Majú však naše deti základné aritmetické zručnosti, ktoré sú podmienkou tejto liečby? Odpovedá detský diabetológ a endokrinológ MUDr. Jaroslav Škvor, CSc.
Rozhodli sme sa to overiť na DIA tábore v roku 2017. Rozdali sme táborníkom úlohy, ktoré testovali, či naše deti dokážu použiť základné výpočty na riešenie jednoduchých príkladov v praxi s cukrovkou. Testu sa zúčastnilo celkom 33 detí (21 chlapcov a 12 dievčat) vo veku od 13 do 18 rokov. Tieto deti už pokročili vo výučbe matematiky v škole natoľko, že zadané príklady mali zvládnuť.
Aké zadanie deti dostali?
Deti v rámci interného výskumu na DIA tábore dostali štyri príklady na výpočet:
1. Základnú porciu jedla mám 40 gramov sacharidov. Koľko gramov bude porcia mať, ak pridám 25 %?
2. Mám inzulínové pero: pichám si 10 jednotiek inzulínu. Koľko jednotiek si pichnem, keď potrebujem o 25% vyššiu dávku? Mám pumpu: bazálne nastavenie inzulínu v pumpe mám 1,0 jednotku za hodinu. Koľko bude bazál po pridaní 25%?
3. Napíš, čo je celková dávka inzulínu za deň.
4. Mám celkovú dávku inzulínu 35 jednotiek. Musím si pripichnúť jednu desatinu celkovej dennej dávky. Koľko jednotiek inzulínu si pripichnem?
Zodpovedá kompenzácia početným znalostiam?
V testovanej skupine detí sa namerané hodnoty glykovaného hemoglobínu pohybovali od 53 do 120 mmol/mol. Predpokladali sme, že so stúpajúcimi matematickými znalosťami a teda aj s počtom správnych odpovedí v teste bude hodnota glykovaného hemoglobínu klesať. Výsledky však neboli také jednoznačné.
- Deti s dobrými výsledkami v teste aj v liečbe
Výbornú hodnotu glykovaného hemoglobínu malo celkom 8 detí. Sedem z nich malo všetky odpovede v teste správne. Deti s vyšším počtom správnych výsledkov v teste mali teda nižšiu hodnotu glykovaného hemoglobínu. Jeden chlapec s výborným glykovaným hemoglobínom 53 mmol/mol poznal však iba 1 správnu odpoveď. Dá sa domnievať, že svoje neznalosti kompenzuje nadpriemernou telesnou záťažou. Hrá závodne hokej, tj má najmenej trikrát týždenne náročný tréning a počas víkendu zápasy.
- Deti so zlými výsledkami v teste aj v liečbe
Sedem detí s nedostatočnými výsledkami v teste (jedna alebo žiadna správna odpoveď) svojim zlým glykovaným hemoglobínom neprekvapilo. Ich hodnoty sú 80 až 120 mmol/mol.
- Deti s dobrými výsledkami v teste, ale zlými v liečbe
Zaujímavá je skupina (bohužiaľ pomerne početná) deviatich detí s napospol zlým glykovaným hemoglobínom (68 až 95 mmol/mol), ale s tromi až štyrmi správnymi odpoveďami v teste. Čím tento zdanlivo nelogický jav vysvetliť? Zrejme vedomým nedodržiavaním pravidiel liečby cukrovky alebo utajovanou manipuláciou s inzulínom alebo/i hodnotami glykémie, k čomu bohužiaľ svoj intelekt „zneužívajú“.
Zamyslenie na záver
Len 11 detí (39 %) malo všetky početné zručnosti potrebné na flexibilnú liečbu cukrovky, zatiaľ čo 22 detí (61 %) ich nemalo. Tiež sa potvrdilo, že pri vyššom počte správnych výpočtov mali deti nižší glykovaný hemoglobín. Treba teda počítať s tým, že deti „to“ často nespočítajú, aj keď v škole pokročili vo výučbe matematiky natoľko, že by tieto počty zvládnuť mali.
Kalkulátor dávok inzulínu síce pomôže a situáciu väčšinou správne vyrieši. Naučia sa ale deti do konca života počítať, keď teraz nebudú vďaka kalkulátorom musieť? A môže zlepšenie početných zručností zlepšiť kompenzáciu cukrovky? Podľa našich skromných výsledkov sa domnievame, že áno.
Kto je MUDr. Jaroslav Škvor, CSc.
Pôsobí ako detský diabetológ a endokrinológ, prednosta Detskej kliniky Masarykovej nemocnice v Ústí nad Labem. Tiež je autorom mnohých odborných publikácií. Medzi jeho záujmy patrí výučba v Edukačnom centre Združenia rodičov a priateľov diabetických detí SR v Prahe a organizácia rekondičných pobytov pre diabetické deti.
Zdroj: časopis DIAstyl, autorizovaný text použitý v pôvodnom znení a so súhlasom autora MUDr. Jaroslava Škvora, CSc.