

Toaletná voda

250 ml

Zdroj: SATC
01 - Modified: 2003-01-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Štartuje ADSL 02 - Modified: 2003-01-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Furni Finish otvoril nový závod
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. november 2024 05:04