Parametre južnej trate medzi Bratislavou a Košicami ani zďaleka nepripomínajú severnú alternatívu cez Žilinu. Tamojšie koľaje sú v katastrofálnom stave a namiesto vysnívanej 160-kilometrovej rýchlosti jazdia vlaky na hlavnej trase juhom Slovenska nanajvýš stovkou. Ani komfort vo vlakoch tam nie je ideálny.
Na úseku od Zvolena po Košice mala zmenu k lepšiemu priniesť modernizácia 30 vozňov v hodnote 32,4 milióna eur, ktorú nám mal preplatiť Brusel.
Železničná spoločnosť Slovensko ju začala súťažiť ešte koncom roka 2020 a túto jar bol známy aj víťaz – ŽOS Trnava. Vo štvrtok však prišla zlá správa. Tender bol zrušený. Víťaz totiž od zmluvy náhle odstúpil. Dôvodom majú byť vysoké ceny za materiál, služby a práce, s ktorými pri podávaní ponuky súťaž ešte nepočítala.
30-ročné vozne
Trnavské opravovne mali podľa železničiarov požadovať úpravy zmluvy ešte pred jej podpisom a mala sa predĺžiť aj lehota na dodanie. K tomu však štátna železničná spoločnosť pristúpiť nechcela. Následne preto oslovila druhého uchádzača v poradí, ktorý však platnosť svojej ponuky nepotvrdil.
Vynovenie vagónov malo byť financované zo starých eurofondov. Tie sa môžu čerpať do konca budúceho roka. Deadline na odovzdanie všetkých vozňov bol 30. november 2023. Peniaze určené na modernejšie súpravy medzi Zvolenom a Košicami budú pravdepodobne použité na iný účel, pretože termín na novú súťaž, ako aj dodávku, je šibeničný.
Vozne, ktoré mali dostať nové parametre, boli vyrobené v rokoch 1989 až 1990 vo VEB Waggonbau Bautzen vo východonemeckom Budyšíne. Vynovením mohlo prejsť 30 jednotiek, medzi nimi vozne prvej či druhej triedy, z ktorých niektoré mali byť upravené aj pre imobilných cestujúcich.
Prerobenie spočíva vo výmene dvojkolesí a úprave podvozkov na zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu. Dosádzajú sa aj nové brzdy, nárazníky, centrálny zdroj energie, nový systém vykurovania, chladenia a klimatizácie. Vymieňať sa mali aj záchody, sedadlá a komunikačný či kamerový systém.
Štát chce zdražovanie riešiť
Nie je to pritom prvý prípad, keď zhotoviteľ odstúpil od zmluvy so štátom pre aktuálne vysoké ceny materiálov a technológií. Pre podobné dôvody nedávno odstúpil aj vysúťažený dodávateľ trakčnej elektriny, ale aj niektorí stavebníci.
Stále je čerstvý prípad firmy, ktorá mala opravovať cestný most na vyťaženej kysuckej komunikácii medzi Žilinou a Poľskom. Aj v tomto prípade sa víťaz súťaže odvolal na drahšie materiály.
Štát chce preto tento problém riešiť v zárodku, teda ešte pri nastavovaní tendrov. Nové súťaže na výstavbu budú mať pohotovejší valorizačný vzorec, ktorý by namiesto spotrebného koša mal zohľadňovať ceny špecifických stavebných komodít, ktorými inflácia hýbe výraznejšie.
Pre regionálne anomálie by sa mali zohľadniť okrem slovenských cien aj tie v okolitých krajinách. Pilotne by sa to malo zaviesť pri súťaži pokračovania severného obchvatu Prešova, pretože štát sa obáva, že o výstavbu kľúčovej dopravnej tepny nebude vinou aktuálnej neistej situácie na trhu záujem.
Zdražovanie bolo témou aj pri klepaní základného kameňa južného obchvatu Košíc. Minister dopravy Andrej Doležal totiž pripustil, že pri tejto stavbe už nebude možné zaviesť spomínaný vzorec.
Na základe zákona o verejnom obstarávaní by však podľa šéfa rezortu dopravy mohol byť pri podobných prípadoch priechodný paragraf, ktorý umožňuje zvýšiť cenu stavby až o 50 percent. „Všetko však musí byť dôkladne doložené,“ pripomenul.
V budúcnosti by zvyšovanie cien pri eurofondových projektoch dokonca mohol preplatiť aj Brusel. Doležal o tom chce rokovať s ministerkou investícií Veronikou Remišovou. Drahé materiály by tak paradoxne mohli pomôcť pri slabom čerpaní týchto zdrojov.