Začiatkom tohto mesiaca ste informovali, že ste od ministerstva dopravy dostali materiál o nastavení udržateľnej stratégie poplatkov. V praxi by to pre vás znamenalo zvýšenie takzvaného mýta za železničnú dopravnú cestu. Aká bola vaša reakcia?
Problematika poplatkov za železničnú dopravnú cestu je ťažko vysvetliteľná aj odborníkom, nieto ešte laickej verejnosti. Na zjednodušenie však môžeme tento problém nazývať železničné mýto. Súborom opatrení hrozilo, že od budúceho roka bude toto mýto vyššie. Inými slovami, sme krajina, ktorá deklaruje snahu o prevod tovaru z ciest na železnice a podporu zelenej železničnej dopravy, a za tejto situácie niekto prišiel s nápadom, že zvýšime cenu železničného mýta. Proti tomu sme, pochopiteľne, ostro protestovali. Pre dopravcov by to totiž mohlo byť fatálne.
Cena železničného mýta sa odvíja od štátnej dotácie poskytnutej Železniciam Slovenskej republiky. Výška tejto dotácie sa mala meniť z 22,5 milióna eur na 15. Čo by to urobilo s cenami, ktoré platíte?
U nás je cena mýta stanovená na vlakový kilometer zhruba na úrovni štyroch eur. Z rozpočtu ministerstva dopravy sa však Železniciam Slovenskej republiky vypláca dotácia. Táto dotácia sa premieta do zľavy pre prepravcov a výsledná cena za vlakový kilometer je tak na úrovni približne dvoch eur. Je to veľmi nesystémové opatrenie, s ktorým už dlho bojujeme. Voláme po novom regulačnom rámci, ktorý by upravil ceny železničného mýta, no dlhodobo počúvame len sľuby. Aby som však odpovedal na vašu otázku, dnes je cena za vlakový kilometer na úrovni dvoch eur a po znížení dotácie by stúpla na zhruba tri eurá.
Len včera sa uskutočnilo stretnutie tripartity, kde boli práve dotácie hlavnou témou. Ako ste dopadli?
Na začiatok si neodpustím jednu poznámku. Samotnú tripartitu totiž zvolali železniční odborári, čo hovorí za všetko. Situácia na železniciach je totiž taká hrozná, že odborári primárne riešia stav infraštruktúry, aby dopravcovia, teda ich zamestnávatelia, mohli jazdiť. My zas ako zamestnávatelia odborárov riešime platy pracovníkov na Železniciach Slovenskej republiky. Hovorím o výpravcoch, výhybkároch, jednoducho prevádzkovom personáli, ktorý je ohodnotený katastrofálne, čo je aj dôvod, prečo železnice nedokážu zohnať kvalitných ľudí. Už dlhšie hovorím, že železnica je v stave klinickej smrti a my ju resuscitujeme za pochodu. A pri tejto resuscitácii niekomu ešte napadlo, že by bolo dobré utesniť jednu z hadičiek. To bol, samozrejme, veľmi hlúpy nápad. Preto sme sa stretli na tripartite. Ministerstvo dopravy si vypočulo naše námietky a prisľúbilo vytvoriť pracovnú skupinu na riešenie železničného mýta. V priebehu nasledujúcich dvoch týždňov by malo byť zasadnutie, kde by sme sa mali dozvedieť, za aké peniaze budú železniční prepravcovia v budúcom roku jazdiť.
Zostáva vám 85% na dočítanie.