Šéf českého dopravcu RegioJet Radim Jančura tvrdí, že rušenie zastávok pre rýchliky v mestách bola zo strany štátu chyba. Trend v Európe je totiž opačný. FOTO: RegioJet
StoryEditor

Šéf Regiojetu pre HN: Ministerstvo dopravy nebude nikdy fungovať, pokiaľ tam ostane jeden konkrétny človek

11.11.2022, 19:30

V rozhovore s riaditeľom RegioJetu Radimom Jančurom sa dozviete:

  • Prečo sa na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami neoplatí prevádzkovať vlaky bez dotácií. 
  • Ako sa po zmene vlády v Česku zmenil prístup k zľavám vo vlakoch. 
  • Ako môže príchod vodíkových vlakov ovplyvniť cenu dopravy.

Z trate Bratislava – Komárno ste odišli už pred dvoma rokmi. Ako ovplyvnil tento krok vašu spoločnosť?

Založiť firmu znamená veľa roboty a veľa peňazí. Vo chvíli, keď viete, že vás tam štát nechce, musíte tam nechať všetko, čo ste dovtedy budovali. Prevádzkovali sme približne 13 motorových jednotiek a dve súpravy s lokomotívou a vozňami, čo si vyžaduje dosť personálu. Ľudí sme museli prepustiť, čo znamenalo, že sme im museli zaplatiť aj pomerne vysoké odstupné. Dnes tu pracujú dvaja zamestnanci. 

Prečo ste túto trať pred viac než desaťročím dostali na priamo práve vy?

Kontrakt sme na prevádzku trate podpísali za vlády pani Radičovej. Bolo to brané veľmi pozitívne, išlo o akýsi prvý experiment liberalizácie. Trať nám síce dali priamym zadaním, ale aj to malo transparentnú a nediskriminačnú formu. Štát vtedy dostal ponuku od Železničnej spoločnosti Slovensko a od našej firmy. Vybrali si nás, pričom išlo viac o politické rozhodnutie. Podľa starých zvykov na to štát väčšinou kašle.

image

Súkromník na hlavnej trati Bratislava - Košice? Minister dopravy urobil zásadný krok

Dá trať svojmu dopravcovi, pretože si nechce komplikovať život. Vtedy však chceli mať prvú skúsenosť so súkromníkom na koľaji. Mali sme byť motivátorom na zlepšenie služieb a vytvoriť tlak na železničnú spoločnosť. Vstup na trh sa nám podaril. Problémy nastali, keď sa počet pasažierov vo vlakoch enormne zvýšil. Postupne cestovalo trojnásobne viac ľudí a niektorí sa do súprav už nevošli. Zvyšovanie kapacít nás, samozrejme, niečo stálo. 

Keď sa vám skončila zmluva, ministerstvo dopravy s jej predĺžením nesúhlasilo. Prečo ste sa nakoniec o trať prestali zaujímať aj pri ďalšej súťaži?

Už keď vyhral voľby pán Fico, kľúčovým človekom na železniciach sa stal šéf SNS Andrej Danko. Ten vyslovil aj pamätný výrok: „Neznášam žlté vlaky aj autobusy. Musia odísť zo Slovenska preč.“ Potom začali súťaže na linku do Komárna. Vedeli sme, že naša účasť je zbytočná, pretože nás tam nechcú. Odvtedy sa zmenila vláda a prišiel pán Doležal, ktorému dôverujem a ktorý to podľa mňa myslí dobre. Pôsobí na mňa seriózne. Keď vypísal súťaž na trať, neprihlásili sme sa. Stále sme nemali dôveru, že nás tam chcú. Úradníci na ministerstve dopravy sa na nás pozerali nepriateľsky. 

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 82% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-11-10 17:31:53 - Feat.: 1 - Title: Štátne vlaky pokračujú na južnej trati ďalej. Súkromník nastúpi na kľúčovú linku najskôr v lete 02 - Modified: 2022-11-05 18:16:44 - Feat.: 1 - Title: Súkromník na hlavnej trati Bratislava - Košice? Minister dopravy urobil zásadný krok 03 - Modified: 2022-10-22 09:38:12 - Feat.: 1 - Title: Doležal chce zdražovať. Slovenské diaľnice majú vodičov stáť viac ako rakúske a české
01 - Modified: 2024-06-30 10:20:00 - Feat.: - Title: Dotácia ako univerzálne riešenie 02 - Modified: 2024-06-26 12:15:29 - Feat.: - Title: Ráž naznačil úvahy o zmene bratislavskej hlavnej stanice. Na stole sú dve až tri lokality 03 - Modified: 2024-06-23 12:18:57 - Feat.: - Title: Na Slovensku budeme mať jednodňovú diaľničnú známku. Odkedy a koľko bude stáť? (+ tabuľka) 04 - Modified: 2024-06-17 12:35:03 - Feat.: - Title: Aktívny národný zabezpečovač mohol zrážke vlakov v Pardubiciach zabrániť, ukázal test RegioJetu 05 - Modified: 2024-06-12 13:11:48 - Feat.: - Title: Ministerstvo dopravy zavádza jednodňovú diaľničnú známku, zároveň sa ruší jedna z ročných známok
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. jún 2024 23:34