To, že pri štátnych stavbách nejde všetko ako po masle, nie je žiadna novinka. Kým pri diaľniciach sa rysujú v dĺžke výstavby ako rekordmani Višňové či obchvat Ružomberka, železnice majú tiež adeptov na takýto nelichotivý rebríček.
Napríklad trať pri Púchove sa začala modernizovať v roku 2016, dokončila sa však až v minulom roku. Okrem niekoľkokrát predĺžených lehôt sa vyšplhala aj cena diela, a to o niekoľko desiatok miliónov eur. Nakoniec však zložitá stavba v očiach odborníkov zožala úspech a vlani vyhrala v kategórii inžinierskych stavieb cenu Stavba roka.
Dnes sa pracovný ruch v rámci koľají koncentruje na sedem veľkých projektov a v blízkej budúcnosti by mala pribudnúť ďalšia stavba skoro za 400 miliónov eur. Avšak ani väčšina týchto projektov nenapreduje podľa očakávaní.
HN preto prinášajú prehľad o tom, kedy by mali byť tieto stavby hotové a aké sú dôvody prípadného meškania.
1. Modernizácia Poprad – Lučivná
V roku 2020 dali železničiari modernizovať na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu prvú časť severnej trate, ktorá sa nachádza v smere od Žiliny. Malo ísť o jednoduchšiu stavbu, pomerne rovnú koľaj, čomu zodpovedal aj odhadovaný čas prác, ako aj cena diela. Ako to však pri týchto stavbách býva, dnes už cena ani čas výstavby nezodpovedajú pôvodným plánom. Trať, ktorá mala byť prakticky už rok v prevádzke, bude čoskoro sčasti prejazdná. Dnes prebiehajú práce na prvej koľaji v úseku Svit – výhybňa Lučivná, ktoré by mali byť hotové 19. júla.
Druhá koľaj by mala byť dokončená do konca novembra a výluky koľají, ktoré tu dnes komplikujú dopravu, majú potrvať do 15. decembra. Avšak ani to nebude znamenať úplné ukončenie prác. „Po tomto termíne budú práce ešte pokračovať na rekonštrukcii budovy v stanici Svit a na ukončení prenosového systému do 30. 4. 2023,“ povedal Denis Dymo z komunikačného oddelenia železníc Slovenskej republiky.
Za omeškania môžu podľa neho zmeny v projekte, do ktorého sa doplnil napríklad podjazd, ktorý mala Národná diaľničná spoločnosť v rámci separátneho projektu. „Ďalším ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.