Štátna spoločnosť Verejné prístavy, ktorá spravuje naše dunajské kotviská, nedávno oznámila, že ide dvíhať poplatky za využívanie svojich odstavných plôch. Prvá vlna zdražovania prišla v auguste a druhýkrát má prísť od januára. Zvládnete tieto zvýšené náklady?
Michalco: Už to, že nám výrazné 25-percentné zvýšenie poplatkov za preloženú tonu bolo oznámené krátkym e-mailom začiatkom augusta s tým, že platnosť sa začala ešte v ten deň, nepovažujeme za korektné a férové. Naša spoločnosť preloží 1,5 až dva milióny ton tovarov ročne, vďaka čomu je na cestách o 80-tisíc kamiónov menej. Ide o nemalé zvýšenie, ktoré prichádza v období, keď nás ubíjajú ceny nafty a energií. Mrzia nás argumenty, ktorými Verejné prístavy krok zdôvodňovali.
Hlavným argumentom bolo, že na Slovensku sú v porovnaní so zahraničím nižšie poplatky a aj napriek zvyšovaniu budeme v tomto smere patriť k tým lacnejším.
Michalco: To je fakt, s ktorým môžeme súhlasiť. Zároveň je však nevyhnutné dodať, že výber poplatku v zahraničí je – na rozdiel od Slovenska – opodstatnený. Verejné prístavy zamlčali, že v zahraničí infraštruktúru, koľaje, žeriavy či rozvody elektrickej energie vlastní buď mesto, územný celok alebo dokonca priamo štát. Tie prístav podnikajúcim subjektom prenajímajú, no zároveň sa oň starajú a do jeho rozvoja neustále investujú. Na Slovensku je však situácia iná. Žeriavy a kompletnú infraštruktúru vlastní naša spoločnosť.
Ako je to pri osobných lodiach?
Zostáva vám 88% na dočítanie.