StoryEditor

Slovnaft obhajuje svoju politiku na trhu pohonných látok

04.08.2005, 00:00
Reakcia Slovnaftu na článok Biele pumpy: Slovnaft nás chce vytlačiť z trhu, ktorý bol v HN uverejnený 1. augusta.

Cenotvorba Slovnaftu je v poslednom období stredobodom pozornosti médií i verejnosti, pričom Slovnaft je na jednej strane kritizovaný za príliš vysoké maloobchodné ceny motorových palív (a to aj napriek tomu, že ceny palív rastú predovšetkým v dôsledku globálnych faktorov a nielen na Slovensku). Na druhej strane sa objavujú názory (pozri článok v HN pod názvom Biele pumpy: Slovnaft nás chce vytlačiť z trhu), podľa ktorých Slovnaft nepremieta vývoj veľkoobchodných cien do svojich maloobchodných cien v dostatočnej miere (teda nezvyšuje ich dostatočne), čím chce z trhu vytlačiť konkurenciu.
Keďže článok zverejnený v HN obsahoval viacero nepresností a zavádzajúcich informácií (napríklad o tom, že Slovnaft zmenil svoju veľkoobchodnú politiku, že do maloobchodných cien nepremieta proporčne zmenu veľkoobchodných cien, atď.), chceli by sme uviesť niekoľko faktov:

Slovnaft nezmenil svoju veľkoobchodnú politiku
V prvom rade treba rozlišovať medzi veľkoobchodnými a maloobchodnými cenami, keďže ide o dva rôzne druhy podnikateľských aktivít, pričom krížové financovanie nie je prípustné. Vývoj veľkoobchodných cien závisí predovšetkým od vývoja kótovaných cien ropných produktov na medzinárodných trhoch a vývoja kurzu SKK/USD. Slovnaft tak v minulosti, ako aj v súčasnosti, vychádza pri stanovovaní veľkoobchodných cien práve z týchto globálnych kľúčových faktorov, ktorých vývoj nedokáže ovplyvniť. Rovnako dôležité je, že Slovnaft predáva všetkým svojim veľkoobchodným zákazníkom (vrátane vlastnej siete čerpacích staníc) za rovnakú základnú cenu. Z tejto ceny môžu zákazníci získať zľavy napríklad v závislosti od odobratého množstva, dĺžky kontraktu, platobných podmienok, poskytnutých záruk atď.

Veľkoobchodné a maloobchodné ceny sa upravujú proporčne
Ceny na čerpacích staniciach (ČS) sa tiež odvíjajú od medzinárodných kótovaných cien a menového kurzu, ale v dôležitej miere ich ovplyvňujú okrem toho aj dane a lokálne faktory ako lokálna konkurencia, ktorá je silná a zintenzívňuje sa, rozsah služieb poskytovaných danou čerpacou stanicou, kúpyschopný dopyt, lokálna rovnováha dopytu a ponuky atď. Na Slovensku sa súťaž medzi čerpacími stanicami naďalej zintenzívňuje, a to predovšetkým pod vplyvom vstupu nových ČS hypermarketov a diskontných ČS na trh. Slovnaft, ako aj ostatní trhoví "hráči", sa, samozrejme, musí týmto podmienkam na trhu prispôsobiť, ak chcú v súťaži obstáť. Jedným z výsledkov tohto vývoja je aj skutočnosť, že Slovnaft má v súčasnosti vo svojej sieti ČS približne 30 - 35 rôznych cien, pričom presný deň a miera úpravy cien na jednotlivých ČS môže byť v závislosti od už spomínaných lokálnych faktorov na jednotlivých ČS odlišná. V priemere (keďže neexistuje jednotná cena v sieti Slovnaft), pri zohľadnení predchádzajúcich informácií sa však dá povedať, že Slovnaft upravuje svoje veľko- i maloobchodné ceny proporčne (a v súlade s vývojom uvedených faktorov), a to aj za uplynulý mesiac (časový horizont, ktorý uvádza autor vo svojom článku).

Lokálne ceny na čerpacích staniciach sú príčinou, nie dôsledkom neohlasovania cenových zmien
Slovnaft prestal koncom júna ohlasovať zmeny maloobchodných cien práve z dôvodu, že už v tom čase mal na svojich čerpacích staniciach viac ako 30 rôznych lokálnych cien, a tak zverejňovanie jednej umelo generovanej referenčnej ceny stratilo výpovednú hodnotu, keďže v sieti Slovnaft neexistuje (a už ani v tom čase neexistovala) jednotná cenová úroveň. Slovnaft verí, že takýto krok prispeje aj k ďalšiemu zintenzívneniu súťaže na trhu s palivami, čo je prínosom pre spotrebiteľa.

Konkurencia sa na slovenskom palivovom trhu zintenzívňuje, nie vytláča
Kým koncom roka 2004 mal Slovnaft 281 čerpacích staníc, v súčasnosti ich prevádzkuje už iba 263 (nie 283, ako uvádza autor), pričom aj podľa samotného autora neznačkoví predajcovia, ktorých Slovnaft chce údajne z trhu vytlačiť, prevádzkujú už 310 čerpacích staníc a ich počet rastie. Ťažko tak možno hovoriť o vytlačení z trhu.
Autorom uvádzané "vytlačenie z trhu" by bolo problematické aj vzhľadom na to, že v súčasnosti na Slovensko vyváža ropné produkty šesť až osem rafinérií. Slovensko je súčasťou liberalizovaného trhu EÚ a platí, každý môže nakupovať od dodávateľa, ktorého si vyberie. Platí to aj z toho dôvodu, že na Slovensku existuje dostatok alternatívnych skladovacích kapacít, kde môžu konkurenti Slovnaftu motorové palivá skladovať a z nich potom zásobovať slovenský trh. Konkurenti Slovnaftu môžu využívať na Slovensku 11 distribučných skladov, ktoré nie sú majetkom Slovnaftu, sú rozmiestnené po celom Slovensku a ich kapacita je schopná pokryť celkovú slovenskú spotrebu. Slovnaft prevádzkuje na Slovensku 263 čerpacích staníc, čo je podľa našich odhadov len zhruba tretina z celkového počtu výdajných miest motorových palív prístupných verejnosti. Napriek uvedeným faktom sa Slovnaftu, vďaka svojej konkurencieschopnosti, darí nielen udržať svoje postavenie na domácom trhu, ale predovšetkým úspešne zvyšovať export. Slovnaft navyše neustále kladie dôraz na zvyšovanie efektívnosti, a tým dosiahnutie udržateľnej konkurenčnej výhody.

Maďarský Úrad pre hospodársku súťaž potvrdil, že cenotvorba MOL je v súlade s platnými právnymi predpismi
Autor článku uvádza, že "problémy s veľko- a maloobchodnými cenami mala aj materská firma Slovnaftu - MOL". Neuviedol však, že doteraz všetky vyšetrovania maďarského úradu potvrdili, že cenotvorba MOL je plne v súlade s platnými právnymi predpismi.

Slovnaft zmenil aditíva v palivách kvôli harmonizácii v rámci Skupiny MOL
Autor tiež tvrdí, že Slovnaft vlani pochybil vo výrobe 91-oktánového benzínu, za čo sa predajcom ospravedlnil. Táto informácia je zavádzajúca. Slovnaft vlani informoval svojich veľkoobchodných zákazníkov o zmenách v systéme aditivácie palív v dôsledku harmonizácie v rámci Skupiny MOL. To znamená, že v rafinériách Skupiny MOL sa pohonné látky začali vyrábať s rovnakými aditívami. Aditíva sa teda nezmenili kvôli tomu, že by neboli vyhovujúce pre motorové vozidlá, ale kvôli integrácii v rámci Skupiny MOL a záujmu skupiny neustále zdokonaľovať svoje palivá. Slovnaft svojich zákazníkov rovnako informoval, že nové aditívum je kompatibilné so starým a zákazníci nepotrebujú dodatočnú údržbu vo svojich skladovacích kapacitách.

01 - Modified: 2003-01-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Európska únia alebo Spojené štáty 02 - Modified: 2003-01-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Historicky prvé vyplácanie dividend v Microsofte 03 - Modified: 2003-01-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Veľká Británia ruší vlaky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. november 2024 23:32