Všeobecná zdravotná poisťovňa totiž podľa úradu míňa najviac peňazí zo všetkých poisťovní na preplatenie zdravotnej starostlivosti na jedného pacienta. Hneď za ňou skončila druhá štátna poisťovňa - Spoločná. Až potom nasledujú súkromné poisťovne, ktoré, naopak, dominovali ratingu, ktorý v auguste zostavil Stredoeurópsky inštitút pre zdravotnú politiku Health Policy Institute.
Valentovič je spokojný
Rebríčky je však prakticky nemožné porovnať. Inštitút sa totiž zameral pri hodnotení najmä na dostatok peňazí na liečbu, produkty pre klientov nad rámec poistiek, klientsky servis, Úrad pre dohľad - ktorý reagoval na rebríček Health Policy Institute - ako najobjektívnejšie kritérium hodnotenia vidí množstvo a výšku hradených výkonov pre poistencov. Keď prvý rebríček ohodnotil minister zdravotníctva Ivan Valentovič za účelový a tendenčný, tentoraz je s spokojný. "Hodnotíme to pozitívne," reagovala na "štátny rating" hovorkyňa rezortu Silvia Balázsiková.
Podľa expertov však ani jeden z rebríčkov nesledoval kritérium, ktoré je pre pacienta najdôležitejšie - čakanie na operáciu. "Ak mu zistia ochorenie srdca, zaujíma ho, ako dlho bude čakať na bypass, nie koľko peňazí minula poisťovňa na svoju správu," tvrdí Tomáš Szalay z Health Policy Institute. Podľa neho úlohou poisťovne nie je čo najviac minúť na zdravotnú starostlivosť. "Ale zabezpečiť kvalitnú starostlivosť svojim poistencom a zlepšiť ich zdravotný stav." Úrad podľa neho iba zhodnotil výšku nákladov na poistenca, pritom nie je jasné, či poisťovňa so zverenými prostriedkami hospodárila efektívne. "Ak jedna poisťovňa tlačí na to, aby jej poistenec s cukrovkou bol liečený podľa pravidiel a liečba bude stáť 20-tisíc korún a druhá poisťovňa nemusí mať rovnako prísne kritériá na tú istú chorobu. Rovnaký pacient ju môže stáť aj 50-tisíc korún," dáva Szalay.
Efektivita sa podľa pracovníčky úradu Ľubice Šajánkovej nedá zistiť. Podľa nej ťažko povedať, koľko treba použiť na liečbu pacienta s rovnakou diagnózou - liečba môže byť rôzne finančne náročná. Poisťovne nemusia predkladať úradu údaje o čakacích lehotách, aj keď ho evidujú.
Viac peňazí, viac zdravia?
Podľa zistení úradu minie Všeobecná zdravotná poisťovňa ročne na jedného svojho pacienta až 14-tisíc korún. Vyššie náklady na jedného poistenca sú však spôsobené aj tým, že ide o najväčšiu poisťovňu s najviac "chorľavým" kmeňom poistencov. "To však neznamená, že sú lepší ako ostatné poisťovne," oponuje Szalay.
Podľa Milana Dragulu zo Slovenskej lekárskej komory je s najväčšou zdravotnou poisťovňou tento rok spokojnosť. Eva Madajová z Asociácie na ochranu práv pacientov tiež tvrdí, že väčšina je so Všeobecnou spokojná. Naopak, korektnejšie správanie zo strany súkromných zdravotných poisťovní pociťujú predstavitelia lekární. "Riešenie akútnych problémov a nedostatkov a nedokonalostí je u nich pružnejšie ako pri štátnych," tvrdí šéf Slovenskej lekárnickej komory Ján Valjan. Najväčšiu spokojnosť so súkromnými zdravotnými poisťovňami potvrdzujú lekári špecialisti. "Fenomén, že nezaplatia časť výkonov, prestáva platiť pri súkromných poisťovniach," tvrdí šéf Únie lekárov špecialistov Andrej Janco. Problémom je podľa neho aj retroaktivita zmlúv jednotlivých článkov. "Všeobecná zdravotná vám dodá zmluvu, v ktorej nechcené články sú retroaktívne, toto sa nikdy neprihodilo v súkromnej poisťovni." Janco má aj svoj vlastný rebríček kvality: prvý je Union, za ním Dôvera, Apollo a na konci Spoločná so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou.
Ako obstáli poisťovne
Podľa Health Policy Institute: A - Union, Dôvera, B - Apollo, Európska zdravotná, D - Všeobecná zdravotná, Spoločná zdravotná (hodnotenie A je najlepšie, D najhoršie)
Podľa Úradu pre dohľad: 1. Všobecná zdravotná, 2. Spoločná zdravotná, 3. Apollo, 4. Sideria - zlúčila sa s Dôverou (hodnotenie podľa platby za poistencov)
Zdroj: hn