Poškodzovať životné prostredie (respektíve čisté ovzdušie) môžete aj za volantom elektromobilu. Vlastne s ním ani nemusíte nikam vyjsť, môže pokojne stáť v garáži. Prchavé organické látky z náplne do ostrekovačov totiž unikajú stále. To, že automobily sú významným zdrojom znečistenia ovzdušia, už dnes asi nikoho neprekvapí. Zrejmé je to u áut so spaľovacími motormi, ktoré počas jazdy produkujú výfukové plyny.
Pestrú zmes vodnej pary, oxidov dusíka, jemných prachových častíc a popolčeka, prchavých organických zlúčenín, ozónu, benzénu, formaldehydu – respektíve olova, ortuti, dioxínov, arzénu. A zmes dopĺňa poriadna porcia oxidu uhličitého a uhoľnatého. To všetko jednoducho k smutnej realite spaľovania fosílnych palív patrí.
Úplne bez škvrnky z toho však nevychádzajú ani „čisté“ elektromobily, ktoré žiadne palivo motorom nespaľujú. Všetky autá (vrátane tých na baterky) totiž za sebou pri jazde po cestách zanechávajú nepatrné kúsky mikroskopických čiastočiek opotrebovanej gumy.
A vzhľadom na to, že elektromobily sú v súčasnosti priemerne oveľa ťažšie a majú výraznejšiu akceleráciu/krútiaci moment ako vozidlá poháňané spaľovacím motorom, rozžúvajú svoje osadené pneumatiky na toxický prach počas jazdy podstatne rýchlejšie než je tomu u konvenčných vozidiel. Emisií nie z výfukov, ale z pneumatík tak produkujú zhruba o 20 percent viac ako „spaľováky“.
Nepríjemnosti z pohľadu čistoty životného prostredia robí aj prach z opotrebovávaných brzdových doštičiek a ako novo naznačuje aktuálna štúdia technológov z Univerzity v Yorku, je tu ešte jeden neprávom prehliadaný zdroj znečistenia, ktorý majú elektromobily aj autá so spaľovacími motormi úplne spoločný. Emisie prchavých organických látok, ktoré sú spojené s kvapalinou do ostrekovačov.
Zostáva vám 65% na dočítanie.