Tesla chce do roku 2030 zdesaťnásobiť počet dodaných vozidiel na celkom 20 miliónov. A jedinou cestou, ako to dosiahnuť, je začať výrobu nového elektromobilu určeného pre masový trh. Podľa agentúry Reuters plánuje Tesla začať jeho výrobu v júni 2025, spočiatku s objemom 10-tisíc áut týždenne. Tesla podľa agentúry o zámere vyrábať nové vozidlo s interným označením Redwood (Sekvoj) informovala svojich dodávateľov.
Šéf Tesly Elon Musk podľa Reuters už dlhší čas povzbudzuje nádeje fanúšikov a investorov, že Tesla ponúkne cenovo dostupné elektromobily založené na novej platforme. Takéto elektromobily by americkej firme umožnili lepšie konkurovať autám so spaľovacími motormi, ale aj lacným elektromobilom, ktoré vyrába napríklad čínska spoločnosť BYD.
Tá v minulom štvrtom štvrťroku vystriedala Teslu na čele globálneho trhu s automobilmi s plne elektrickým pohonom a v decembri oznámila, že postaví v Maďarsku svoju prvú európsku továreň na osobné autá, Tesla má továreň na výrobu elektromobilov neďaleko Berlína. Musk podľa skorších informácií agentúry Reuters na začiatku novembra uviedol, že Tesla bude v nemeckom závode vyrábať elektromobil za 25-tisíc eur
Tesla teda chystá výrobu lacného elektromobilu nielen v novej továrni v Mexiku, ale aj vo svojej nemeckej Gigafactory pri obci Grünheide neďaleko Berlína. Šéf automobilky Elon Musk tam už vlani na stretnutí so zamestnancami spomenul plán na výrobu tohto modelu, ktorý by mal zdvojnásobiť kapacitu miestnej produkcie na jeden milión áut ročne.
Podvozok z jedného kusu?
Výrobu cenovo dostupnejšieho elektromobilu automobilka Tesla plánuje už dlhšiu dobu, v roku 2022 však vyhlásila, že ešte nezvládla potrebnú technológiu, a plán odložila. Pred šiestimi rokmi pri finálnej montáži Modelu 3 totiž Elon Musk všetko stavil na roboty, a to sa mu vypomstilo a oneskorilo uvedenie vozidla na trh.
Po tomto fiasku sa preto vývojári zamerali na technológiu tlakového liatia a inovatívnej montáže. Prelomový výrobný spôsob má významne zlacniť a zrýchliť výrobu. Celý podvozok nového malého elektromobilu Model 2 by totiž mal vznikať z jedného kusu. S trochou zveličenia možno povedať, že by sa tento výrobný postup veľmi priblížil tomu, ako hračkárske firmy odlievajú angličáky.
Trakčné batérie v modernom elektromobile sú súčasne konštrukčným prvkom, ktorý je súčasťou toho, čo sa označuje ako platforma automobilu. A to je pre giga-casting ideálna vec. Významne zníži zložitosť výrobného procesu. To zase vedie k úsporám nákladov, pokiaľ ide o použitie materiálu a logistiku, a znižuje aj celkovú ekologickú stopu. Odliatok hlavných častí podlahovej konštrukcie vozidla navyše znižuje hmotnosť auta.
Technológia giga-casting v gigantických lisoch sa etabluje ako nový priemyselný štandard. Odlievané diely pre autá nie sú ničím novým, a už ich používa aj niekoľko ďalších automobiliek, ale skôr pre menšie diely tak, aby nekomplikovali opravy vozidla po nehode.
V prípade nehody je totiž diel vyrobený v obrých lisoch, ktoré Tesla nazýva gigapress, prakticky neopraviteľný. Práve Tesly Model Y sú preto strašiakom poisťovní. Keďže je však celý diel z hliníka, tak je veľmi jednoducho recyklovateľný.
V hlavnej úlohe 3D tlač a špeciálny piesok
Čím väčší diel auta odlievate, tým zložitejšie a drahšie to je, najmä čo sa týka výroby formy. Automobilka Tesla chce takto vyrábať celé spodky áut vrátane dutých častí. Giga-casting na vytváranie dutých dielov je však veľmi obtiažny. Tesla to chce riešiť pomocou foriem, ktoré sa vyrábajú pomocou 3D tlače zo špeciálneho priemyselného piesku s kvapalným spojivom.
Navyše si nechala vyvinúť špeciálnu zliatinu. Pre tieto potreby bude Tesla potrebovať nové väčšie gigapressy s masívnou silou 16-tisíc ton alebo aj viac. Spoločnosť navyše úplne prehodnotila výrobný proces, aby sa stal jednoduchším a mohli ho ľahšie vykonávať aj roboti.
Ten sa volá „Unboxed Vehicle“ (rozbalené vozidlo) a znamená, že rôzne komponenty, napríklad celá ľavá strana, pravá strana auta, predná, zadná časť aj platforma, sú už kompletne zmontované a až potom vzájomne spojené. Zabraňuje sa tak tomu, aby sa diely museli montovať viackrát, ako je to teraz v prípade dverí.
Do inak vcelku kompletného auta sa dnes tiež usadzuje palubná doska cez dverné otvory, čo robí výrobný proces v očiach Tesly zbytočne zložitým. Niektoré časti interiéru, ako sú predné sedadlá, sú už naviac namontované, ešte než sa podlaha spojí so zvyškom auta. Tak uvidíme, ako sa nakoniec všetky tieto nápady podarí uplatniť v praxi a ako bude všetko fungovať.