Už vyše mesiaca funguje rezort dopravy s novým ministrom Pavlom Lančaričom. Zmenilo sa niečo za toto obdobie?
Nový pán minister prebral celú agendu predchodcu a nemá ani veľa času, aby ju nejakým zásadným spôsobom zmenil. Veľa vecí si, naopak, osvojil a chce ich dotiahnuť, prípadne procesy, ktoré boli zastavené, obnoviť.
Máme v pláne sa v najbližších týždňoch venovať rizikovým veľkým projektom. Chceli by sme tam zanechať jasnú odpoveď, čo s tým ďalej. Pán minister nič nové ani zásadné vymýšľať nechce. V prvom rade si želá, aby sme mu pomohli problémy rezortu čo najrýchlejšie pochopiť a v rámci tejto jednofarebnej úradníckej vlády s tým aj pohnúť.
V minulosti boli známe trenice medzi ministerstvom financií a dopravy. Dôvodom bolo asi aj to, že spadali pod dve rôzne politické strany. Ako vnímate komunikáciu teraz?
Sme optimisti. Vyzerá to ako jednofarebná vláda. Ministri sa navzájom akceptujú. Prebieha konštruktívna debata o tom, ako veci posúvať ďalej a nezostávať v patovej situácii. Dôležití sú však pre nás hlavne šéfovia rezortu životného prostredia a vnútra. Veľké stavby potrebujú mať posúdenie vplyvov na životné prostredie. Veľakrát sme zaseknutí už na začiatku týchto procesov. Ministerstvo vnútra má zase pod sebou úrady životného prostredia. Dôležitá organizácia pre našu prípravu veľkých projektov je aj pozemkový fond, s ktorou sa potrebujeme aktívne baviť. V predošlej pestrofarebnej vláde sa zaseklo veľa vecí.
Máte už aj nejaké výsledky v tomto smere?
Nedávno prebehlo prvé stretnutie na envirorezorte, kde sa otvorila diskusia o veľkých diaľničných a železničných stavbách, ktoré potrebujeme posunúť.
K tejto téme sa ešte vrátime. Prešiel by som však na váš odbor. Na ministerstve riešite najmä tunelové stavby a železnice. Dnes je na Slovensku niekoľko tunelov vo výstavbe. Najviac pozornosti sa prirodzene dostáva Višňovému, ktoré bude najdlhšou stavbou svojho druhu v našej krajine. Čo sa v tuneli dnes robí?
Spoločnosti Skanska a Porr pokračujú v stavebných činnostiach, ktoré pôvodným zhotoviteľom neboli vôbec začaté, a taktiež v opravných prácach. Tie sa týkajú hlavne objektov v tuneli. Niektoré časti sa robia úplne nanovo. Táto stavba nebola štandardná. Museli sa meniť projektové dokumentácie, dorábať nové, niektoré stavebné povolenia vypršali. Čo sa týka tunela, teraz sa robí len stavebná časť. Je známe, že technologická časť bola odčlenená a momentálne sa len súťaží. Veríme tomu, že možno do pár týždňov by mohol byť tender na technológiu vyhodnotený.
Technológie sa však nedajú robiť úplne separátne. Nebude to tak, že stavebná firma povie: my sme dorobili, odchádzame a môžete si montovať ventilátory, osvetlenie, optické káble a podobne. Musí tam byť nejaká súčinnosť.
Na čom sa teda aktuálne pracuje?
Zostáva vám 85% na dočítanie.