Bezpečnosť áut sa za posledné roky výrazne posunula. Najnovšie modely vozidiel už obsahujú množstvo najrôznejších asistenčných a bezpečnostných systémov, ktoré majú zvyšovať ochranu posádky, uľahčovať jazdu a taktiež predchádzať alebo aspoň zmierňovať následky prípadnej nehody. Medzi pomerne nové povinné prvky patrí napríklad i systém eCall, automatické tiesňové volanie po stlačení tlačidla či detekcii nehody.
Samozrejme, bezpečnosť áut sa zvýšila aj rozšírenejším používaním airbagov v ďalších oblastiach (napríklad medzi prednými členmi posádky a podobne), úpravou deformačných zón a celkovo upravenou konštrukciou áut. EÚ však chce ešte významnejšie znižovať počty nehôd, a to najmä tých smrteľných.
Aby sa zvýšilo množstvo informácií, z ktorých možno čerpať pri vyšetrovaní nehôd (a následne z týchto dát vychádzať aj v prípade analýzy a návrhu ďalších opatrení), európski zákonodarcovia sa rozhodli zahrnúť do výbav áut Event Data Recorder (EDR) – inými slovami palubnú čiernu skrinku, upozorňuje portál Motor1. Nariadenie prijaté EÚ síce nadobudlo účinnosť pre nové typy vozidiel (novohomologované v EÚ) už v júli 2022, od júla 2024 však už platí pre všetky novoregistrované vozidlá predávané na európskych trhoch.
Tieto zariadenia mnohí poznajú z leteckej dopravy, kde sú čierne skrinky (reálne sú výrazne oranžové pre jednoduchšie hľadanie po nehode) využívané už prakticky od 60. rokov 20. storočia, no v prípade automobilovej dopravy patria medzi novinky. Mnohí výrobcovia ich už dokonca začali do svojich modelov montovať, iní sa zatiaľ spoliehali iba na predprípravu.
Zostáva vám 70% na dočítanie.