Zatiaľ čo ministerstvo dopravy dalo pripomienkovať potrebný zákon o elektronickom mýtnom, susedia už aj vyhodnotili tender. Vyhrala ho spoločnosť Kapsch, ktorá sa s mikrovlnným mýtnym systémom podobným rakúskemu bude o zákazku uchádzať aj u nás. Firma systém vybuduje a bude ho prevádzkovať desať rokov za bezmála 30 miliárd slovenských korún.
Polemika o cene a praktickosti
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku ministerstvo dopravy momentálne finišuje s prípravami podkladov na vypísanie medzinárodného tendra. Vypíše ho Národná diaľničná spoločnosť.
Ešte pred štartom tendra však vláda musí schváliť zákon o mýtnom. Z návrhu právnej normy vyplýva, že sa na Slovensku nespoplatní len zhruba 350-kilometrová sieť diaľnic, ale aj časť ciest pre motorové vozidlá a cesty prvej triedy. Ide najmä o paralelné cesty s diaľnicami, aby na ne nezbiehali kamióny, ktoré sa chcú vyhnúť poplatkom.
Na Slovensku bude 1 533 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a 3 335 kilometrov ciest prvej triedy. "Ak by Slovensko spoplatnilo všetky tieto typy ciest, za výhodnejší považujeme satelitný systém. Mikrovlnná technológia FWA totiž potrebuje rampy všade na vstupoch, výstupoch a križovatkách. Ich inštalácia si vyžaduje nemalé náklady. Satelitný systém toľko infraštruktúry nepotrebuje," myslí si generálny riaditeľ výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Dodal však, že situácia v zákulisí príprav sa prikláňa skôr k mikrovlnnému systému.
"Mikrovlnný systém je jednoznačne lacnejší," oponoval pred časom Štefan Kollárovits, slovenský zástupca firmy Kapsch, ktorá chce výberové konanie vyhrať s mikrovlnným systémom. Dodal, že v Nemecku bude satelitný systém konzorciu Toll Collect prinášať straty. Výhodnosť mikrovlnného systému tiež ilustroval cenami palubných jednotiek, ktoré musia mať vozidlá. Kým satelitná jednotka OBU stála okolo 600 eur, škatuľka Go-Box pre mikrovlnky vyjde v Rakúsku na päť eur. Poskytovatelia satelitných zariadení však dnes ponúkajú rôzne akcie, ktoré jednotky OBU zlacňujú až na jedno euro.
Kto sa pobije o mýtne
Mýtne budú platiť vozidlá nad 3,5 tony a sadzby budú závislé aj od počtu náprav a emisnej triedy vozidiel. Napríklad kamióny s normou Euro 3 budú platiť menej ako s nižšou triedou Euro 1. Vozového parku slovenských dopravcov by sa to však nemalo dotknúť, podľa údajov združenia dopravcov Česmad má normu vyššiu ako Euro 3 až 80 percent domácich dopravcov.
O zákazku na slovenské elektronické mýto predbežne prejavili záujem spoločnosti Siemens, Kapsch, talianska Autostrade, jej dcérska firma Europpass už prevádzkuje systém v Rakúsku, či Deutsche Telekom. Do úvahy prichádzajú tiež mobilní operátori - pri satelitnom systéme by im pomohlo know-how v dátových prenosoch cez rozhranie GPRS. Mimo hry však nie sú - ak nájdu silných partnerov - ani slovenské firmy. Napríklad Tesla Stropkov nedávno vstúpila do konzorcia firiem Ascom a švajčiarskej spoločnosti Fela, ktorá doma prevádzkuje hybridný systém, a do súťaže pôjdu spoločne.
V roku 2012 by sa mal sprevádzkovať európsky satelitný systém Galileo. Európania ním nahradia americké satelity GPS, ktoré používajú dnes. V tom istom roku bude Európska únia vyžadovať jednotný mýtny systém - pravdepodobne satelitný.
Paroubek kontroluje súťaž
Český premiér Jiří Paroubek si od tamojšej protimonopolnej autority, Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže, nechal vypracovať vyjadrenie k tendru na mýtne. V liste, ktorý napísal ministrovi dopravy Milanovi Šimonovskému, tvrdí, že bez kladného stanoviska úradu nie je možné začať so zavádzaním systému. Na úrade sa totiž hromadia podnety, podľa ktorých mal byť tender vopred "ušitý" na mikrovlnný systém a navyše zmanipulovaný. Šimonovský bude na túto kritiku reagovať priamo pred predsedom vlády Paroubkom. (dj, ČTK)
Predbežné fakty o elektronickom mýtnom | |
Možné tržby štátu z kilometra diaľnice | 4,2 – 4,8 mil. Sk |
Možné tržby z kiloemtra cesty I. Triedy | 2,8 -3,1 mil. Sk |
Predpokladané celkové príjmy z mýta vozidiel nad 3,5 tony v roku 2006 | 3,927 mld. Sk* |
Predpokladané celkové príjmyv roku 2021 | 15 mld. Sk |
Výnosy z predaja diaľničných nálepiek v roku 2004 | 1,139 mld. Sk |
Možná sadzba mýtneho na vozokilometer na diaľnici | 4 až 6 Sk |
Možná sadzba mýtneho na vozokilometer na ceste I. Triedy | 0,80 Sk až 2 Sk |
*V prípade, žebudú spoplatnené diaľnice, rýchlostné komunikácie, aj cesty prvej triedy | |
Zdroj: Výskumný ústav dopravný, MDPT, HN |
Koľko stáli mýtne systémy inde | ||||
Krajina | Dodávateľ | Náklady | Popis | V Sk** |
Nemecko | Toll Collect | 3,4 mld. eur | satelit | 131,1 mld. |
Rakúsko | Europpass | 750 mil. eur | mikrovlnný systém | 30 mld. |
Seattle, USA | Siemens | 2 mil. USD* | satelit | 59,3 mil. |
Česko | Kapsch | 22 mld. CZK | mikrovlnný systém | Cca 29 mld. |
*dvojročná testovacia prevádzka | ||||
** prepočet podľa kurzu z 27.1. | ||||
Zdroj: HN |