StoryEditor

Hollebeke: Vyššia spotrebná daň -- úder slovenským pivovarom

18.06.2003, 00:00
"Keď sa pred rokom zvyšovala spotrebná daň z piva, argument bol, že sa treba priblížiť sa k úrovni Európskej únie," hovorí generálny riaditeľ Heineken Slovensko Jean Paul van Hollebeke. "Vtedy sme mali kontakt s ministerstvom financií a vyjadrili sme pochybnosť, či sa treba usilovať o takú úroveň spotrebnej dane ako je v Nemecku, keď príjmy občanov sú na Slovensku oveľa nižšie."
"Keď sme pred siedmimi rokmi prišli na Slovensko, vítali nás tu. Boli sme jednou z prvých veľkých medzinárodných spoločností, ktoré prišli na Slovensko. Verili sme v budúcnosť Slovenska, v jeho ekonomický rozvoj, v jeho inštitúcie. Boli sme tu vyslancami mnohých spoločností, ktorí uvažovali o investovaní na Slovensku. Odovzdávali sme im naše poznatky o podnikaní a živote v tejto krajine. Boli jednoznačne pozitívne, lebo vzťahy s inštitúciami boli veľmi dobré. Viedli sme s nimi trvalý dialóg." P. van Hollenbeke konštatuje, že už to tak nie je. "Ďalším investorom by sme kapitálový vstup do krajiny poradiť nemohli, lebo s vládou sa prerušila komunikácia. Chcel by som pripomenúť, že v rozvinutých krajinách je dialóg s priemyselníkmi a investormi samozrejmosťou."
Spotrebné dane - pre rozpočet vždy poruke
Problémy s rozpočtovými príjmami sú aj vo vyspelých krajinách, ale zvyknú sa kompenzovať prehodnotením výdavkov. Zvýšenie sadzby z 30 na 50 Sk na stupeň Plato a hektoliter pivovarníkov prekvapilo. Van Hollebeke pripomína, že zvýšiť daň je pohodlnejšie ako zaoberať sa výdavkami, ale má viac negatívnych stránok. "Prišli sme na Slovensko, aby sme sa podieľali na financovaní rozvoja Slovenska. Na Slovensku sme činní, žijeme tu. Vláda k nám zvolila hrubý prístup, ktorý do ekonomiky nepatrí. Ekonómia je spoznávanie rozdielnych prístupov a hľadanie východísk. Aj zvyšovanie daní, pokiaľ sa o nich vláda rozhodne, by malo byť postupné, aby ho spotrebiteľ vnímal mäkšie. My ako výrobcovia vieme pochopiť, keď nám povedia, že do piatich rokov má daň dosiahnuť istú výšku. To dokážeme aj prijať, lebo prijať sa dá všetko. Zvolené cesta však takáto nie je," hovorí Jean Paul van Hollebeke.
Predbiehame aj bohatšie krajiny
Slovensko je teraz výškou spotrebnej dane z piva na minimálnej úrovni Európskej únie, v tej skupine, ako Česko a Nemecko. V ďalšej skupine je napríklad Holandsko a Francúzsko. Treťou skupinou sú krajiny s vysokou daňou, spravidla severské krajiny, kde vlády tradične prísne kontrolujú veľkosť spotreby piva. Navrhovanou výškou dane sa SR zaradila do druhej skupiny, kde sú bohaté krajiny s vysokým príjmom na obyvateľa. "Reakciu spotrebiteľov ťažko predvídať. V každom prípade očakávame pokles spotreby a výroby," tvrdí van Hollenbeke.
Kompromis už bol
Ešte pred troma týždňami bol aktuálny návrh zvýšiť daň podstatne viac. Dalo sa čakať, že výrobcovia piva prijmú koaličný návrh ako kompromis.
"Aj tak je zvýšenie dane 66-percentné. To nie je kompromis. Kompromis bolo to, čo platí od 1. januára 2003, keď sa daň zvýšila o jednu korunu na fľašu. Vtedy sme prijali, že treba sa dostať na minimálnu úroveň EÚ. To bolo v poriadku. O teraz navrhovanom zvýšení s nami nikto nehovoril," konštatuje generálny riaditeľ Heinekenu Slovensko, kam patria pivovary v Hurbanove, Nitre, Martine a Rimavskej Sobote. Cena pre spotrebiteľa vzrastie o 2 - 3 Sk za fľašu, lebo sa zvýši nielen spotrebná daň z piva, ale vplyvom rastu DPH a spotrebnej dane z minerálnych olejov sa zvýšia ceny energií, dopravy a pod. Podľa šéfa Heinekenu sa dôsledky prejavia v nižšej spotrebe, poklese produkcie, zamestnanosti, a to nielen v pivovarníctve, ale aj v poľnohospodárstve, sklárskom priemysle a ďalších nadväzujúcich aktivitách. Už tohtoročné zvýšenie spotrebnej dane spôsobilo medziročné zníženie spotreby o desať percent.
Dovoz riešením?
"Ďalším efektom je, že sme sa ocitli v hmlistom, nestabilnom prostredí. Nie sú žiadne záruky, že zvyšovanie spotrebnej dane nebude pokračovať. Ak nebudú dostatočné príjmy rozpočtu, tak to, čo sa stane k 1. júlu, sa pokojne môže stať aj k 1. septembru. Je to veľmi nebezpečné. Otvorene hovorím, že nás to vedie k úvahám o prehodnocovaní investičných zámerov. Nie sme malý podnik. Investovali sme tu 4,2 mld. Sk, priamo zamestnávame 1 300 zamestnancov, v nadväzujúcich podnikoch je od nás závislých asi 6 000 ďalších pracovných miest."
Heineken má na slovenskom trhu piva 43-percentný podiel, 22 percent má Šariš SAB, tiež medzinárodná spoločnosť. Dve tretiny trhu teda pokrývajú veľké medzinárodné spoločnosti. Tie podľa van Hollenbeka prežijú. Horšie na tom budú malé pivovary, ktoré sa na trhu presadzujú ťažšie. "My chceme, aby prežili, lebo liberálna ekonomika potrebuje diverzitu. Na rozdiel od malých pivovarov pokles výroby Heineken Slovensko nezloží. Ale pocítia ho naši zamestnanci i zamestnanci partnerských podnikov. Ďalším dôsledkom zhoršenia ekonomickej situácie bude zníženie sponzoringu, našej podpory futbalu, hokeja a ďalších oblastí, napríklad kultúry."
Skepsa pivovarníkov je veľká. Predstaviteľ najväčšej pivovarníckej spoločnosti hovorí, že keď vláda ohrozuje jednu z tradičných výrob, na Slovensku sa niečo deje. "Počul som, že veď dovezieme pivo z Nemecka. To je pochybné. Pivovarníctvo je vaša stará zručnosť, vyrábate kvalitné pivo. Slovensko je tradičnou pivovarníckou krajinou, tak, ako Česko a Nemecko. Heineken bol rozhodnutý ďalej tento imidž budovať tu i v zahraničí. Nielen terajším zvýšením spotrebnej dane, ale aj prístupom vlády sú pivovarníctvo a s ním súvisiace výroby ohrozené," povedal šéf najväčšej slovenskej pivovarníckej spoločnosti Jean Paul van Hollebeke.
Hlas generálneho riaditeľa Heinekenu nie je osamelý. Na širšie dopady po znížení produkcie upozorňuje aj generálny riaditeľ pivovaru Topvar, a. s., Topoľčany Peter Vendelín a prezident Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Štefan Karšay. Združenie na rozdiel o ministerstva financií, ktoré ráta s 20-percentným poklesom spotreby, hovorí od o 30-percentnom znížení. Tým by sa ohrozili aj predpoklady výnosu z tejto dane. Po prijatí predstaviteľov združenia sa proti pripravovanej zmene vyjadril aj prezident SR Rudolf Schuster.
Vplyv zvýšenia spotrebnej dane z piva v tis. hl 
1. štvrťrok 2002 981
1. štvrťrok 2003  880
pokles o 10,3 %
Zdroj Heineken Slovensko

 

Spotrebná daň z piva v niektorých krajinách (v Sk na hl, 1 euro=41,5 SK)

Krajina

10-stupňové pivo, obsah alkoholu 4 %

12-stupňové pivo, obsah alkoholu 5 %

Česko

312

374

Slovensko

300

360

Španielsko

320

383

Nemecko

328

393

Francúzsko

430

537

Slovensko - návrh

500

600

Švajčiarsko

         

614

Holandsko

662

883

Rakúsko

863

1038

Švédsko

2862

3577

Fínsko

4746

5695

Zdroj Heineken Slovensko
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. október 2024 11:18