Kamióny s elektrickým alebo vodíkovým pohonom začnú čoskoro vytláčať klasické nákladné vozidlá z trhu. Kým v roku 2025 bude ich podiel na najrozvinutejších trhoch tvoriť zhruba päť percent, v roku 2030 už by to malo byť 30 percent a v roku 2035 až 80 percent. Vyplýva to z aktuálnej štúdie poradenskej firmy PwC.
Rýchly rozvoj elektrických a vodíkových nákladných áut je podmienený vybudovaním dostatočnej infraštruktúrnej siete. Už v najbližších dvoch rokoch by v Európe mala vzniknúť sieť pilotných 30 dobíjacích staníc, avšak do roku 2035 je potrebné ich mať aspoň 2-tisíc. To bude zahŕňať kombináciu rýchlonabíjačiek na diaľniciach i pomalších celonočných nabíjačiek v depách či na parkoviskách, rovnako aj plniacich staníc na vodík.
Chýba infraštruktúra
V Česku podľa experta PwC na automobilový priemysel Pavla Štefka elektromobilita stále kríva, a to platí aj pre kamióny s alternatívnym pohonom.
"Chýba nám dostatočná infraštruktúra i významnejšie stimuly zo strany štátu. Preto na českých cestách v blízkej dobe budú jazdiť maximálne desiatky elektrických kamiónov s českou registračnou značkou," uviedol.
Podobne ako výrobcovia osobných áut, aj výrobcovia nákladných áut sú v Európskej únii pod tlakom regulátorov. Už do roku 2030 musia znížiť emisie svojich vozidiel aspoň o 30 percent, ale uvažuje sa aj o výraznom sprísnení tohto limitu až na 60 percent.
"Preto aj v nákladnej doprave bude čoraz väčšiu úlohu hrať elektromobilita a vodíkový pohon. Ruka v ruke s regulačnými nariadeniami bude tiež prichádzať aj finančná motivácia, napríklad v podobe výrazne nižšieho mýta. To má pre nízkoemisné kamióny v Európe byť o 50 percent nižšie, čo bude predstavovať ročnú úsporu až 25-tisíc eur na jeden voz," dodal Štefek.
PwC očakáva, že na najvyspelejších trhoch, kam patrí severná Amerika, Čína a Európska únia záujem o elektrické alebo vodíkové kamióny rýchlo porastie.
V roku 2030 by sa tak malo vyrobiť 900-tisíc ťahačov s alternatívnym pohonom, z toho pol milióna v Číne a po 200-tisíc v Európe a severnej Amerike. V roku 2035 by ich malo byť už 2,25 milióna. V súčasnosti sa pritom vyrobí len niekoľko desiatok tisíc elektrických kamiónov ročne, drvivá väčšina v Číne, primárne určených na pilotnú prevádzku.
Spotreba elektriny bude rásť
Podľa PwC by v roku 2030 mali byť k dispozícii elektrické kamióny s dojazdom až 700 km alebo vodíkové náklaďáky s dojazdom až 900 km.
„To je stále výrazne menej ako súčasný niekoľkotisícový dojazd existujúcich dieselových kamiónov. Nevýhodou elektrických kamiónov bude aj ich výrazne vyššia hmotnosť. Na druhej strane alternatívne pohony ponúknu dopravcom zhruba o štvrtinu až tretinu nižšie prevádzkové náklady,“ vysvetľuje Pavel Štefek.
V súvislosti s rastom počtu elektrických kamiónov výrazne vzrastie aj potreba elektrickej energie. Kým v súčasnosti je potrebná kapacita batérií pre elektrické kamióny v Európe prakticky nulová, v roku 2030 môže dosiahnuť 63 GWh a v roku 2035 až 173 GWh, celosvetovo potom vyše 800 GWh.
"Ak zoberieme uvažovanú výstavbu gigafactory v Českej republike, tak pre túto spotrebu by ich bolo potrebných celosvetovo minimálne 20," uzavrel Štefek. Vodíkové a batériové ťahače už pripravuje viacero veľkých výrobcov, napríklad automobilky Mercedes-Benz, Volvo alebo DAF, Tesla chce svoj ťahač Semi sprevádzkovať ešte tento rok.